צנח לו עפעף: מה עושים?

(4)
לדרג
תוכן מקודם

צניחת עפעפיים במבוגרים: תופעה נפוצה, העלולה לנבוע מעור עודף או מניתוק של השריר המרים את העפעף. זו לא רק פגיעה אסתטית, אלא פגיעה גם באיכות החיים

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2317081 (מספר מקשר)

צניחת עפעפיים (במבוגרים) מהווה תופעה נפוצה אשר עלולה לנבוע מעור עודף, אך גם מניתוק של השריר המרים את העפעף. לעפעף צנוח יש לא רק השלכות אסתטיות ופגיעה במראה, אלא הוא עשוי להוביל - בוודאי אם מדובר בשריר שלא מתפקד - גם להפרעה תפקודית ופגיעה בראיה. הדרך היחידה לטפל בעפעף צנוח היא בניתוח עפעפיים.

ממה נובעת התופעה הנפוצה של צניחת עפעפיים במבוגרים?

ברבים מהמקרים, מדובר בתהליך הכרוך בהזדקנות - ומתרחש עם הגיל. במהלך השנים, העור נחלש, מתקמט וצונח, עודפי עור ושומן נוצרים בעפעף - וגולשים אל מעבר לקו העפעף, מה שמשווה לפנים מראה עייף, רוטן ומבוגר יותר. בחלק מהמקרים, העפעף הצנוח אף מפריע לראיה.

במקרים אחרים, העפעף צונח משום שהשריר האוחז אותו מתנתק - ולעתים העפעף צונח עד כדי כיסוי האישון. זוהי צניחת עפעפיים נרכשת, במהלכה השריר מרים העפעף מתנתק, מסיבה לא ברורה, מהעפעף עצמו. במקרים של חולשה פתאומית בפעולת השריר - תהליך שאינו יכול להתרחש "יש מאין" ודורש בדיקה מעמיקה. יתכן גם פגם מולד שהתעלמו ממנו, או לא היו מודעים לקיומו, עד לגיל מבוגר.

לכן, פעמים רבות, מתבקש מטופל המעוניין לתקן את מצבו של העפעף הצנוח להביא תמונות מילדותו. אם מקור הבעיה איננו מולד, ניתן לקשור את ניתוק השריר לשפשוף עיניים אגרסיבי שנמשך זמן ארוך - וגורם אט אט לשחיקה הדרגתית בשריר, עד שזה ניתק מהעפעף. הניתוק איננו פתאומי, ולרוב איננו קורה בבת אחת, אלא מדובר בתהליך הדרגתי שתוצאותיו מצטברות.

השריר עצמו ניתק, אך העפעף לא צונח "בבום", הודות לחיבורים אחרים המחזיקים את העפעף עדיין מעט מורם. הוא צונח - לאט לאט, עוד ועוד - עד לכיסוי חלקי או מלא של האישון, במקביל להיווצרות שקע עמוק בגג הארובה.

מהן ההשלכות של עפעפיים צנוחים במבוגרים?

ההשלכות נעות מפגיעה אסתטית, המשפיעה לרעה על מצבו הרגשי-נפשי של המטופל, ופוגעת בדימוי העצמי שלו, ועד פגיעה תפקודית, לרבות קשיים בראיה.

פעמים רבות, אנשים מניחים שהעפעף הצנוח שלהם הוא "גורל", חלק מסימני ההזדקנות, בזמן שלמעשה מדובר בכלל בניתוק השריר. אחרים מניחים שהשריר התנתק, בזמן שמה שמפריע להם זה עודף עור על העפעף. פעמים רבות מדובר בשני המצבים יחד.

מהו הטיפול בעפעפיים צנוחים במבוגרים?

הטיפול הוא טיפול כירורגי, אשר טיבו תלוי בבעיה המטופלת. אם מדובר רק בעודפי עור, יכלול הניתוח את הסרתם של עודפים אלה; ולעתים אף תהיה נחוצה הסרת שומן; ובמקרים בהם מדובר גם בניתוק השריר, יכלול הניתוח פעולה מורכבת יותר, של חיבור השריר לעפעף, במקביל לסילוק עודפי עור ושומן בהתאם לצורך.

בניתוחים להסרת עודף עור בלבד - ניתן לנתח בהרדמה מקומית עם טישטוש או במקרים נדירים - בהרדמה כללית.
במקרה צניחת עפעף עם צורך בחיבור מחדש של השריר - הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית ולא בהרדמה כללית, זאת משום שהמנתח זקוק לשיתוף פעולה של המנותח. המנתח זקוק לעזרתו של המנותח שייענה להוראותיו ויאפשר לו לכוון את גובה העפעף ואת צורתו. המנתח שואף להרים את העפעף לגובה מספק מעל האישון - וכן ליצור קשת יפה של העפעף.

מה אפשר לצפות מהניתוח? מהן התוצאות המקוות?

התוצאות תלויות בשאלה האם שני העפעפיים נותחו והאם היה גם ניתוק של שריר, או רק עודפי עור. הסרת עודפי עור משיגה תוצאות מצוינות של עיניים פתוחות ומורמות. אם בוצע גם חיבור של שריר, ושתי העיניים נותחו, תוצאות הניתוח לרוב טובות יותר, משום שמושגת סימטריה. ניתוח של עין אחת בלבד עלול ליצור א-סימטריה שתפגום מעט במראה. הניתוח ייחשב מוצלח אם לאחריו, כאשר המטופל יביט במבט ישר קדימה, שתי עיניו ייראו פתוחות במידה שווה או כמעט שווה.

מה כולל תהליך ההחלמה מהניתוח?

ישנם מספר שלבי החלמה. בשלב הראשוני, הנמשך שבוע עד שבועיים, העין מבריאה - והאדם חוזר אט אט לתפקוד. לאורך כל תקופת ההחלמה, יש לשמור את לחות העין המנותחת בחומר סיכה, למשך מספר חודשים.

לסיכום: צניחת עפעפיים במבוגרים היא תופעה נפוצה העלולה לנבוע מעודפי עור ושומן ו/או מניתוק של השריר המרים את העפעף, מהעפעף עצמו. עפעפיים צנוחים גוררים פגיעה אסתטית ואף עלולים להפריע לראיה. הטיפול בעפעפיים צנוחים במבוגרים כולל ניתוח, בו מבוצעים הסרת שומן, הסרת עודפי עור וחיבור השריר אל העפעף, בהתאם לצרכים ולמצבו של המטופל.

ד"ר בנימין שלו הוא מומחה לרפואת עיניים, מומחה בניתוחי עפעפיים, דרכי דמעות ופזילה. רופא בכיר במחלקת עיניים ביח איכילוב. קליניקה - מגדל מרכז ויצמן בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עפעפיים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום