עין טובה: ניתוחי עיניים בזמביה

(0)
לדרג

ארגון אורביס פועל ברחבי העולם ללא מטרת רווח, כדי להעניק סיוע רפואי לאזרחי העולם השלישי. ד"ר בנימין שלו מספר בראיון מרגש על שליחותו בארגון

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2317081 (מספר מקשר)

ארגון אורביס חרט על דגלו סיוע לאנשים הסובלים מבעיות עיניים, החיים במדינות עולם שלישי - ואינם זוכים לטיפול רפואי חיוני, לעתים אף מציל חיים. ד"ר בנימין שלו, מומחה לרפואת עיניים ביקר בכמה ממדינות העולם השלישי - ובביקורו האחרון בזמביה הוא הצליח לעמוד באתגר קשה במיוחד. בראיון מרגש, ד"ר שלו מספר על הטיפול המחזיר את האור לעיניים - במקומות של חושך.

מהו ארגון אורביס?

"זהו מלכ"ר: ארגון ללא מטרת רווח שהוקם בעיר ניו יורק, אשר חרט על דגלו סיוע לאזרחי מדינות עולם שלישי, תוך שימת דגש על טיפול בבעיות עיניים ולקויות ראיה. הארגון שוקד על שיפור איכות רפואת העיניים ברחבי העולם, במטרה לטפל בבעיות עיניים, ולמנוע עיוורון בר טיפול במדינות ברחבי העולם, בייחוד מדינות מתפתחות".

כיצד מסייע הארגון לחיים במדינות העולם השלישי?

"הפעילות של הארגון רבה ומגוונת. הסיוע כולל אספקה של ציוד וכוח אדם מומחה, שישפר את שירותי הרפואה של האזרחים. רופאים מומחים הנשלחים, על מנת להכשיר אנשי רפואה מקומיים ועוד. אני אישית השתתפתי מספר פעמים במבצעי סיוע מרגשים. לארגון יש מטוס הכולל חדרי ניתוח ואליו נוהרים אזרחי מדינה בה הוא נוחת - וזוכים לקבל טיפול רפואי מודרני תוך שימוש בציוד חדיש על ידי מומחים מובילים תוך הכשרת הרופאים המקומיים בניתוחים אלו.

איזה בעיות עיניים נפוצות בעולם השלישי?

"אצל מבוגרים הבעיות הנפוצות הן קטרקט, גלאוקומה וסוכרת. כל אלה עלולים להביא לעיוורון ללא טיפול מתאים. אצל ילדים, נפוצות פזילה וצניחת עפעפיים. אלה אמנם אינן יכולות להוביל לעיוורון אבל הן גורמות פגיעה אסתטית ותפקודית קשה מאד לילדים הסובלים ממצב זה.

החיים במדינת עולם שלישי הם ממילא קשים ומאתגרים - וכשאתה סובל מבעיית ראייה בלתי מטופלת, זהו אתגר כמעט בלתי אפשרי, היכול להוביל אפילו למוות. ההישרדות במדינות עולם שלישי איננה ברורה מאליה. בעיות עיניים גורמות לפגיעה תפקודית ואסתטית - וללא טיפול מתאים הן מקשות בצורה קשה מנשוא על הסובל מהן.

הרופאים המתנדבים בארגון נתקלים במצבים קשים ומורכבים ועושים ככל יכולתם לסייע. הסיוע שלהם משמעו הצלת חיים. המורכבות בלטה מאד בעת ביקורי האחרון בזמביה, שם התמודדתי עם אתגר לא פשוט".

מה היה האתגר?

"זמביה היא מדינת עולם שלישי המונה שבעה עשר מיליון תושבים. המדינה נעדרת תשתיות, נחשלת ועניה מרודה; תושביה אינם זוכים לטיפול רפואי הולם. בעיר השנייה בגודלה בזמביה הוקם מרכז טיפולי בבעיות עיניים, אליו נוהרים תושבים חולים מכל רחבי המדינה. נשלחתי לשם משום שהמומחה שנתן שם מענה לצורכי הציבור הפסיק לעבוד - והיה צורך להכשיר מומחה חלופי. זה היה התפקיד שלי. להכשיר בשבוע בלבד מומחית שתדע לבצע ניתוחים בילדים עם בעיות צניחת עפעפיים ופזילה.

עמדנו באתגר מעל למצופה. הרופאה עברה הכשרה מזורזת וכעת היא מבצעת ניתוחי פזילה וצניחת עפעף בסיסיים לפחות בילדים ועוזרת לעשרות מהם להתמודד עם בעיית העיניים שלהם. נותחו ילדים עם עין עצלה, עם פזילה ועם צניחת עפעפיים. שלושה מהם - ניתוח משולב של צניחת עפעף ופזילה - ובעייתם טופלה".

לפני ניתוח. צילום: ד"ר בנימין שלו

מהי צניחת עפעפיים?

צניחת עפעף היא מצב המכונה "פטוזיס" (בעברית: "צנחת"), העפעף העליון צונח ומכסה חלק מהאישון. צניחה זו נובעת מחולשה של השריר האחראי על פתיחתו של העפעף. צניחת העפעף גורמת לכיסוי חלקי של האישון וגורמת לפגיעה אסתטית וכן לפגיעה תפקודית, משום שכיסוי האישון פוגע בשדה הראיה ובאיכות הראיה. הטיפול היחיד במקרה של צניחת עפעף אצל ילדים הוא ניתוח. במקרים קשים - יש צורך בניתוח הרמת עפעף עי שריר המצח! לעיתים בגיל צעיר מאוד - למניעת עין עצילה. במקרים הקלים יותר, ניתוח שבמהלכו מקצרים את השריר המדובר ומבצעים הרמת עפעף".

אחרי ניתוח משולב. צילום: ד"ר בנימין שלו

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עפעפיים.

לכתבה המתורגמת לערבית באתר tebtime

למיניסייט של ד"ר בנימין שלו בשפה הערבית באתר tebtime

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום