רודפי העפיפונים: ספורט מסוכן

(0)
לדרג

לפי מחקר ישראלי, טביעה אינה הסכנה היחידה בספורט הצבעוני. 17% מהגולשים סבלו מפציעות ראש, 15% מפציעות חזה, 68% מפציעות אורתופדיות שונות

מאת: מערכת zap doctors

גולשי העפיפונים (קייט סרפינג) הם קהילה הולכת וגדלה בישראל, המונה כיום כמה אלפי גולשים. מחקר ישראלי סקר את פעילותם לאורך עשור ומצא כי באוויר ובים, טמונות אותן סכנות פציעה ממש, כמו ביבשה. נתוני המחקר מצביעים על כך שהגולשים לא תמיד ממוגנים די הצורך, וסובלים מפציעות שדומות למקרי טראומה של תאונות דרכים ונפילה מגובה, יותר מאשר פציעות כתוצאה מספורט מים.

רבים מגולשי העפיפונים בישראל יצאו בימים האחרונים אל הים, כדי לנצל את מזג האוויר הסוער לגלישת אקסטרים. אחד ממוקדי הגלישה הידועים בישראל, נמצא באזור חיפה, הודות למבנה הייחודי של החוף מול הר הכרמל והרוחות שנוצרות בגינו. בשל אופיו האקסטרימי של ענף הספורט, הוא טומן בחובו פוטנציאל גדול לפציעות שונות לגולשים. מחקר מקיף, ראשון מסוגו בארץ, של חוקרים מבית חולים רמב"ם בשיתוף מכון גרטנר, המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה, אסף נתוני פציעות בקרב עשרות גולשים במהלך השנים 2002-2013, וחושף לראשונה את השלכות העיסוק בגלישת עפיפונים. מהנתונים עולה כי הספורט האתגרי כבר גבה את חייהם של שני גולשים ישראלים בשנים האחרונות. מלבד זאת, ישנם אחוזי פציעות גבוהים בקרב הגולשים, חלקן מורכבות וקשות. טעות לחשוב שמכיוון שמדובר בספורט ימי, הדבר המסוכן ביותר שהוא טומן בחובו היא טביעה. מתוך המשיבים - 17% סבלו מפציעות ראש, 15% מפציעות חזה, 68% מפציעות אורתופדיות מגוונות ועשרה אחוזים מפציעות שונות ואחרות. יש לציין כי רוב הפציעות היו פציעות אורתופדיות, ומתוכן כמעט מחצית ערבו שברים באזורי גוף שונים, ובעיקר בגפיים התחתונות.

"הגולשים שוכחים לדאוג למיגון"

לדבריו של ד"ר יניב קרן, מהמערך האורתופדי ברמב"ם, אופיין של פציעות הספורט דומה לזה של מקרי טראומה כגון תאונות דרכים: "הגולשים מדווחים על פציעות ושברים המזכירים חבלות טראומה, כמו אלו שאנו רואים במקרים של תאונה או נפילה מגובה", הוא מסביר, "כאשר עוסקים בספורט ללא הגנה ראויה או בתנאים מורכבים למדי, הסיכויים להיפצע עולים, ובפרט הסיכויים לפציעה קשה".

החוקרים מסבירים כי מהיקף הפציעות וסוגן, כפי שמשתקף במחקר, נראה כי הגולשים הישראלים נוטים לעסוק בגלישת עפיפונים מבלי להגן על עצמם. מלבד המחקר הישראלי, נעשו בעולם עוד שישה מחקרים בלבד בתחום זה, אשר מצביעים גם הם על כך שהגולשים אינם משתמשים באביזרי בטיחות בזמן הגלישה, נתון אשר מגביר משמעותית את הסיכוי לפציעות קשות בקרב הגולשים. "מצאנו דיווחים שהגיעו מהחילוץ האווירי של קייפטאון בדרום אפריקה, ולפיהם בשנה מסוימת נמדדו 30 חילוצים מלב ים", אומר ד"ר פבל קוטלרסקי מהמערך האורתופדי ברמב"ם, "אך מה שמפתיע יותר הוא העובדה שאך אף אחד מהגולשים שחולצו, לא חבש קסדה. מדובר בספורט אשר עלול לסכן חיים, ולמרות זאת זו התוצאה. בתקופת החורף, כאשר הרוחות מנשבות והגולשים יוצאים לחופים, אנחנו מפצירים בכם: התמגנו. זה יכול להציל את חייכם".

בואו לדבר על זה בפורום פגיעות ספורט ומפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום