האם אסטרוגן מגן מלימפומה?

(0)
לדרג

לפי מחקר ישראלי חדש, קיימים הבדלים בין המינים בקרב החולים בלימפומה שאינה הודג'קין - נשים חולות פחות, ומגיבות טוב יותר לטיפול

מאת: מערכת zap doctors

התחלואה בלימפומה שאינה הודג'קין בקרב גברים גבוהה באופן משמעותי מאשר בקרב נשים. כך עולה ממחקר ישראלי חדש שפורסם בכתב העת של רמב"ם Rambam Maimonides Medical Journal. כמו כן נמצא כי בקרב חולים צעירים בגיל ההתבגרות, יותר בנים מאובחנים מדי שנה, לעומת בנות.

מחלת לימפומה שאינה הודג'קין (NHL -Non-Hodgkin Lymphoma) היא אחת המחלות הממאירות השכיחות בעולם. בישראל, כפי שמשתקף מדו"ח הרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות, הייתה התחלואה בעלייה במשך מספר עשורים, כאשר במהלך 10 השנים האחרונות חלה יציבות בתחלואה, בקרב יהודים וערבים, נשים וגברים. היארעות מוגדרת כמספר המאובחנים החדשים במחלה, בשנה, לכל 100 אלף איש באוכלוסייה. הגורמים למחלה אינם ידועים מספיק ומכיוון שמדובר במחלה בעלת מספר רב של תת-סוגים, קיימת הנחה כי מדובר במספר גורמים או בשילובים שלהם.

החוקרים, ד"ר נורית חורש וד"ר נתנאל הורוביץ, מהמרכז הרפואי רמב"ם בחיפה והפקולטה לרפואה בטכניון, סקרו מחקרים רבים שפורסמו בעולם, במטרה ל"מפות" את ההבדלים בין נשים לגברים בשיעורי התחלואה, במהלך הקליני של המחלה ושל תת הסוגים שלה, ובתגובה לטיפולים השונים הניתנים למחלתם.

לדברי החוקרים, הריון נמצא כגורם מפחית סיכון כנגד מחלת לימפומה שאינה הודג'קין. בנוסף, קיים הבדל במופע הקליני של המחלה בין נשים לגברים, כאשר, בקרב נשים, המחלה מאובחנת יותר באברי גוף מסוימים: שד, בלוטת התריס ומערכת הנשימה.

אבחון של NHL במהלך הריון הוא ייחודי, והמחלה מאובחנת לרוב במהלך השליש השני, או השלישי של ההריון ובשלב מתקדם של המחלה.

נשים מגיבות טוב יותר לטיפול

עם זאת תת-הסוגים השונים של המחלה בנשים, הם אגרסיביים יותר, ונוטים לערב לעתים קרובות את מערכת הרבייה. מנגד, נשים מגיבות טוב יותר לטיפול במחלת לימפומה שאינה הודג'קין של תאי B. בקרב מבוגרים החולים בלימפומה שאינה הודג'קין של תאי B, לנשים היה יתרון טיפולי בשילוב התרופה מבטרה וכימותרפיה (הטיפול המקובל), לעומת גברים שקיבלו טיפול זהה. בקרב חולי לימפומה מסוג מנטלסל (Mantle Cell Lymphoma), נשים המטופלות בתכשיר 'רבלימיד' למחלתן, הגיבו טוב יותר לטיפול, מאשר גברים המטופלים בתכשיר זה.

החוקרים מסבירים כי התחלואה המופחתת של לימפומה מסוג הודג'קין בקרב נשים יכולה יכולים להיות מוסברת על ידי ההשפעה של ההורמון הנשי, האסטרוגן, על התחלקות תאי הלימפה, או השפעתו של האסטרוגן על המרכיבים האנטי-סרטניים של המערכת החיסונית.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום