זיהום אוויר - הימנעו ככל הניתן

(0)
לדרג

יש להתייחס לזיהום אוויר כלאחד מגורמי הסיכון העיקריים למחלות לב וכלי הדם, גורם שניתן למנוע ולצמצם את השפעתו המזיקה. זאת למשל על ידי צמצום השימוש בתחבורה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מומלץ להתייחס לזיהום אוויר כאל אחד מגורמי הסיכון ההפיכים העיקריים למניעת מחלות לב וכלי דם. כך לטענת מומחים במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת European Heart Journal.

זיהום אוויר מוביל לתהליכים שונים, כולל דלקת וטרשת עורקים, והחוקרים מדגישים כי זיהום אוויר אינו מוגבל לזיהום מחוץ לבית. למרות העובדה שאנשים באוכלוסיות מערביות מבלים יותר מ-90% מזמנם במקומות סגורים, בעיקר בבית, זיהום אוויר בחוץ חודר בניינים ועיקר החשיפה היא בתוך המבנים.

פאנל המומחים התמקד בגישות שנועדו לצמצם את החשיפה לזיהום אוויר מחוץ למבנים. לדוגמה, הם כללו המלצה ללכת, לרכב על אופניים או להשתמש באמצעי תחבורה ציבורית, במקום שימוש במכוניות או אופנועים. עוד הומלץ על הליכה ורכיבה ברחובות עם תנועה רבה, בעיקר בשעות שיא. כמו כן, הומלץ לערוך פעילות גופנית בפארקים וגנים, אך להימנע מכבישים סואנים. המלצה נוספת כללה הגבלת משך השהות מחוץ למבנים במהלך תקופות זיהום אוויר משמעותי, בעיקר חשיפת תינוקות, קשישים והסובלים עם מחלות לבביות ונשימתיות.

סביר להניח כי מרבית המטופלים לא יצליחו להקפיד על מירב ההמלצות, בעיקר אם הם הולכים או רוכבים למקום עבודתם בשעות השיא. עם זאת, ניתן לבחון אם ניתן לזהות דרכים פחות מזוהמות או לטייל בזמנים המצמצמים את החשיפה לזיהום אוויר.
באשר לאלו שאין להם גישה לפארקים, המומחים ממליצים לשקול פעילות גופנית בחדר כושר עם מערכת סינון אוויר.

עוד כותבים המומחים כי זיהום אוויר בתוך הבית חשוב במיוחד במדינות בעלות הכנסה נמוכה, בהם דלקים מוצקים משמשים לבישול וחימום. בנוסף, השימוש בעצים ופחם לחימום, המייצרים חומר חלקיקי, עולה באזורים מסוימים באירופה, בעיקר בערים בצפון אירופה. עם זאת, גז ומקורות אנרגיה חליפיים דוגמת אנרגיה גרעינית, רוח ואנרגיה סולארית, הם מקורות נקיים יותר, ולפחות חלקם זמינים בחלקים רבים במדינות מתפתחות ובאזורים רבים ברחבי אירופה.

אתר הבריאות zap doctors בשתוף פעולה עם חברת בריזומטר מנגישים לקהל הרחב, אפליקציה שמציגה את רמת זיהום האוויר בכל רגע נתון ובכל מקום בארץ. לאפליקציה הכנס לעמוד הבית של זאפ דוקטורס.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום