סערה בפתח: פגיעות קור

(0)
לדרג

מדוע בישראל, שנחשבת לארץ קיצית במיוחד, כולנו חשופים לפגיעות קור? מי נמצא בסיכון, מה חשוב לדעת אם יש תינוק בבית? וכיצד מטפלים טיפול ראשוני בכוויות קור?

מאת: ד"ר עודד פוזננסקי

למרות שאין אנו חיים במדינה סקנדינבית, שרגילה למראות לבנים של שלג בימות החורף, אלא במדינה בה מזג אוויר ים תיכוני וחם ברוב השנה - אנחנו עדיין חשופים בכל חורף לפגיעה של כוויות קור, בימים של סערה ושל מזג אוויר קיצוני. זאת מכיוון שאיננו ערוכים, בניגוד למדינות אחרות וקרות, להתמודד היטב עם קור קיצוני שמגיע אלינו אחת לתקופה.

מי שנמצא בקבוצת סיכון לפגיעות מסוג זה הם בעיקר אוכלוסיית התינוקות, הילדים הקשישים והחולים הכרונים בכל אזורי הארץ שנמצאים לעתים תחת קור מאסיבי וטמפרטורות נמוכות.

מהן כוויות קור?

כוויות קור הן סוג של פגיעה עורית, שגורמות להיווצרותם של קריסטלים של קרח, המתגבשים בכלי הדם והרקמות שבגופנו. כאשר הרקמה בגוף קופאת, נוצר נזק בכלי הדם הגורם לירידה באספקת חמצן לאזור הפגוע. האזורים המועדים לפגיעה מסוג זה, הם בדרך כלל קצות אצבעות הרגליים והידיים, אף ואוזניים.

מהי היפותרמיה ?

כשאנו מדברים על מכות קור אנחנו מתכוונים להיפותרמיה - ירידה חדה וקיצונית של חום הגוף עקב מפגש עם קור, אל מצב של מתחת ל-35 מעלות. זוהי פגיעה קטלנית ומסוכנת מאוד. פגיעתן של מכות קור תלויה במשך החשיפה, וביכולת של הנפגע לשמור על חום גופו. כאשר מדובר בתינוקות, למשל, אין הם יכולים לשמור על חום גופם לבדם.

באשר למכות קור - תינוק או ילד קטן שסובלים מהיפותרמיה, וקשה להם להביע את עצמם ולומר בדיוק מה כואב להם, עלולים להיראות אפאטיים, חיוורים, ללא תיאבון ובצקתיים. במצב זה יש לפנות באופן מיידי לבית החולים.

כיצד נזהה כוויות קור?

כוויית קור היא כוויה על העור, פשוטו כמשמעו, שסימניה העיקריים הם עור אדום המלווה בשלפוחיות. אך לא תמיד כוויות קור מגיעות למצב זה, ולכן לא תמיד פשוט לזהותן. אלו יכולות להופיע גם בצורת פצעונים על העור, ועל ידי עור בגוונים ובצבעים שונים. לעתים כוויית קור מאופיינת בשטח שנראה חיוור. כאשר היא קשה יותר, הכוויה נוטה להיות בצבע אפור-כחלחל, ומאופיינת בחוסר תחושה באזור.

בחורף, כשכולנו לבושים ומכוסים, לעתים קל לפספס כוויות קור בתחילת דרכן.

כיצד ניתן למנוע כוויות ומכות קור אצל ילדים שנמצאים בקבוצת הסיכון?

מכיוון שילדים עלולים להיפגע מכוויות קור יותר מאשר מבוגרים, יש לדאוג בימים הקרים במיוחד למניעה . יש לוודא כי החדר חם, בטמפרטורה של 22 מעלות. באשר לתינוקות - יש לדאוג שהם יהיו מכוסים בכמה שכבות, שכולן קלות, כדי לא למנוע את תזוזת גוף התינוק שיוצרת חום. גם בלילות הקרים יש לקחת בחשבון שילדים קטנים ותינוקות לא יודעים להרים את השמיכה בחזרה כשזו נופלת, ולוודא כי הם מכוסים היטב ומוגנים בפני הקור. ניתן כמובן להשתמש באמצעי חימום חיצוניים כגון מזגנים, רדיאטורים, ותנורים - אך לשמור על עירנות וזהירות בנוגע אחרונים, במיוחד אם מדובר על תנורי ספיראלה או תנורי נפט.

כיצד מטפלים בכוויות קור?

בכוויות קור יש לטפל מהר ככל האפשר. ככל שחולף הזמן, הכוויה ממשיכה להתהוות והנזק לרקמה הולך וגדל. כאשר מדובר על כוויה קלה שנוצרה על פני שטח לא גדול, ניתן לחמם את האזור, לתת לו מנוחה, ולחממו גם על ידי מים פושרים עד לחזרת צבע העור לקדמותו. לאחר מכן יש לכסות את האזור בחבישה סטרילית על מנת למנוע זיהום.

במידה ויש על הכוויה שלפוחיות - אסור לפתוח אותן. כאשר מדובר על כוויות קשות יותר שנוצרו על פני אזור גדול - יש לפנות באופן מיידי לעזרה מקצועית.

ד"ר עודד פוזננסקי הוא מנהל מלר"ד ילדים, בבית החולים הדסה עין כרם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום