סוכרת: עידן חדש בטיפולים?

(4)
לדרג

סוכרת מסוג 2 היא מחלה הכרוכה בהתמודדות יומיומית סבוכה. תכירו את הדור החדש של התרופות: טבליה אחת ביום - ותקטינו משמעותית את הסיכון להיפוגליקמיה. צרכנות רפואית

מאת: פרופ' איתמר רז

מגיפת הסוכרת מציבה אתגרים לא פשוטים לחולים ולרופאים המטפלים, והיא מחייבת משמעת יומיומית הכוללת הקפדה על אורח חיים בריא והיענות לטיפול. מדובר באתגר לא פשוט ואכן אנו רואים שכמחצית מהחולים אינם מאוזנים ולמעלה מ-80% מהחולים סובלים מעודף משקל, אשר מהווה כשלעצמו גורם סיכון למחלה.

עד היום לא נמצא פתרון הפלא ובחיפוש אחר הטיפול המתאים אנו מנסים לאזן בין שני גורמים עיקריים. הגורם הראשון הוא יעילותה של התרופה. ככול שהטיפול יעיל יותר הוא מאפשר הפחתה גדולה יותר ברמות הסוכר בגוף (HBA1c) אך חשוב גם שיהיה יעיל בהורדת לחץ הדם ובהפחתה במשקל. הגורם השני הוא חיזוק ההיענות לטיפול והתמדה ושמירה על רצף טיפולי, אשר בלעדיהם גם הטיפול הטוב ביותר לא יהיה יעיל מספיק. אלה תלויים בנוחות השימוש, בסיכון לתופעות לוואי ובהשפעתן על חיי המטופל.

מה מציעות התרופות החדשות, פורצות הדרך, לחולי הסוכרת?

קבוצת תרופות חדשה מהווה פריצת דרך משמעותית בטיפול במחלה. מדובר בתרופות השייכות לקבוצת מעכבי SGLT2 (פורסיגה, אינבוקנה). זו הפעם הראשונה שעומדת לרשותנו תרופה בטבליה המטפלת ביעילות בשלושת הגורמים: הפחתה של רמות הסוכר, הורדת לחץ הדם והורדה במשקל. קבוצת מעכבי ה-SGLT2 פועלת בצורה ממוקדת לצמצום הספיגה החוזרת של הגלוקוז לדם באמצעות עיכוב הנשא הנמצא בכליה והאחראי על הספיגה החוזרת לדם. סילוק עודפי הגלוקוז מהגוף נעשה על ידי הוצאת הגלוקוז דרך השתן.

מהי חשיבות ההפחתה במשקל עבור חולי סוכרת?

טבליה המאפשרת הפחתה במשקל היא בשורה מרגשת עבור חולי הסוכרת (סוג 2). משקל עודף הוא אחת הבעיות המרכזיות בהתמודדות עם המחלה. זו הפעם הראשונה בה ניתן להציע טיפול דרך הפה להפחתה במשקל אצל חולי סוכרת סוג 2. לדוגמא, פורסיגה, התרופה הראשונה שאושרה בישראל מקבוצת מעכבי SGLT2, מפחיתה במשקל כ-4.6 ק"ג בממוצע בהשוואה לסולפוניל-אוריאה (גליבטיק, אמריל), במקביל להפחתה ברמות הסוכר ובלחץ הדם.

מדוע חיונית העובדה כי מדובר בטבליה הניתנת פעם ביום?

העובדה שמדובר בטבליה הניתנת פעם ביום היא פריצת דרך וכלי משמעותי בהתמודדות של החולים עם מחלתם. תרופות מקבוצה חדשה זו אינן פוגעות בתחושת התיאבון של החולים, שכן הן יוצרות הדמיה של התהליך הטבעי להוצאת הסוכר העודף מהגוף ותחושת הרעב והתיאבון של החולה אינן נפגעות. פורסיגה ואינבוקנה גורמות להשתנה מוגברת המובילה לאובדן של כ-60-80 גרם סוכר בכל יום ובהתאמה לאובדן של 300 קלוריות ביום.

עובדה זו חשובה במיוחד כי הטיפולים היחידים שהיו יעילים עד כה להפחתת המשקל, במקביל להורדה ברמות הסוכר, היו טיפולים מדור קודם, המשתייכים לקבוצת התרופות אנלוגים ל-GLP1, והם ניתנים בזריקה. תרופות אלה יצרו אצל חלק מהחולים עומס טיפולי גדול. רבים מהחולים חששו לקבל טיפול כרוני בזריקות ואחרים לא התמידו בטיפול.

המשמעות היתה פגיעה ביעילות הטיפול. לכן, תרופות אלה הוצעו לחולים רק בשלבים מתקדמים של המחלה.

מהי היפוגליקמיה? כיצד התרופות מהדור החדש מקטינות את הסיכון להתרחשותה?

הסלקטיביות של התרופות מקבוצת SGLT2 מעניקה יתרון חשוב לא פחות, בצמצום הסיכון העיקרי של היפוגליקמיה: צניחה משמעותית ומהירה ברמות הסוכר בגוף - אחת הסכנות של מחלת הסוכרת. היפוגליקמיה מתרחשת לעתים כאשר המחלה אינה מאוזנת, אך לעתים היא נגרמת גם כתופעת לוואי של חלק מהתרופות. העובדה שהתרופות החדשות מצמצמות את הסיכון לתופעה היא בעלת חשיבות רבה מאוד לבטיחות ואיכות החיים של המטופל. בנוסף, העובדה שניתן לשלב מתן תרופות אלה עם תרופות נוספות מאפשרת לנו גמישות טיפולית והתאמה טובה יותר למצבו האינדיבידיאולי של החולה.

מהם אפוא היתרונות המרכזיים של תרופות ממשפחת מעכבי SGLT2?

מעכבי SGLT2 מציעים מענה מלהיב וחדשני - תרופה אוראלית חד יומית היעילה בהורדת גורמי הסיכון למחלה, עם פרופיל בטיחות מצוין, ללא תופעות לוואי משמעותיות וללא סיכון משמעותי להיפוגליקמיה. מענה חדש זה עשוי לשנות בקרוב את הנחיות הטיפול של החולים במחלה, בדרך להשגת שליטה במחלה אצל חולים רבים יותר, בישראל ובעולם.

פרופ' איתמר רז הוא מנהל יחידת הסוכרת בהדסה עין כרם, יו"ר מועצה לאומית לסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום