המוות מתקרב בישיבה

(0)
לדרג

ישיבה ממושכת במהלך היום מעלה משמעותית את הסיכון למחלות לב, סרטן וסוכרת, ולמוות מכל סיבה שהיא. גם מי שעוסק בפעילות גופנית נמצא בסיכון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ישיבה ממושכת מלווה בסיכון מוגבר למוות מכל סיבה, כמו גם עלייה בתחלואה מחלות ממאירות, מחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2, גם בקרב מי שמקפידים על פעילות גופנית סדירה. כך עולה ממאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Annals of Internal Medicine. עם זאת, מהסקירה שכללה 47 מחקרים עלה עוד כי הקשר בין היה הבולט ביותר באלו שהתאמנו בתדירות הנמוכה ביותר.

החוקרים בחנו את הנתונים מ-14 מחקרים להערכת מחלות לב וכלי דם וסוכרת, 14 מחקרים להערכת מחלות ממאירות ו-13 מחקרים להערכת תמותה מכל-סיבה, כל המחקרים למעט שלושה היו מחקרי עוקבה פרוספקטיביים.

מהנתונים עולה כי אורח חיים יושבני לווה בעלייה של כ-20% בסיכון לתמותה מכל סיבה. יתרה מזאת, התנהגות יושבנית לוותה בעלייה בתמותה עקב מחלות לב וכלי דם (עליה של 18%), היארעות מחלות לב וכלי דם (עלייה של 14%), תמותה עקב מחלות ממאירות (עלייה של 18%), היארעות מחלות ממאירות (עלייה של 13%) והיארעות סוכרת מסוג 2 (עלייה של 90%).

הסיכון המוגבר לתמותה מכל סיבה היה בולט במיוחד בחולים שעסקו בפעילות גופנית מעטה. הסיכון היחסי לתמותה מכל-סיבה עם התנהגות יושבנית באלו שעסקו בפעילות גופנית בתדירות גבוהה היה נמוך ב-30% בהשוואה למי שעסקו בפעילות גופנית בתדירות נמוכה. ההשפעות המזיקות של אורח חיים יושבני פחתו באלו שעסקו בפעילות גופנית בתדירות גבוהה, בהשוואה לאלו שלא עסקו בפעילות גופנית תדירה.

לדברי החוקרים, הבנת המנגנון בו אורח חיים יושבני מוביל לעליה בסיכון למחלות וכמות הישיבה המדויקת המעלה את הסיכון עשוי לאפשר לאפיין טוב יותר את הקבוצות בסיכון הגבוה ביותר באוכלוסיה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום