נקודות חן: חשיבות הגילוי המוקדם

(4)
לדרג
תוכן מקודם

גילוי מוקדם של סרטן עור מסוג מלנומה עשוי להציל חיים. מדוע בדיקת דרמוסקופ כה חשובה? מי בקבוצת סיכון? והאם מלנומה נובעת מחשיפה ממושכת לשמש?

רופא עור ומין
053-7932209 (מספר מקשר)

כאשר אנו מדברים על סרטן עור מסוג מלנומה, חשיבות הגילוי המוקדם מכרעת. אבחנה של סרטן זה בשלב מוקדם מבטיחה כ-100% החלמה ממנו. אבחנה מאוחרת מורידה את הסיכויים להחלמה לכ-15%. לכן אבחון נקודות החן (השומות) שעל גופנו העלולות להתפתח למלנומה הוא קריטי. בדיקה פשוטה בהחלט עשויה להציל חיים.

סרטן עור מסוג מלנומה עשוי להתפתח מכל נקודת חן. צילום: שאטרסטוק


מי מצוי בקבוצת סיכון לחלות בסרטן עור מסוג מלנומה?

סרטן עור מסוג מלנומה עשוי להתפתח מכל נקודת חן העלולה, תיאורטית, להפוך להיות סרטנית. עם זאת, רוב המלנומות מתפתחות על עור בריא. לכן, על כל אחד מאתנו, מגיל אפס - ועד גיל מאה ועשרים, לעבור בדיקה יסודית אצל רופא עור אשר יאבחן אם אחת או יותר מנקודות החן שעל גופנו מסוכנת. יש לקיים את הבדיקה לפחות אחת לשנה.

יחד עם זאת, ישנם אנשים באוכלוסייה הנמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר לחלות בסרטן מלנומה: אנשים שיש להם ריבוי של נקודות חן על הגוף. ריבוי של נקודות חן נחשב מעל עשרים ויותר; אך כמובן שאנשים שיש להם מספר הקרוב למאה - נמצאים באופן טבעי בקבוצת סיכון גבוהה אף יותר. ככל שיש לנו נקודות חן רבות יותר על גופנו, כך ניאלץ לבדוק ביתר קפדנות וביתר תכיפות את מצבן.

כמו כן, אדם שמישהו מבני משפחתו, בדרגה ראשונה או שנייה, חלה אי פעם בסרטן עור מסוג מלנומה, נמצא גם הוא בקבוצת סיכון. מלבד זאת, אנשים שיש להם עור בהיר אשר נשרף בקלות בשמש, נמשים מרובים או שיער בהיר, ואף אנשים ג'ינג'ים - כל אלה נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר משאר האוכלוסייה. ההמלצה הרפואית עבור אנשים הנמצאים באחת מקבוצות סיכון אלה, היא ללכת להיבדק לפחות פעמיים בשנה על ידי רופא עור.

מהם הגורמים החיצוניים המשפיעים על נקודות החן שלנו?

עוד טרם השפעתם של הגורמים החיצוניים, הגורם הגנטי הוא הגורם המכריע בנושא מחלת סרטן העור, באופן חד-משמעי. כמובן שהחשיפה לשמש משפיעה על היווצרותן של נקודות חן סרטניות, אך היא איננה היחידה - ולכן לעתים נגלה נקודות חן סרטניות בגופנו, במקומות שאינם חשופים כלל וכלל לשמש.

יחד עם זאת, החשיפה לשמש בהחלט משפיעה על הגוף ועל נקודות החן, ועל כן יש להימנע מחשיפה ממושכת, להשתמש בקרם הגנה בכל עונות השנה, ובכך ליצור פעולה מונעת היכולה למנוע סרטן עתידי. יש לקחת בחשבון כי חשיפה מצטברת לשמש אצל אדם, אשר במשך שנים לא שמר על עורו מפניה, אף היא מגדילה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן עור.

מתי נקודת חן נחשבת לחשודה?

נקודת חן נחשבת לחשודה אם היא אינה סימטרית, גבולה משונן ולא חלק, או יש לה 3 גוונים ויותר. אולם הסימן החשוב ביותר שמבדיל בין נקודת חן תמימה למלנומה הוא שינוי - או הופעת נקודת חן חדשה שינוי בנקודת החן עשוי להיות בגודל, צורה, בצבע, בהופעה של אודם סביבה או בגרד שלא היה שם קודם. כל שינוי כזה, או אבחנה בנקודת חן חדשה, מצריך פנייה מיידית לרופא עור.

מכשיר הדרמוסקופ לאבחון נקודות חן. צילום: שאטרסטוק

איך מאבחנים נקודת חן בעייתית?

בדיקה הנעשית רק על ידי עיניו של רופא העור אינה מספקת - וכבר הוכח כי יעילותה עומדת על 60 אחוז ולא יותר. לכן, כל נקודת חן צריכה להיבדק על ידי מכשיר הדרמוסקופ - מכשיר אופטי ללא קרינה, המאבחן את מצבה של נקודת החן לאשורה. השימוש במכשיר זה דורש מיומנות גבוהה מהרופא, אך מעלה את דיוק האבחנה לכ-90 אחוזים. מכיוון ששינוי הוא מושג המפתח בגילוי סרטן מסוג מלנומה - יש לשים לב אם נקודות החן שעל גופנו משתנות. נקודה לא אסתטית הנמצאת באותו מצב משך שנים, לא תדאיג אותנו כמו נקודה אחרת, קטנה ו"יפה" שפתאום מתחילה לשנות את צורתה.

מכיוון שכל בדיקה אצל רופא עור נחשבת למעשה לביקור ראשון, ישנה בדיקה חדשנית ויסודית יותר, לאיתור מצבן של נקודות החן, באמצעות בדיקה הנקראת מיפוי שומות. בדיקה זו אינה נמצאת בסל הבריאות. במהלך הבדיקה, מצלמים את כל הגוף בתנאי סטודיו באיכות גבוהה, מכל הכיוונים והאיברים. את הנקודות החשודות מצלמים גם דרך הדרמוסקופ. לאחר שנה, מבצעים שוב את הבדיקה - וכך נוצר כלי אובייקטיבי על מנת לדעת מה בדיוק השתנה בנקודות החן. בדיקה זו מעלה משמעותית את הסיכוי לגלות מלנומה בזמן.

מהם הטיפולים בנקודות חן חשודות?

הטיפול המקובל כיום הוא הסרה כירורגית של נקודת החן החשודה - ושליחתה לבדיקה פתולוגית, לאבחון סופי. כל שיטה אחרת אשר "הורסת" שומה, כמו לייזר או המסה על ידי חומרים כימיים, לא מאפשרת אבחנה אמיתית ויעילה, ועלולה לגרום לכך שלאדם יש סרטן - והוא לא יידע מכך. במצב כזה, התוצאה שלה עלולה להיות עגומה.

ד"ר ניר נתנזון הוא מומחה לרפואת עור ומנהל המרכז למיפוי שומות - תל אביב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום