ניתוח קטרקט והחלפת עדשות העין: המדריך המלא

(7)
לדרג

בניתוח קטרקט מחליפים את העדשה התוך עינית העכורה בעדשה מלאכותית צלולה - ומשיבים את חדשות הראייה. לאיזה עדשה כדאי להחליף?

מאת: ~~כרמית פרי אלקיים ~~

כ-55,000 ניתוחי קטרקט מתבצעים בשנה, עם אחוז הצלחה גבוה ביותר. בשנים האחרונות, במסגרת ניתוח הקטרקט, ניתן לבצע תיקון לבעיות ראייה נוספות, בעזרת עדשות מתקדמות, אשר כל אחת מהן משמשת את המנותחים בדרכים שונות.

מהו ניתוח קטרקט?

מדובר בניתוח בו מחליפים את העדשה התוך עינית העכורה בעדשה מלאכותית צלולה. החידושים בתחום מאפשרים גם התמקדות באיכות ראייה ודיוק בהתאמת העדשה לצרכי הראייה של המטופל.

כיום, שיטות הטיפול והעדשות המתקדמות מאפשרות פתרון אופטימלי ומפחיתות במרבית המקרים את הצורך במשקפיים, למי שיש לו צורך בכך. מדובר בחדשות מרעישות - ובהזדמנות להיפרד מהמשקפיים שליוו אותנו במשך תקופות ארוכות.

כיצד נעשית בחירת העדשה?

בחירת העדשה נעשית על ידי הרופא בבדיקה שלפני הניתוח, לאחר שנבדק על ידי אופטומטריסט. בסופו של דבר, הבחירה מושפעת מנתונים פיזיים של העין (קימורים של הקרנית וגודל העין) ושיקולים אישיים, ספציפיים, שלפעמים תלויים דווקא בעיסוק היומיומי ובצרכים של המנותח.

שימו לב כי ברוב המקרים, העדשה הסטנדרטית המושתלת בניתוח קטרקט היא עדשה חד מוקדית, המתקנת מרחק אחד בלבד - ומחייבת שימוש במשקפיים למרחק שלא תוקן. אם הראייה של המנותח תוקנה לרחוק, הוא עדיין יצטרך משקפיים לקרוב - ולהיפך.

כאמור, בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית והמבחר גדל בתחום העדשות המיועדות לניתוחים. גם שיטות הניתוח השתכללו, כדוגמת ניתוחי הלייזר. העדשות החדשות יכולות לבטל כמעט לחלוטין את התלות במשקפיים שהייתה קיימת קודם לכן.

אז מהן העדשות הקיימות כיום בשוק?

1) עדשה חד מוקדית: שימוש בעדשה המתקנת מרחק ראיה אחד בלבד. המנותח יהיה חייב להרכיב משקפיים למרחק שבו לא בוצע עבורו תיקון. למרות המבחר הקיים של העדשות כיום, עדשה חד מוקדית היא עדיין העדשה המושתלת ביותר בישראל, הודות להימצאותה בסל הבריאות - ועליה מקבלים כיום סבסוד מלא.

2) תיקון מונו-ויז'ן: גם כאן נעשה שימוש בעדשה חד מוקדית רגילה. משתילים בעין דומיננטית עדשה מתקנת את הראייה למרחק, ובעין השנייה משתילים עדשה המאפשרת ראייה מקרוב. פתרון זה אמור לבטל את הצורך במשקפיים, אך פוגע בראייה הדו-עינית ובראיית העומק - ולכן אינו מתאים לכל אחד. עדשה זו אינה מתאימה למי שראיית העומק היא קריטית לתפקודם היומיומי (טייסים, מנתחים ועוד). גם שיטת התיקון הזו קיימת בסל הבריאות.

3) עדשה מולטי פוקאלית: עדשה המאפשרת ראייה טובה מרחוק ומקרוב. עדשות אלה הן בעלות אזורי מיקוד שונים. כל אזור אחראי על מיקוד הראייה בטווח שונה ובכך מתאפשרת ראייה טובה לקרוב ולרחוק בו זמנית. בשימוש בעדשה זו, ייתכן טשטוש במרחקי הביניים, כמו שימוש במחשב. ניתן להתגבר על כך בעזרת השתלת עדשה מולטי פוקאלית המכוונת למרחק ביניים בעין אחת.

4) עדשה טורית: אלה עדשות מיוחדות לתיקון אסטיגמטיזם (צילינדר). עדשות אלה נותנות מענה למטופלים הסובלים מאסטיגמטיזם וקיימות הן בתיקון חד מוקדי והן בתיקון מולטיפוקל. כמו כן, הן מאפשרות תוצאות מדויקות יותר ואיכות ראייה גבוהה יותר לאחר הניתוח.

5) עדשה אקומודטיבית: זוהי המילה האחרונה בתחום ניתוחי הקטרקט. מדובר בעדשה המתוכננת לפעול במנגנון דומה לזה של העדשה התוך עינית הטבעית. הטכנולוגיה עדיין איננה מפותחת מספיק ואינה נמצאת בשלב זה בשימוש נרחב, אך נראה כי זהו העתיד בעדשות. עדשות אלה מסוגלות לזוז ולשנות את צורתן, כדי להתאים את עצמן לראייה למרחק הנדרש.

העדשה הטבעית של העין זזה ומשתנה בעזרת השרירים המחוברים אליה - וכך העין ממקדת את הראייה. העדשות האקומודטיביות מדמות פעולה זו ומתפקדות בצורה דומה. זוהי טכנולוגיה הנחשבת למתקדמת ביותר. המגמה של השנים הבאות תתרכז בפיתוח סוגים שונים של עדשות דומות בעלות מנגנונים דומים.

6) עדשות אקומודטיביות דו מוקדיות: עדשות אלה הן שילוב של עדשות אקומודטיביות עם עדשות מולטיפוקל. הן מורכבות ממערכת של שתי עדשות ובנויות כך ששינוי המרחק בין העדשות משנה את הכוח האופטי העובר במערכת. הדבר נעשה באמצעות התנועה הטבעית של העין וכתוצאה מכך ששני חלקי העדשה מותאמים לתנועות העין. מדובר בטכנולוגיה בתחילת דרכה עם ניסיון מוגבל ביותר.

חשוב לדעת כי למרות ההתקדמות הרבה בתחום והניתוחים החדשים, עדיין לא תמיד ניתן להגיע לדיוק כזה שמבטל לחלוטין את הצורך במשקפיים. ההתפתחות הטכנולוגית המרשימה בתחום העדשות להשתלה והשיפור באיכות הניתוח מאפשרים היום טיפול באסטיגמציה (קטרקט) וגם מתן פיתרון לכל טווחי הראייה. לעיתים, גם לאחר שהושתלה עדשת מולטיפוקל, עלולים להישאר אסטיגמציה או מספר אשר יצריכו התאמת משקפיים.

יחד עם זאת, ההתפתחות הטכנולוגית בתחום העדשות מציעה קשת של עדשות היכולות לפתור תוך כדי הניתוח בעיות של אסטיגמטיזם ופיתרון לכל טווחי הראיה. כיום כבר לא מחכים שהקטרקט יהיה בשל או שתיווצר פגיעה בתפקודי הראייה, אלא מנתחים כבר בשלב בו הקטרקט מפריע קלינית ופוגע ביכולת התפקוד של המטופל.

כרמית פרי אלקיים היא אופטומטריסטית מומחית בהתאמת עדשות לניתוחי קטרקט.

בואו לדבר על זה בפורום קטרקט וקטרקט בלייזר.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום