כושר אחרי ניתוח בריאטרי

(0)
לדרג

כחודש לאחר הניתוח ניתן להתחיל לעסוק בפעילות גופנית באישור רופא; לפי מחקר חדש, בקרב מי שמתאמן לאחר הניתוח חלה ירידה בסיכון לסוכרת ובריאותו משתפרת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

פעילות גופנית לאחר ניתוח בריאטרי עשויה לשפר את המצב הבריאותי. כך לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical Investigation.

מהתוצאות עולה כי בקרב מי שמוסיפים הליכה מעטה לשגרת החיים לאחר ניתוח להפחתת משקל חלה ירידה בסיכון לסוכרת ושיפור המצב הבריאותי בהיקף גדול יותר, בהשוואה לאלו הממשיכים באורח חיים בישיבה.

במסגרת המחקר חולקו 128 מבוגרים, בעיקר נשים, שהיו זמן קצר לאחר ניתוח מעקף קיבה, לשתי קבוצות. קבוצה אחת השתתפה בתוכנית הדרכה בריאותית (קבוצת ביקורת) בעוד שבקבוצה השנייה המשתתפים גם ביצעו פעילות גופנית מתונה עם השגחה חלקית (קבוצת התערבות).

בקבוצת הביקורת נערכו שישה מפגשים בחודש שכללו הרצאות, דיונים והדגמות עם מתן מידע בנוגע לטיפול תרופתי, תזונה ומתיחות של פלג גוף עליון. בקבוצת ההתערבות המשתתפים לקחו חלק במפגשי ההדרכה בשילוב עם שעתיים של פעילות גופנית מתונה, בעיקר הליכה, בכל שבוע במהלך ששת חודשי המחקר.

בתחילת המחקר, בשתי הקבוצות מדדי גלוקוז ואינסולין היו דומים, אם כי פחות טובים בהשוואה לרמות הצפויות באנשים דומים בעלי משקל בריא. רמות סבילות לאינסולין השתפרו בשתי הקבוצות לאחר הניתוח, אך השיפור הגדול ביותר תועד באלו שהתאמנו יותר משעתיים בשבוע. ממצאים דומים תועדו עם קליטת גלוקוז ומטבוליזם של גלוקוז, וכן עם מדדים להערכת כושר לב-ריאה.

החוקרים מסבירים כי רגישות לאינסולין וכושר לבבי-ריאתי הם שני מדדים חשובים לבריאות. כל שיפור במדדים אלו צפוי להפחית את הסיכון העתידי למחלות לבביות-מטבוליות.

בשתי הקבוצות נרשמה ירידה דומה במשקל הגוף ובהיקף המותניים לאורך תקופת המחקר. בתוך 3-4 שבועות לאחר הניתוח מטופלים צפויים להחלים דיו בכדי להתחיל בפעילות גופנית ועליהם לנסות לבצע כל פעילות עימה צפויים להקפיד לאורך זמן בין אם מדובר בחדר כושר, רכיבה על אופניים, שחיה, עבודה בגינה או אפשרויות אחרות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה וגסטרואנטרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום