השמנה מקצרת את החיים

(0)
לדרג

הקשר בין השמנה לסיכון לסוכרת ידוע, וכעת ביקשו החוקרים לכמת בשנות חיים את הנזק של המשקל העודף. לפי מחקר חדש, החיים מתקצרים בשנה עד תשע שנים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הקשר בין השמנה לסוכרת - במספרים. לאנשים שמנים מאוד סיכוי מוגבר להתפתחות סוכרת ומחלות לב וכלי דם במהלך קרוב לעשרים שנים, עם תוחלת חיים קצרה בשמונה שנים, בהשוואה לבעלי משקל תקין. כך מעריכים חוקרים בעקבות מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת The Lancet Diabetes & Endocrinology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2 על רקע עודף משקל גוף, עדיין אין מדד מטרי בעל משמעות קלינית המשמש אנשי צוות רפואי. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את אובדן השנים הצפוי עקב סוכרת ומחלות לב וכלי דם על רקע עודף משקל גוף.

החוקרים פיתחו מודל מדמה מחלה להערכת הסיכון השנתי לחלות בסוכרת, מחלות לב וכלי דם ומוות באנשים עם מדדי מסת גוף (BMI) של 25-30 ק"ג למטר בריבוע (עודף משקל), 30-35 ק"ג למטר בריבוע (השמנת יתר) או 35 ק"ג למטר בריבוע ומעלה (השמנה חמורה), בהשוואה לבעלי מדד מסת גוף אידיאלית של 18.5-25 ק"ג למטר בריבוע. הם אספו נתונים אודות כ-4,000 משתתפים מסקר National Nutrition and Examination Survey (שנים 2003-2010) עם נתונים מלאים אודות גורמי הסיכון וריכוז סוכר בדם בצום.

מהנתונים עולה קשר חיובי בין עודף משקל לגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2. ההשפעה של עודף משקל גוף על אובדן שנות החיים היה הגדול ביותר בקרב נבדקים צעירים ופחת עם הגיל. אובדן שנות החיים בגברים שמנים נע בין 0.8 שנים בבני 60-79 שנים ל-5.9 בקרב בני 20-39 שנים, ואובדן שנות חיים בגברים עם השמנה חמורה נע בין 0.9 שנים באלו בני 60-79 שנים ועד 8.4 שנים באלו בני 20-39, אך האובדן היה קטן יותר ולעתים זניח בגברים בעלי עודף משקל. תוצאות דומות תוארו בנשים (אובדן 6.1 שנים בנשים עם השמנה חמורה בגילאי 20-39 שנים; 0.9 שנים בנשים עם השמנה חמורה בגילאי 60-79 שנים).

לדברי החוקרים, הנתונים על אובדן שנות חיים בריאים ואובדן שנות חיים כולל מעידים על ההשפעה של עודף משקל על מחלות לב וכלי דם וסוכרת ועשויים לספק מדד שימושי לדיונים בין אנשי צוות רפואי ומטופלים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום