חצבת: למה הורים לא מחסנים?

(5)
לדרג

לא רק בדיסנילנד: גם בישראל פורצות לפרקים מחלות שכמעט שכחנו מקיומן. מדוע זה קורה ומה אפשר לעשות נגד הורים שלא מחסנים? ד"ר גיל צ'פניק מסביר

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

גם בעיצומה של התפרצות החצבת הגדולה ביותר בעשור האחרון בקליפורניה, לא סביר שממדי התחלואה יגיעו לאלו של לפני עידן החיסונים, מעריכים מומחי בריאות ציבורית שצוטטו היום (ה') באתר של הסן פרנסיסקו כרוניקל. "לא צפויה סכנה כמו לפני חמישים שנים, אך ככל שעולה שיעור הלא מחסנים, ישנה סכנה להתפרצויות נוספות, כבר בהמשך השנה. כל התפרצות כזו תוביל למאות או אף לאלפי חולים בחצבת, מחלה שכמעט נעלמה בארה"ב".

רשויות הבריאות בארה"ב, וגם הנשיא ברק אובמה עצמו, קוראים להורים לחסן את ילדיהם, כדי לשמור עליהם וכן על אפקט חסינות העדר, שבאחוז מחוסנים גבוה מצליח להגן בצורה טובה על האנשים הפגיעים ביותר בחברה, בעלי מערכת חיסונית מוחלשת, תינוקות לפני גיל חיסון וכדומה.

נכון לאתמול, כך דווח, בקליפורניה היו 99 חולים, חלק מההתפרצות הגדולה בפארק השעשועים דיסנילנד, שהחלה ככל הנראה משני מבקרים חולים, שנדבקו בווירוס מחוץ לארה"ב.

רק כדי לסבר את האוזן, מספר המקרים בינואר 2015 בלבד גבוה יותר מסך כל המקרים ב-2014 בקליפורניה, ויותר ממספר המקרים בשנים 2001-2010 בארה"ב כולה. לפי נתוני CDC, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ובקרתן, שנת 2008 הייתה היוצאת מן הכלל, כש-140 מקרים דווחו בכל ארה"ב.


אז מה הבעיה לחסן ולא להחיות מחלות נשכחות? אחת הסיבות, לטענת מתנגדי החיסונים, או כפי שהם מכונים בציניות "תומכי המחלות", היא שמדובר במחלת ילדות, וככזו היא מחלה לא מזיקה, שאף כדאי לחלות בה, "לתת לגוף להתמודד", "להתחסן באופן טבעי". תמורת התענוג הזה מחזקים את מערכת החיסון וזוכים בחיסוניות לכל החיים. ד"ר גיל צ'פניק, מומחה לרפואת ילדים, ויועץ מדעי לעמותת מדעת, מסביר מדוע הגישה הזו רחוקה מן האמת.

מחלת החצבת היא מחלה שעלולים להיות לה סיבוכים קשים. מבחינה מספרית, רוב הילדים אכן יחוו אותה בתור מחלה לא נעימה, המלווה בדלקות עיניים, שיעול, פריחה וחום. חלק מאותם ילדים גם יסבלו מדלקות ריאות בדרגות קושי שונות, עד כדי אשפוז בטיפול נמרץ וצורך בהנשמה. בעולם המערבי 1 מ-1,000 ילדים שיהיו להם חצבת ימות, מכיוון שאין לעולם הרפואה טיפול טוב לחצבת.

במדינות המתפתחות שיעור הסיבוכים גבוה יותר, וזו מחלה שעדיין הורגת אלפי ילדים בשנה. בעולם המערבי, כ-20% נאלצים להתאשפז בגלל המחלה. הסיבוך הכי קשה, פרט למוות, הוא אנצפליטיס, דלקת של רקמת המוח, שמותירה 1 מתוך 1,000 ילדים פגוע מוחית. סיבוך נוסף ונדיר יותר, 1 ל-100 אלף מקרים, היא הידרדרות נוירולוגית קשה שמתחילה כעשור אחרי המחלה ומובילה למוות.

איך למעשה גם מי שחוסן יכול לחלות? אולי מתנגדי החיסונים צודקים - והחיסון נגד חצבת לא יעיל?

"החיסון שיש לרפואה המודרנית להציע הוא חיסון מעולה, המספק הגנה בין 95%-98% לכל החיים. אם לדוגמה ניקח בית ספר שבו 500 תלמידים, 95% מהילדים שהתחסנו יהיו מוגנים. אבל יהיו את הילדים שהחיסון לא תפס אצלם בגיל הילדות, אותם 5% בערך, משהו כמו 25 ילדים לא מוגנים בלי שאנחנו יודעים על כך. זו הסיבה לכך שבכיתה א' נותנים מנה נוספת של חיסון MMRV בעל חיסון בין היתר נגד חצבת, כדי להגן על מי שלא מוגן עדיין. לא מדובר בבוסטר, מנת דחף, כמו שנותנים בטטנוס או שעלת, אלא מדובר במנה נוספת שאמורה לתת מענה לאותם אלה שעדיין חשופים למחלה.

"מה קורה כשלאותו בית ספר מגיע ילד חולה ומדביק את הסביבה? יחלו גם הילדים שלא חוסנו כלל, וגם חלק מהילדים שחוסנו בעבר אבל החיסון לא עבד עבורם. אם בבית ספר כזה יש 3 ילדים שלא חוסנו מעולם - שלושתם יחלו, אבל בנוסף גם ידביקו עוד 10 ילדים שהתחסנו בעבר והחיסון לא תפס אצלם. סטטיסטית, יגידו מתנגדי החיסונים, שהחיסון לא עובד. אבל ברור שאם כולם יחשבו כך, תהיה לנו מגפה. חשוב לציין שגם בחשיפה טבעית, מבוגר שחלה בילדות למשל, רמת הנוגדנים שלו יורדת והוא לאו דווקא מוגן לכל החיים".

איך בכלל נדבקים בחצבת?

"מדובר באחת המחלות הכי מדבקות שיש, מספיק לשהות בחדר שמישהו חולה היה שם לפני כמה שעות טובות".

"ילד חולה סרטן שיחטוף חצבת - עלול למות"

האם התפרצות בסגנון דיסנילנד יכולה לקרות בישראל?

"בוודאי. בשנים 2007-2008 היו כ-900 מקרים של חצבת בישראל, כ-750 מהם באזור ירושלים, בקהילות חרדיות שלא מחסנות. ההתפרצות האחרונה הייתה באזור הצפון ביישובים כמו הרדוף, בית קשת, שם שיעור החיסון לכלל המחלות נמוך מסיבות אידיאולוגיות של ההורים".

מהי בעצם האידיולוגיה?

"מעבר לקשר בין אוטיזם לחיסונים שהוכח כשקרי ולא מבוסס, אני חושב שמה שמניע את ההורים הוא התקווה שהכל יהיה בסדר. אף אחד לא באמת רוצה לסכן את הילד שלו, מקווים שחסינות הקהילה תשמור עליו, כי ממילא לכאורה אין ממי להידבק. רוב הזמן, עד התפרצות כלשהי, זה גם המצב. ייתכן שגם אותו ילד ספציפי יחלה ויעבור את המחלה בשלום. הבעיה היא מה קורה במקרה של סיבוכים, חלקם בעלי משמעות לכל החיים.

וכמובן הפגיעה הקשה בחסינות הקהילה כולה, סיכון של כל האוכלוסיות שלא יכולות להתחסן - חולי סרטן, סרטן הדם, כאלה שהיו מחוסנים בעבר ואיבדו את החסינות, למשל עברו השתלת מח עצם, אנשים עם מחלות המובילות לכשל חיסוני, תינוקות עד גיל שנה שטרם חוסנו. כשאתה לא מחסן את הילד שלך, אתה מסכן גם אותם. אם ילד שמטופל בכימותרפיה יחטוף חצבת הוא עלול למות, סיכוי התמותה שלו גבוהים הרבה יותר משל ילד רגיל".

כתוצאה מהתפרצות החצבת בדיסנילנד בארה"ב, הקשיחו עמדות נגד הורים שלא מחסנים בטענה שהם מסכנים את כלל הציבור. כך למשל פרופ' וויליאם שאפנר, מומחה לרפואה מונעת באונ' ואנדרבליט, נאשוויל, קרא להפסיק להיות כל כך סבלניים כלפי הורים שלא מחסנים. "זה לא קשור רק אליך. אתה חלק מהסדר החברתי, ואתה חייב לתרום את תרומתך האישית, אתה לא יכול לצאת החוצה.

זו כנראה ההצהרה הכי חזקה בנושא שאי פעם נתתי בתקשורת, אך אני חושב שאנחנו צריכים להיות מאוד לא סבלניים כלפי הורים שמחליטים להוציא את עצמם מהכלל בנושא זה". הסנטור ראנד פול, אחד המועמדים האפשריים של הרפובליקנים לנשיאות ארה"ב, אמר אמר לרשת-CNBC שהחיסונים צריכים להיות התנדבותיים. לאחר הביקורת הציבורית שספג, מיהר לחזור בו מדבריו.

ומה המצב בישראל?

בניגוד לארה"ב, שם חיסונים הם תנאי לכניסת ילדים למסגרות חינוך ציבוריות, אין שום סנקציה שתחייב הורים לאמץ את תוכנית החיסונים המומלצת על ידי משרד הבריאות. "הנטייה שלי היא לא לשאוף ללחייב בחוק, כי אותם מתנגדים ימשיכו לא לחסן למרות החוק", אומר ד"ר צ'פניק, "הדרך צריכה לעבור דרך הסברה וחינוך. יכול להיות שצריכה להיות החלטה שילד שלא מחוסן לא ייכנס למערכת החינוך, וזה מה שקורה בארה"ב ובחלק מהמדינות במערב, אבל אני חושב שכפייה היא לא הדרך. מצד שני, ההורים הם האפוטרופוס שצריך לדאוג לילד, וברמת העיקרון הם צריכים לדאוג לבריאותו, שכן הוא חסר ישע".

ומה לגבי הורים שמרגישים שהם רוצים לקרוא לחקור את הנושא לפני קבלת ההחלטה?

"הבעיה היא שבלימוד עצמי מאוד קל ליפול על מידע שהוא מעבר ללא מדויק, אלא פשוט שקרי. יש הרבה מאוד אתרים שנראים לגמרי לגיטימיים, וגם עושים מאמץ להציג את עצמם כאתרים רפואיים, אבל כל מה שכתוב בהם הוא שקרים וחצאי אמיתות במקרה הטוב. אין דרך אחרת להגיד את זה. לא לכל אחד יש את הידע והיכולת לקרוא מידע מדעי, והאתרים האלה הם לא התשובה. העצה הטובה ביותר היא להתייעץ עם רופא ילדים שסומכים עליו".

מהו בעצם ייעוץ חיסונים?

"אנשים שמציעים 'ייעוץ חיסונים', גם אם הם רופאים, אינם מומחים באימונולוגיה או במחלות זיהומיות, שהם מי שיכולים לתת ייעוץ במקרים בעייתיים. בדרך כלל במסגרת ייעוץ כזה נותנים תוכנית שונה מעט, שדוחה חלק מהחיסונים, ובכך את ההגנה על הילד. אין שום סיבה לעשות ייעוץ חיסונים, ומי שמעניק ייעוץ כזה נותן המלצות לא מקובלות מבחינה רפואית. זה פשוט ייעוץ שעולה כסף מיותר, ונותן להורה לגיטימציה לדחות את החיסונים".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום