הקילוגרמים מגנים על הלב?

(0)
לדרג

מחקר מפתיע: השמנת יתר שקודמת לאבחון אי ספיקת לב דווקא הגנה על החולים מפני הסיכון למוות, בהשוואה לחולים רזים יותר; מה הסיבה? לא ברור

מאת: מערכת zap doctors

לחולים עם עודף משקל או השמנת יתר לפני התפתחות אי ספיקת לב, שיעורי תמותה נמוכים יותר לאחר אבחון של אי ספיקת לב, בהשוואה לחולים עם מדדי מסת גוף תקינים. נתונים מפתיעים אלו מתוך מחקר (Atherosclerosis Risk In Communities), פורסמו לאחרונה בכתב העת American College of Cardiology Foundation.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אף שהשמנת היתר היא גורם סיכון לאי ספיקת לב, לאחר התפתחות אי-ספיקת לב, השמנה מלווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר. לא ברור מדוע ירידה במשקל עקב אי ספיקת לב מתקדמת מובילה לממצאים פרדוקסאליים אלו.

החוקרים התבססו על נתוני מדד מסת הגוף שנמדדו שישה חודשים ומעלה לפני אבחון אי ספיקת לב, להערכת הקשר בין עודף משקל (מדד מסת גוף של 25-30 ק"ג למטר בריבוע) והשמנת יתר (מדד מסת גוף של 30 ק"ג למטר בריבוע ומעלה), בהשוואה לחולים עם מדד מסת גוף תקין (18.5-25 ק"ג למטר בריבוע), עם שיעורי התמותה לאחר אבחון אי ספיקת לב.

מהתוצאות עולה כי בקרב 1,487 חולים עם אי ספיקת לב, 35% סבלו מעודף משקל ו-47% סבלו מהשמנת יתר לפני האבחנה של אי ספיקת לב (4.3 שנים לפני האבחנה). במהלך מעקב של עשר שנים לאחר אבחון אי ספיקת לב, 43% מהחולים הלכו לעולמם. לאחר שנלקחו בחשבון נתונים דמוגרפיים ומחלות רקע, לעודף משקל לפני היארעות אי ספיקת לב או השמנת יתר לפני אבחון המחלה הלבבית הייתה השפעה מגנה על ההישרדות של החולים, בהשוואה למדדי מסת גוף תקינים. ההשפעה המגנה של עודף משקל והשמנת היתר נותרה בכל תתי הקבוצות שסווגו על בסיס היסטוריה של מחלות ממאירות, עישון וסוכרת.

נוכח ממצאי המחקר, החוקרים כותבים כי ירידה במשקל עקב אי ספיקת לב מתקדמת אינה מספקת הסבר מלא להשפעה המגנה של מדדי מסת גוף גבוהים בחולי אי-ספיקת לב.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום