שיני בינה כלואות: עקירה חכמה

(11)
לדרג

שיני בינה כלואות עלולות לגרום לכאב כרוני בחלל הפה - ובמקרים רבים יש להוציאן על ידי עקירה כירורגית. מתי לא חייבים לעקור שיני בינה? ומה כוללים ההליך הכירורגי וההחלמה?

מאת: ד"ר שלמה לזרוביץ'

עם התפתחות האבולוציה והתפתחות גוף האדם, חלו תמורות רבות במבנה חלל הפה ובמיקום השיניים. כיום, אצל מרבית האוכלוסייה, צומחות בחלל הפה שלנו, באופן בלתי תקין, שיני בינה כלואות, אשר אין להן מקום על משטח הלסת. מצב זה מתרחש בעקבות התפתחות גודלה של הלסת, שהיא קטנה מדי יחסית לגודלן של שיני הבינה.

מהם הגורמים לעקירות שיני בינה?

מניעת צפיפות יתר של השיניים בלסת.

שן כלואה בלסת.

שן שבקעה בחלקה או בשלמותה אך גורמת לכאבים, נפיחות דימומים מהחניכיים.

שיניים עששתיות.

שיניים עם הרס כותרתי נרחב.

שיניים שאינן ברות שיקום.

עקירות שיניי בינה נעשות בכדי לפתור בעיה או למנוע בעיות עתידיות

שיני הבינה צומחות בדרך כלל מגיל 15 עד גיל 25 - ויש ארבע שיני בינה: שתיים בלסת העליונה ושתיים בלסת התחתונה. יחד עם זאת, עשויות להיות מספר שונה של שיני בינה אצל כל מטופל ומטופל - כגון שיניים עודפות הצומחות, בנוסף לשתיים המסורתיות.

השיניים בוקעות דרך החניכיים ויוצרות כיסים הגורמים לצבירת שאריות מזון וחיידקים, גורמות לדימומים ורקמה דלקתית (PERICORONARITIS ), כאבים ונפיחות.

בעיות רציניות יותר יכולות להיגרם משיני בינה כלואות, אשר פוגעות בשיניים סמוכות, פגיעה בעצב הלסת או גורמות לציסטה.

רבים מבני גילאים אלה נדרשים להוציא את שיני הבינה הכלואות על ידי פעולה כירורגית, בעקבות כך שהם חשים כאב כרוני שאינו חולף עד לתום הליך העקירה. לעומת זאת, יש שיני בינה הצומחות בחלקן או כלואות בחלקן, שאינן גורמות לשום כאב - וניתן לחיות עמן ללא עקירות מיותרות למשך כל החיים. רופא השיניים המטפל יודע כיצד לאבחן שן בינה כלואה על ידי צילומים פנורמיים או על ידי בדיקת שיניים שגרתית.

איזה סוגים של שיני בינה כלואות קיימים?

שיני בינה כלואות עלולות להופיע במספר רב של מנחים: שיני בינה הכלואות במנח ורטיקאלי - מנח ישר; שיני בינה הכלואות במנח הוריזונטלי - מנח מאוזן; שיני בינה הכלואות במנח קדמי, או במנח אחורי לקשת של השיניים של הלסת התחתונה; שיני בינה הכלואות בסמיכות לתעלת עצב הלסת (על או לצד) וכן לצדי עצב הלסת - מקרים אלה, למשל, דורשים עקירה מורכבת יותר, עקב מיקום השן הכלואה לצד עצב הלסת או הסינוס בלסת עליונה.

עקירת שן בינה

כירורג פה ולסת או רופא שיניים מיומן יכול לבצע את העקירות.

ההליך יכול להיעשות במרפאת שיניים או בבית חולים.
ניתן לבצע עקירות שיניי בינה בודדות או מרובות בהרדמה מקומית ובהרדמה כללית.

כיצד על המטופל להתכונן להליך?

בדרך כלל, המטופל לא נדרש להכנה מיוחדת לקראת עקירת שן בינה כלואה. כאשר מטופל מגיע לעקירה עם כאב קשה, הרופא המטפל עשוי לתת לו טיפול אנטיביוטי עוד טרם העקירה, וכן לאחריה, או לחילופין משככי כאבים. לפני העקירה, חשוב לשמור על היגיינת פה טובה.

ההכנה הנדרשת, מצד הרופא המטפל, היא תכנון העקירה, על ידי צילום פנורמי ראשוני. במידה ויש חשד כי שורשי השן באזור הלסת קרובים לעקירה, יש לבצע צילום סי.טי של האזור המטופל עוד טרם ההליך הכירורגי. מצב זה נפוץ בדרך כלל בעקירת שיני בינה תחתונות.

כיצד מתבצעת עקירת שיני הבינה הכלואות?

בתחילה מאלחשים את האזור המטופל על ידי אלחוש מקומי. במקרים רבים, יש לבצע חתך ברקמת החניכיים, ובמקרים אחרים יש לפצל את השן עם מקדח, או להסיר חומר עצם מסביב לשן, או לפצל את השן לחתיכות קטנות יותר, על מנת שיהיה ניתן לעקור אותה באופן שלם. הליך זה יכול להימשך זמן קצר או ממושך.

לאחר ביצוע העקירה יש צורך בתפירה של האזור והנחת כרית גזה למנוע דימומים.

מה מרגישים לאחר העקירה?

ההחלמה מעקירת שן בינה כלואה מלווה בדרך כלל בכאבים, בנפיחויות באזור ולעתים בדימומים. זמן ההחלמה הוא אינדיבידואלי מאוד ומשתנה בין מטופל למטופל, וכך גם עוצמת הכאב. מכאן שההחלמה מהעקירה מתרחשת על פני זמן של בין ימים לשבועות.

מהם הסיבוכים והסיכונים של עקירת שן בינה?

כאבים ונפיחות בחניכיים.
דימומים מתמשכים
קושי בפתיחת וסגירת הפה ( TRISMUS )
נפיחות הלחי
פגיעה בשיניים סמוכות
כאבים דלקתיים במכתשית השן (DRY SOKET )

לעיתים רחוקות :

נימול השפה התחתונה או הלשון המקרה של פגיעה בעצב הלסת, חלקי או קבוע.
שבר הלסת
פגיעה בסינוס, במקרה של עקירת שן בינה עליונה.
זיהום

במחשבה שנייה

יש מצבים בהם מומלץ לפנות לחוות דעת שנייה שתבהיר האם יש צורך בעקירות שיניי בינה או לא:

במקרים בהם שיני הבינה לא גורמות לבעיות שצוינו לעיל, האם יש צורך בעקירתן או לא?
במקרים בהם יש צורך בביצוע עקירה למטופלים מתחת לגיל 20 , ששיני הבינה אינן מפותחות דיין, עצם הלסת אינה דחוסה, לכן קל יותר לבצע את העקירה.

יש לקחת בחשבון כי רוב הבעיות להן שיניי הבינה גורמות מתרחשות בדרך כלל בין גילאי 15 ל 25. אם גיל המטופל עולה על 30 מתמעטים הסיכויים לבעיות שנוצרות בשל שיני בינה.

ד"ר שלמה לזרוביץ' הוא רופא שיניים כללי, העוסק באסתטיקה ושיקום, שיקום על גבי שתלים, כירורגיה, עקירת שיניים ושיני בינה כלואות, השתלות שיניים

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיית פה ולסת, אנדוסקופיה של בלוטות הרוק ושתלים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום