השתלת כליה משולשת בבילינסון

(0)
לדרג

"חילופי כליות" בין שלושה זוגות במקביל הסתיים בהצלחה. פרופ' איתן מור: במציאות של מחסור באיברים השתלה מהחי היא הפתרון

מאת: מערכת zap doctors

השתלת כליות מוצלבת בין 3 זוגות של תורמים ומושתלים הסתיימה בהצלחה בבי"ח בילינסון. ההשתלות נעשו בשיטה של "חילופי כליות": קרובי משפחה ותורמים של חולים הנזקקים להשתלה תורמים כליה לחולה אחר, תמורת תרומת כליה מקרובי משפחתו. שלושת ניתוחי הוצאת הכליה מגופם של התורמים התקיימו בו זמנית, ולאחריהם התקיימו שלוש ההשתלות במקביל. מצבם של המושתלים טוב והם מאושפזים במחלקת השתלות.

ההשתלה המוצלבת החלה בכך שגבר בשנות ה-50 לחייו נזקק להשתלת כליה, בת זוגו שרצתה לתרום לו כליה נמצאה כלא מתאימה. במקביל, גבר בן 32 החליט כי ברצונו לתרום כליה באופן אלטרואיסטי להצלת חייו של אדם שאינו מכיר. באותה עת, חיכו להשתלת כליה גם גבר בן 22 שזו לו השתלה רביעית (קיבל כליה מאביו בגיל 6) ולא נמצא לו תורם מתאים מקרוביו, וגבר בשנות ה-50 לחייו שבת זוגו רצתה לתרום לו כליה אך לא נמצאה התאמה ביניהם.

במסגרת התוכנית להשתלות מוצלבות של המרכז הלאומי להשתלות, ובעזרתו של הרב ישעיהו הבר מעמותת 'מתנת חיים' הוצע לשלוש הזוגות הפתרון של השתלה מוצלבת, שמאפשר להציל את חייהם של 3 אנשים במקום של אדם אחד.

שלושת הזוגות נפגשו לראשונה מספר ימים לפני הניתוח, כאשר הגיעו למחלקת השתלות בבילינסון לסדרת בדיקות מקיפה טרם ההשתלה. המפגש היה מרגש מאוד עבור החולים, התורמים ואף עבור צוות המחלקה.

פרופ' איתן מור, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון: "מספר מדינות בעולם כולל ארה"ב, אוסטרליה, הולנד וטאיוואן הקימו בשנים האחרונות מאגר זוגות שאינם מתאימים זה לזה והגדילו בכך את מספר ההשתלות מן החי המבוצעות בכל מדינה ומדינה. המאגר בא לענות בעיקר על הצורך של אותם חולים נשאי נוגדנים, כמו הצעיר בן ה-22 בשלישיה זו, שעוברים השתלות חוזרות וקשה להם לאתר כליה מתאימה מקרב המשפחה. בישראל הולך ונבנה מאגר זוגות כזה שיגדיל את הסיכוי של החולים להגיע להשתלה.

השתלה משולשת זו היא רק התחלת הדרך. לצערנו הרב, במציאות של מחסור באיברים בארץ ובעולם אין פתרון נכון יותר מאשר השתלה מהחי המבוצעת בכל דרך אפשרית. חילופי זוגות היא אחת הדרכים".

החלק המורכב ביותר בהשתלות אלו הוא החלק הארגוני מפני שכל הזוגות אמורים להיות כשרים לניתוח וצריכים למצוא את המיתאם הטוב ביותר האפשרי מבחינת סוג הדם, הגיל ומבחן הצלבה שלילי. עבודת התאמה מורכבת ומאומצת זו נעשתה ע"י ד"ר רותי רחמימוב, מנהלת השירות להשתלות כליה בבילינסון ורחל מיכוביץ', מתאמת השתלות האיברים. ככל שגדל מספר הזוגות במאגר כך גם ניתן למצוא פתרון השתלה למספר גדול יותר של מועמדים. מכאן החשיבות של הגדלת המאגר ושיתופי פעולה עם מדינות אחרות. בעתיד אני מקווה שאנו נהיה שייכים למאגר בינלאומי בדומה למאגר של תורמים להשתלת מוח עצם."

ב"מבצע" המורכב השתתפו 8 כירורגים משתילים, 4 מרדימים, עשרות אחיות חדר ניתוח והתאוששות, צוותי מחלקת השתלות, בנק הדם ועוד .

למרכז הלאומי להשתלות במשרד הבריאות תכנית להשתלות כליה מתורמים חיים. זוהי תכנית שבאה לתת מענה גם למשפחות שבתוכן לא נמצאה התאמה בין התורם לנתרם.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום