גיל המעבר: פעילות גופנית מקלה

(0)
לדרג

מחקר מפינלנד: נשים אחרי מנופאוזה שעוסקות בפעילות גופנית סובלות פחות מתסמיני גיל המעבר כמו גלי חום ודיכאון, ומדווחות על איכות חיים גבוהה יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

נשים בגיל העמידה המקפידות על פעילות גופנית סדירה נהנות מאיכות חיים טובה יותר והקלה בתסמיני מנופאוזה, כך עולה מתוצאות מחקר שפורסם החודש בכתב העת Maturitas. החוקרים כותבים כי אצל נשים שהקפידו על פעילות גופנית ברמה המומלצת תועדה תפישת בריאות גבוהה יותר, עם בריאות יחסית טובה יותר ואיכות חיים טובה יותר, בהשוואה לנשים אחרות באותו גיל.

החוקרים סקרו 2,606 נשים מפינלנד, שנולדו בשנת 1963, כך שהיו בגיל 49 שנים בתחילת המחקר. מבין אלו, 28% עדיין דיווחו על וסת סדירה, 31% היו סביב תקופת מנופאוזה ו-23% לא קיבלו וסת במהלך 12 החודשים האחרונים. לא היו נתונים אודות מצב המנופאוזה של 18% מהנשים הנותרות, מאחר ונטלו טיפול הורמונלי חליפי.

השאלונים נשלחו בדואר וכללו שאלות בנוגע לאיכות חיים ותפישת בריאות, מדד מסת גוף, השכלה ופעילות גופנית. במחצית מהנשים מדד מסת הגוף עמד על מתחת ל-25 ק"ג למטר בריבוע (BMI נמוך מ-25) והן הוגדרו כבעלות משקל תקין. נשים פעילות גופנית הוגדרו כנשים שענו על ההמלצה ל-2.5 שעות בשבוע של פעילות גופנית מתונה או 1.25 שעות של פעילות מאומצת, ואם ערכו גם תרגילי כוח או שיווי משקל לפחות פעמיים בשבוע. קצת יותר ממחצית מהמשתתפות במחקר (51%) ענו על ההגדרה של פעילות גופנית.

בקרב נשים שהיו פחות פעילות תועדה שכיחות גבוהה יותר של מדדי חרדה ודיכאון גבוהים, כמו גם תסמינים כמו גלי חום וקשיי זיכרון וריכוז. גלי חום היו נפוצים יותר בנשים פחות פעילות לפני תקנון למדד מסת גוף והשכלה , אך לאחר תקנון לגורמים אלו, לא תועד הבדל מובהק סטטיסטית.

בסיכומו של דבר, נשים פעילות יותר גופנית העריכו את בריאותן כטובה יותר ואיכות חיים כולה טובה יותר, בהשוואה לנשים אחרות באותו גיל.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום