וסת ראשונה וסיכון למחלות לב

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא קשר בין הגיל שבו מקבלים מחזור לראשונה לבין סיכון מוגבר למחלות לב בקרב נשים שמקבלות מחזור בגילאים מוקדים ומאוחרים מאוד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם יש קשר בין מועד הופעת מחזור וסת ראשון לסיכון למחלות לב וכלי דם בנשים מבוגרות? מתברר שכן. אצל נשים בשנות השישים והשבעים לחייהן עם הופעת מחזור וסת ראשון הרבה לפני גיל 13 שנים או לאחר גיל זה, תועדה עלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות ניתוח חדש של נתונים על בסיס מחקר Million Women Study. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Circulation.

במחקר נבחנו נתונים של 1.3 מיליון נשים בנות 50-64, שהוזמנו לבדיקת סקר שגרתיות לסרטן שד באנגליה וסקוטלנד בין השנים 1996-2001. כ-70% מהנשים השיבו על שאלונים בנוגע למצבן הבריאותי. במחקר הנוכחי התמקדו החוקרים ב-1.22 מיליון משתתפות שהיו במעקב למשך תקופה ממוצעת של 11.6 שנים. במהלך תקופה זו, 73,378 נשים אובחנו עם מחלת עורקים כלילית, 25,362 אובחנו עם אירוע מוח ו-249,426 נשים אובחנו עם סיבוכים של יתר לחץ דם.

בנשים שאצלן מחזור הווסת החודשי הופיע הרבה לפני גיל 13 או הרבה אחריו, תועד סיכון מוגבר למחלות כלי דם אלו, לאחר שלקחו בחשבון את שנת הלידה, מדד מסת גוף, גובה, עישון, צריכת אלכוהול, פעילות גופנית ומצב חברתי כלכלי.

מהנתונים עולה קשר בצורת U בין גיל הופעת מחזור ווסת ראשון ובין מוות או אשפוזים מאוחר יותר עקב מחלת עורקים כלילית, אירוע מוחי, או סיבוכים של יתר לחץ דם בגיל העמידה. הקשר היה עקבי בקרב נשים בכל הקבוצות הסוציו-אקונומיות, בין אם הנשים היו רזות, בעלות עודף משקל, או שמנות, מעשנות או מעשנות לשעבר או כאלה שלא עישנו מעולם.

במהלך שנות מעקב, בהשוואה לנערות שקיבלו מחזור בגיל 13, מי שקיבלו וסת ראשונה בגיל עשר או קודם לכן נרשמה עלייה של 27% בסיכון לאשפוז או מוות עקב מחלת לב כלילית. בנשים שאצלן המחזור החודשי הופיע אחרי גיל 16 ומעלה נרשמה עלייה של 23% בסיכון למחלות לב. בדומה, בהשוואה לנשים שאצלן המחזור החודשי הופיע לראשונה בגיל 13 שנים, בקרב נשים שאצלן המחזור הופיע בגיל 10 שנים או קודם לכן, או בגיל 17 שנים ומעלה, נרשמה עלייה משמעותית בסיכון לאירועים מוחיים בהיקף של 16% ו-13%, בהתאמה.

בנשים תועדה עוד עלייה של 20% בסיכון לאשפוז או מוות עקב סיבוכים הקשורים ביתר לחץ דם, בנוכחות מחזור ווסת חודשי ראשון בגיל מבוגר או צעיר מאוד.

מהממצאים עולה כי מצב הפוריות של נשים עשוי להשפיע על בריאות כלי הדם שלהן לאורך זמן, העשויה לבוא לידי ביטוי בגיל העמידה. מדובר במחקר הראשון שהיו גדול דיו בכדי לכמת באופן מהימן את התוצאים הוסקולאריים בגיל העמידה הקשורים עם פוריות מוקדמת בנשים, אך המנגנון עדיין אינו ידוע.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום לב האשה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום