מה גורם לדיכאון בקרב רופאים?

(0)
לדרג

פציינטים לתשומת לבכם: רופאים שמוגשים נגדם תלונות מדווחים על תחושות דיכאון ומחשבות אובדניות ומרביתם אף נוקטים ברפואה מתגוננת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

רופאים שהתקבלה כנגדם תלונה לאחרונה, סובלים יותר מדיכאון, חרדה ומחשבות אובדניות, בהשוואה לרופאים שלא נחשפו לתלונות. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שבוצע בקרב כ-8,000 רופאים בבריטניה, ופורסם בחודש ינואר בכתב העת BMJ Open.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של תלונות על הבריאות הפסיכולוגית של רופאים. בנוסף, הם ביקשו לבחון האם רופאים המדווחים על חשיפה לתהליכי תלונות נוטים יותר לנקוט בצעדי רפואה מתגוננת.

מדובר במחקר חתך עם סקר אנונימי, כאשר המשתתפים חולקו לפי חשיפה לאחרונה/נוכחית לתלונות, חשיפה בעבר לתלונות אלו, או רופאים שמעולם לא נחשפו לתלונות. כל קבוצה השלימה גרסה מותאמת של הסקר. כ-95,000 רופאים הוזמנו להשיב על הסקר ו-10,930 השיבו (11.4%), כאשר 7,926 (8.3%) השיבו על הסקר במלואו ונכללו בניתוח הנתונים הסופי.

מהנתונים עולה כי 16.9% מהרופאים שנחשפו לאחרונה להליכי תלונה דיווחו על דיכאון בדרגה בינונית-עד-חמורה, בהשוואה לרופאים ששללו חשיפה דומה בהווה או בעבר (9.5%). 15% דיווחו על חרדה בדרגה בינונית-עד-חמורה, בהשוואה לרופאים ללא תלונות בעבר (7.3%). עם עליה בחומרת התלונות נרשמה עליה במצוקה של הרופאים, עם המצוקה הגדולה ביותר לאחר פניה למועצה הרפואית הכללית (שיעורי דיכאון של 26.3% ושיעורי חרדה של 22.3%).

בקרב רופאים שנחשפו לאחרונה להליכי תלונה תועדה שכיחות כפליים של מחשבות על פגיעה עצמית או מחשבות אובדניות. מרבית הרופאים דיווחו על רפואה מתגוננת. 20% מהרופאים חשו כקורבנות לאחר פרסום דבר התלונה, 38% חשו כי מאוימים, 27% לא הגיעו למקום העבודה במשך כחודש. למעלה מ-80% חשו כי ניתן לשפר את התהליכים עם שקיפות, כישורי ניהול, אפשרות תביעת אובדן הכנסות ונקיטת צעדים כנגד תלונות מטרידות.

לסיכום, בקרב רופאים שנחשפו לאחרונה לתהליכי תלונה כנגדם תועד סיכון משמעותי לדיכאון, חרדה ומחשבות אובדניות. התחלואה הייתה משמעותית יותר במקרים בהם הייתה מעורבות של המועצה הרפואית. מרבית הרופאים דיווחו כי נקטו בצעדי רפואה מתגוננת, כולל הימנעות מפרוצדורות וחולים בסיכון גבוה. רופאים רבים חשו כקורבנות או דיווחו על תחושת איום.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום