סרטן השד: ספורט למניעה

(0)
לדרג

סקירה מקיפה מגלה כי משקל תקין ופעילות גופנית עשויים להפחית באופן משמעותי את הסיכון לסרטן שד בקרב גברים ונשים נשאי המוטציות בגן BRCA

מאת: מערכת zap doctors

נשים וגברים הנושאים מוטציה בגן BRCA נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בסרטן השד במהלך חייהם, אך אימוץ אורח חיים בריא עשוי להפחית סיכון זה באופן משמעותי. כך עולה ממחקר מאוניברסיטת טורונטו בקנדה שפורסם לאחרונה בכתב העת Cancer Causes & Control.

החוקרים סקרו 13 מחקרים: 6 מחקרים בדקו את ההשפעה של משקל הגוף על הסיכון לסרטן שד: לדוגמה, אחד המחקרים, שבמסגרתו עקבו אחר 1,073 נשאיות, הראה כי ירידה של לפחות 4.5 ק"ג במשקל, בגילאים 18-30, הפחיתה את הסיכון לסרטן השד ב-34%, כאשר בקרב נשאיות 1,BRCA הירידה הייתה ב- 65%, ובקרב נשאיות 2BRCA הייתה 12%.

7 מחקרים אחרים המדווחים במאמר, בדקו דברים שונים הקשורים לפעילות גופנית והסיכון לחלות בסרטן שד. לדוגמה, מחקר אשר בדק 725 נשים נשאיות בגילאים שונים שעסקו בפעילות גופנית מגוונת. תוצאות המחקר הצביעו על ירידה של 42% בסיכון לחלות בסרטן שד, בקרב נשים שעסקו בפעילות גופנית קבועה לפני גיל 30. עדויות נוספות ממחקרים אחרים, מצביעים על ההשפעה המגנה של פעילות גופנית, במיוחד כאשר הנשים עוסקות בה בגילאי ההתבגרות, או הבגרות המוקדמת גילאי 25-18.

מחקרים אחרים בדקו, בין היתר, את ההשפעה של פעילות גופנית על פעילויות ביוכימיות שונות בגוף, בקרב נשאים ונשאיות של BRCA, נשים וגברים. לדוגמה, אחד המחקרים בדק את ההשפעה של פעילות גופנית על רמות ההורמונים בגוף בקרב נשים לאחר גיל המעבר. ידוע כי רמות גבוהות של הורמונים עלולות להעלות את הסיכון לסרטן שד בקרב נשאיות גנטיות. הנבדקות במחקר השתתפו בתכנית שכללה פעילות גופנית אירובית במשך 5 שעות שבועיות, כאשר רמות ההורמונים נמדדו באמצעות דגימות שתן. תוצאות המחקר הראו ירידה של 18.9% ברמות האסטרוגן, ו-23.7% ירידה ברמות הפרוגסטרון בקרב נשים אלו.

לדברי החוקרים, ההשפעה של משקל גוף תקין ופעילות גופנית סדירה על הפחתת הסיכון, נובעת מתרומתן של פעילויות אלו לשמירה על תקינות התאים והרמות ההורמונאליות בגוף. הפרה של מנגנונים אלו עלולה להוביל לתהליכים מסרטנים. לדבריהם, קיימת חשיבות רבה לכך שנשא המוטציות BRCA, יאמצו את ההמלצות המוכחות לאורח חיים בריא, שעשוי להפחית סיכון לסרטן שד. אימוץ אורח חיים בריא חשוב במיוחד לנשים המעוניינות להימנע, או לדחות ניתוחי הסרת שד ושחלות, או ליטול תרופות, כאמצעי להפחתת הסיכון לחלות.

באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום