עור הפנים יבש? טיפים לכל השנה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

היובש, הקור והרוחות החזקות בחורף מזיקים מאוד לעור הפנים הזקוק להגנה מיוחדת ולטיפוח מוגבר בימים הקרים. כיצד נשמור על העור במהלך החורף בפרט - וביתר ימי השנה?

רופא עור ומין ,מומחה לרפואת ילדים
077-2310800 (מספר מקשר)

עור הפנים חשוף כל השנה וכל מזג אוויר משפיע עליו. אותותיו של מזג האוויר ניכרים בפנינו בחורף, בסתיו, באביב ובקיץ. בכל העונות יש חשיבות גדולה מאוד להתייחסות מיוחדת לעור הפנים הרגיש, אשר מראהו מושפע מאוד מהסביבה ומהגנטיקה. לא רק בחורף, אלא בכל ימי השנה, יש לתת תשומת לב מיוחדת לטיפוח ולשמירה על עור הפנים. יש להיות מודעים לפגיעות האפשריות בעור הפנים ולצרכים המיוחדים שיש למלא, על מנת לשמור על העור ולהאט תהליכי הזדקנות ופגיעה בעור הפנים. בחורף, באופן ספציפי, האוויר יבש הרבה יותר. היובש באוויר, לצד הטמפרטורה הנמוכה והרוח - גורמים ליובש בעור. מומלץ להילחם ביובש זה בעזרת קרמים מלחלחים, במקביל לשמירה על שגרת הטיפוח החשובה משך כל השנה.

בנוסף לכך, יש להתגונן מפני השמש. ההנחה כי השמש החורפית איננה מזיקה היא הנחה שגויה מיסודה. גם בחורף יש להתגונן מפני השמש. אותה שגרה ואותם כללים הנהוגים לשמירה על עור הפנים בכל ימות השנה - תקפים גם בחורף.

מהם אותם כללים? כיצד אנו אמורים לשמור על עור הפנים?

השמירה על עור הפנים כרוכה בשגרה אדוקה ומתמשכת של מספר פעולות משולבות, האמורות - כולן יחד - למנוע ככל הניתן פגיעה בעור הפנים. יש בידינו כוחות ויכולות לעכב תהליכי הזדקנות טבעיים של עור הפנים ו"לדחות את הקץ". הכללים מתמקדים בשלוש חזיתות: מניעה, תחזוקה וטיפול בנזקים.

אז מה הפעולות הנדרשות לשם מניעת פגיעה בעור הפנים?

עור הפנים נוטה להזדקן עם השנים. אותות הזמן הניכרים על פנינו כוללים התקמטות של העור, הופעת כתמי שמש וכתמי גיל, רפיון של העור, צניחה של עור הפנים, איבוד רקמות שומן ועצם, טשטוש קו הלסת ועוד. כל אלה הם נזקים מצטברים אשר ניתן לדחות את הופעתם - ולהפחית מהשפעתם. את רובם לא ניתן למנוע לחלוטין, אבל ניתן בהחלט לצמצם ולדחות. הגנטיקה גם כן משחקת תפקיד מרכזי בתהליך ההזדקנות של העור ובהשלכותיו, אבל יש מה לעשות על מנת לצמצם את הנזקים הבלתי רצויים, אם נשמור על מספר כללים בסיסיים.

הימנעות מחשיפה לשמש: גם בחורף. השמש הרסנית לעור הפנים וגורמת להזדקנות, קמטים, קמטוטים, כתמים וסרטן עור. כדי להימנע מחשיפה לשמש, יש למרוח קרם הגנה באופן יומיומי, לחבוש כובע ומשקפי שמש - וכל זאת גם בחורף. השפעת השמש לא משתנה ואיננה תלויה במזג האוויר. גם כאשר קר השמש מזיקה: גם בכפר, גם בעיר, גם בים וגם במדבר; היא מוקרנת מהסביבה, ותמיד יש להתגונן מפניה בחוכמה, בכל עת ובכל טמפרטורה. אם אתם לא חייבים להיות בחוץ בשעות היום, הישארו מחוץ לטווח הקרניים - ואם אתם יוצאים, מרחו קרם הגנה וזכרו כי יש לחדשו מדי פעם כי הוא לא מספיק ליום שלם.

הימנעות מעישון: העישון גם הוא אויב מרכזי של בריאות העור. העישון גורם נזקים מרחיקי לכת לעור ומוביל להזדקנות מוקדמת של עור הפנים.

שמירה על משקל גוף יציב: תנודות תכופות במשקל (יו-יו) ודיאטות כסאח גורמות לשינויים בעור אשר מתקשה להימתח ולהתכווץ ללא הרף - ולבסוף נשאר תלוי, רופף, מקומט ונפול. עודפי העור צונחים ומשווים לנו מראה זקן ושמוט.

תזונה: ידוע שאנטי- אוקסידנטים מגנים על העור. לכן, הקפידו על תזונה המבוססת על צריכת פירות וירקות רבים ככל הניתן.

מודעות ושמירה על עור הפנים כבר מגיל צעיר: אין טעם לחכות ש"נהיה זקנים" או שנתחיל להתבגר. ההתבגרות של עור הפנים מתחילה בשלב הרבה יותר מוקדם ממה שאנחנו מדמיינים. לכן תחזוקה של עור הפנים, הימנעות מחשיפה לשמש, הימנעות מעישון והימנעות מתנודות קיצוניות ותכופות במשקל הגוף חשובים כבר מגיל 20. העור לא שוכח ולא סולח. כל מה שנעשה ייחרט בעור - ונשלם על כך מחיר. הכתמים החומים בעור הפנים שמופיעים כבר מגיל 40+ חלקם תולדה של חשיפה מוגזמת לשמש בשנות העשרה לחיים.

ומה בדבר תחזוקה?

התחזוקה כוללת שגרת טיפוח יומיומית. ניקוי עור הפנים, מריחת קרמים בבוקר ובערב, בחירת תכשירים מתאימים לעור הפנים וייעוץ של רופא עור. מומלץ ביותר להשתמש בקרמים המבוססים על חומצה רטינואידית. רופא עור יכול להתאים לכם משחה רטינואידית במחיר של עשרות בודדות של שקלים שנתן לקבל בקופת החולים בהם אתם מבוטחים.

הקרם/ג'ל שנחשב כסופר יעיל ועולה הרבה פחות מכל קרם או תכשיר המבטיח גדולות ונצורות. לדעתי שימוש בקרם כזה החל מגיל 25-30 יתרום יותר מכל קרם אחר לאלסטיות ולבריאות של עור הפנים שלכם.

ומה עושים אם הנזקים כבר נוצרו?

מתפנים לטיפול בנזקים. כיום קיימות טכנולוגיות מתקדמות ויעילות מאד אשר תורמות לשיפור מראה עור הפנים. נהוג לשלב בין שניים ויותר מתוך טיפולי האנטי אייג'ינג הבאים: פילינג, מזותרפיה, דרמה-רולר, לייזר והזרקות של בוטוקס וחומרי מילוי.

פרופ' חיים ראובני הוא רופא עור מומחה העוסק ברפואה אסתטית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ואסתטיקה.

פרופ' ראובני חיים-רופא עור ואסתטיקה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום