סרטן: כשהאבחון מתעכב

(0)
לדרג

גילוי מהיר של סרטן מעלה את הסיכוי להחלמה; לפי מחקר חדש, אבחון מאוחר נובע לרוב מקשיים באבחון ושינויים בביטויי מחלה, ולא מיכולת רופאים ירודה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מה גורם לאיחורים באבחון ממאירויות? לפי מחקר חדש, שפורסם בכתב העת BMJ, העיכוב נובע לרוב מקשיים באבחון ושינויים בהתייצגות של המחלה, ולא מיכולת מקצועית ירודה.

לדברי החוקרים, נדרשת הבנה טובה יותר של הגורמים לעיכוב אבחנתי, לצד מחקרים להערכת בדיקות ומבחנים חדשים לאבחון במסגרת רפואה ראשונית ושניונית. נושא עיכוב באבחון של ממאירויות בחולים הפונים לרופא המשפחה עם תסמינים זכה לאחרונה לכותרות בבריטניה, עם כתבות לפיהן חולים רבים פנו לרופא המשפחה מספר פעמים בטרם הופנו לרופא מומחה.

בנוסף, נמצא כי אף שמרבית החולים שאובחנו עם ממאירויות הופנו לטיפול על ידי מומחים לאחר עד שתי התייעצויות עם רופא משפחה, כ-20% פנו שלוש פעמים ומעלה לרופא המשפחה בטרם הופנו לרופא מומחה. שיעור זה עשוי להיות גבוה עוד יותר עם ממאירויות מסוימות, כאשר מנתונים עולה כי 30% מהחולים בסרטן ריאות הולכים לעולמם בשלב מוקדם בבריטניה, למרות פנייה לרופא המטפל לעיתים קרובות יותר במהלך שלושת החודשים, בהשוואה לחולים אחרים עם סרטן ריאות.

בדרך לאבחון יעיל יותר

כדי להבין טוב יותר את הקשיים באבחון, החוקרים מציעים לבחון בנפרד מחלות ממאירות שונות. הם ממליצים לסווג מחלות ממאירות לפי הקושי האבחנתי של המחלה, דבר העשוי לסייע בהכוונת פיתוח בדיקות והתערבויות.

גורם נוסף אותו יש לקחת בחשבון הוא הצורך בבירור ראשוני של תסמינים לא ספציפיים, הדורשים התייעצות נוספת להערכת התוצאות ודיון בנוגע לצעדים הבאים. הכותבים מדגישים כי תמיד ישנה אי ודאות מסוימת בנקודות זמן מסוימות לאורך התהליך האבחון, מאחר שזה תהליך המתקדם בזמן ובמרחב ולא אירוע המתרחש בתוך עשר דקות. לעתים יש להשלים בדיקות דם, בדיקות הדמיה או אנדוסקופיה וכדומה.

הכותבים מדגישים כי תסמינים מסוימים עשויים להופיע בנוכחות מחלות ממאירות, אך אינם ספציפיים. לדוגמה, גם לתסמינים המוגדרים כ"דגלים אדומים", דוגמת דימום רקטאלי, דיספאגיה, כיח דמי והמטוריה, ערך מנבא חיובי של פחות מ-10% בגברים ועוד נמוך יותר בנשים, מבוגרים צעירים וילדים. תסמינים על רקע מחלות ממאירות עשויות לנבוע ממחלה חדה וחולפת.

בבריטניה פותחו לאחרונה הנחיות שנועדו לסייע בזיהוי חולים עם חשד לממאירויות והפנייתם לטיפול מומחים. למרות זאת, הפן האבחנתי של מחקר רפואי לא זכה להתייחסות מספקת ודרושים שנים רבות נוספות של מחקר במטרה לסייע לרופאים להתמודד עם הבעיה.

הכותבים מאמינים כי אמצעים דוגמת אלו שיושמו לאחרונה בדנמרק ונבחנים באנגליה, עשויים לסייע בהערכה האבחנתית וצמצום מרווחי הבדיקות. בנוסף, הערכת השונות בבדיקות אבחון בין רופאי משפחה עשויה לסייע להבין טוב יותר כיצד לשפר את איכות האבחון, כולל פיתוח מערכות אל-כשל לזיהוי ממצאים חריגים בבדיקות מעבדה וחולים שלא הגיעו לפגישות מעקב או בדיקות נדרשות.

ניתן להביא גם לשיפור של בטיחות הניתוחים על ידי הערכת התפקוד של הצוותים בכללותם ומערכות בית החולים, ביחד עם הערכת הכישורים הכירורגיים הפרטניים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום