רעמת שיער: מחלום - למציאות

(0)
לדרג

מגלים כל בוקר שערות על הכרית? התקרחות איננה גזירת גורל. שמירה על תזונה ואורח חיים בריא, בשילוב טיפולים מיוחדים, יעזרו לכם לחזור לרעמה של פעם. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר ענת אלקין

התקרחות, איבוד שיער, שיער דליל, שיער דק וקרחות חדשות באזורים שונים על הפדחת - כל אלה הם רק חלק מהדרך של הגוף להגיד לנו שיש בעיה. עם זאת, מדובר בבעיה הניתנת לטיפול!

השיער שלנו הוא חלק ממי שאנחנו: סלבס, דוגמניות ושחקנים, מודעים לחשיבות שיער הראש ודואגים לטפח אותו חדשות לבקרים, לטפל בו ובבעיות הקשורות לתזונה, בעיות העלולות להשפיע על קצב גידול השיער. אך לא רק סלבס עסוקים בשיער שלהם: נשים וגברים רבים חשים תחושת אבידה של ממש ודיכאון, אם הם נתקלים בנשירה רבה, אחרי יום רע לשיער - ובעיקר אם חלה נסיגה או התקרחות.

למרבה המזל, יש מה לעשות - והרבה. החל מטיפול במצבים נפשיים כגון לחץ (סטרס), דיכאון ועצבים, שיפור התזונה ותוספי מזון והורמונים ובעיקר הבאת הגוף למצב של איזון, על ידי ספורט ותזונה נכונה. ההנחה הרווחת היא שהגנטיקה היא זו שאחראית על צמיחת השיער ועל הנטייה לשיער דליל, עבה או קרחות.

מה משפיע על מצב השיער, פרט לגנטיקה?

בנוסף לגנטיקה יש לקחת בחשבון גם גורמים נוספים: אורח חיים, הורמונים, מחלות ומצב נפשי. אלה מגבירים את הנשירה ואף יוצרים מצבי התקרחות בדרגות שונות, הודות לעובדה שהראש, ובעיקר הקרקפת שלנו, מושפעים ראשונים מכל שינוי, גירוי ומצב גופני ונפשי לצד סביבתי ואורח חיים. בשנים האחרונות נעשו מחקרים רבים בנושא צמיחה ונשירה של שיער. במחקרים אלה, נמצא כי הורמונים, בשילוב אורח חיים, משפיעים גם על מצב השיער - ולחלופין, עודף של הורמונים, סטרס גבוה, טראומות גוף ונפש, דאגה ועצבות, מגבירים ואף יוצרים מצבי נשירה מואצת.

מה אפשר לעשות עם הקרחת?

הבשורה הטובה היא שיש מה לעשות! ברגע שידוע כי שיבוש הורמונלי עלול לגרום לעליה בגורמי חמצון בשורשי השיער, החלשת השורשים, האטה בהתחדשות תאי העור והשיער והרס מערכת צמיחה חדשה ותקינה של שיער, ברור שצריך להתחיל לטפל בשורש הבעיה: תחילה בתזונה אשר תשיב לגופנו את מצבו ההורמונלי התקין.

בתזונה נכונה, הכוונה הינה לשינוי אורח חיים: הפחתת שומנים וחלבונים רווים המגיעים ממזונות מתועשים, הורדת לחץ הדם, סוכר, כולסטרול ומיקרו אורגניזמים - חיידקים, וירוסים, פטריות ופרזיטים, הגורמים לכל הזיהומים הפנימיים ויוצרים לרוב פריחות ואקזמות. הוספת ויטמינים ושיפור סיבולת לב ריאה על ידי הפעלת הגוף והכנסת פעילות גופנית, כחלק קבוע באורח חיינו. רבים לא מודעים להשפעת קצב חילוף החומרים, דבר המושפע ישירות ממצב של תת פעילות של בלוטת התריס, האחראית על ייצור ההורמון תירוקסין, דבר המשפיע ישירות על נשירת השיער, יוצר תחושת עייפות, חולשה, עצירות ויובש בעור, לצד עלייה במשקל ודיכאון.

ומה לגבי תחזוק השיער באופן שוטף?

גם כאן, כדאי לחזור לשורשים - ולבחור פתרונות טבעיים, החל מהקפדה על אוכל מהצומח (ירקות ופירות טריים), הפחתת מוצרי חלב פרה, הרבה דגים ופחות בשר בקר, שילוב קטניות, אגוזים לא קלויים ואורז מלא בתפריט וגם שינוי אורח החפיפה והטיפול בשיער, החל משימוש בשמפו צמחי טהור, ללא חומרים משמרים, שימוש במים פושרים או קרים לשטיפת השיער, צביעת שיער בחומרים ללא אמוניה, ויתור על החלקות שיער וכל פעולה אשר עלולה לייבשו ולמנוע התחדשות בריאה של השורש ועוד. כמו כן, מומלץ לבצע בדיקות דם לבדיקת מצב ההורמונים וקצב חילוף החומרים, להקפיד על שינה טובה ולהבין כי אורח חיים בריא, הורדת מתחים ותזונה נכונה, הם הדרך הנכונה לשיער בריא וצומח. נשירה של עד 100 שיערות ביום נחשבת תקינה, מאחר והשיער צומח מחדש.

ומה לעשות אם גם לכם נושר השיער?

ניתן לבצע בדיקה הכוללת סקירת מערכות הגוף בטכנולוגיה מתקדמת, לאיתור שורש הבעיה והתאמת טיפול אישי. מטרת הבדיקה היא לגלות מה עלול להשפיע על נשירת השיער. לאחר מילוי שאלון רפואי, בודקים את ההיסטוריה הרפואית, את סוג ההתקרחות ואת מצב השורשים שבקרקפת. זאת על מנת להבין מה קורה לגוף והאם יש סיבה העומדת מאחורי ההתקרחות. האבחון מסייע גם לגלות לחץ דם, סוכרת, כולסטרול, עודף הורמונים ועוד. האבחון בטכנולוגיה מתקדמת מאפשר לגלות ולטפל במגוון מחלות כרוניות, תהליכים פתולוגיים, אלרגיות, מיקרואורגניזמים בשיטת רפואת התדרים ובכך לגלות ולטפל בשורש הבעיה והגורמים שמאיצים את הגנטיקה. בעזרת כל אלה, בוחרים טיפול הכולל תזונה בריאה, נכונה ומותאמת, הכוללת תרכובות צמחים נטורופתיות. טיפול זה טוב לאנשים שיש להם חוסרים מסוימים, או מחלות שהולכות להתפתח.

מתי כדאי להגיע לבדיקה?

לנשים הסובלות מנשירת שיער, כדאי לבוא לטיפול לפני הריון. אחרי הריון יוצאים הורמונים טובים, אך בעקבות הלידה וההנקה, ישנה נשירה דרסטית. אם הנשירה מתאזנת לאחר שלושה חודשים, אז הבעיה נפתרה. במידה ולא, חייבים לטפל בכך. ואילו לגברים מומלץ להגיע מוקדם ככל הניתן. התקרחות אנדרוגנית היא מצב בו זקיקי השיער נפגעים כתוצאה מהורמוןdHT הפוגע במהירות בשורשי השיער ומכווץ אותם. חשוב לגלות את הנטיות - ולאזן את הגוף. מומלץ לא לחכות להתקרחות מלאה ולא להתחיל עם החומרים אשר מציעה הרפואה הקונבנציונלית.

מה מיוחד בטיפול למצבי התקרחות?

הטיפול הוא הוא לא רק טיפול פנימי, אלא גם טיפול חיצוני, טיפול במזותרפיה: הזרקות תת עוריות של קוקטיילים צמחיים טהורים, ויטמינים ומינרלים בהתאמה אישית למטופל. זה מגיע לשורש החי של השיער. עושים את זה פעם בשבוע. בשבועיים הראשונים, הטיפול מתרכז בניקוי קרקפת. אנשים הסובלים משומניות יתר ועיבוי רקמות עושים ניקיון חיצוני של הקרקפת. רק לאחר מכן מתחילים לעבוד עם הזרקות הצמחים. מדובר בתהליך ניקוי וצמיחה כמו בטבע. מנקים, שמים דשן ואחר כך זורעים, על מנת שלשיער יהיה יותר קל לצמוח. לא כל אחד מתאים לטיפול הזה, אלא רק אנשים שיש להם זקיקי שיער רדומים ולא מתים, משום שאי אפשר לייצר זקיקים חדשים בשיער. סיכויי ההצלחה לצמיחת שיער מחודשת הם גדולים מאד. יחד עם שמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא, השיער צומח בצורה בריאה והנשירה פוחתת באופן משמעותי. בסוף הטיפול, המטופל ממשיך את תהליך השימור הנוח, הקל והזול מהבית.

ד"ר ענת אלקין, phD nd רפואה אינטגרטיבית, מנהלת Hair and body solution

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום