טיפול פסיכולוגי: התאמה אישית

(0)
לדרג

באיזה טיפול פסיכולוגי כדאי לבחור? קיימות שיטות רבות ומגוונות לטיפול - ועמדות רבות לגבי יעילותן. כיצד מטופלים יכולים לבחור את השיטה המתאימה להם ביותר?

פסיכולוג ,מומחה לפסיכולוגיה חינוכית
077-2310130 (מספר מקשר)

פסיכולוגיה היא תחום העוסק בפעולותינו, רגשותינו ומחשבותינו. הפסיכולוגיה מתבססת לרוב על ממצאים מדעיים השכל הישר ועל ההיגיון, אך היא גם תלויית תרבות ויש בה מגוון עצום של שיטות, אשר אינן מוגדרות באופן מובהק. זאת, בניגוד לטיפולים המתבצעים בעולם הרפואה.

עולה אפוא כי טיפול פסיכולוגי, מעצם הוויתו, הוא חוויה מאוד "פתוחה" אשר יש לה יש פירושים רבים. גם לנו, המטפלים עצמם, קשה לעתים לבצע הפרדה ברורה בין ייעוץ פסיכולוגי, פסיכותרפיה וטיפול באמנות. למעשה, כל אלה מדברים על תהליכים דומים. בכל אלה המטופל מגיע לחדר טיפולים ניטרלי, כדי לקבל עצה כלשהי מאדם אחר, במטרה לעבור תהליך - ולהשתנות באמצעותו.

מהן הבעיות הפסיכולוגיות הנפוצות?

לכל אדם באשר הוא יש את מעלותיו והצלחותיו - לצד בעיותיו האישיות, אשר באופן עקרוני מורכבות משלושה רגשות שליליים: חרדה, דיכאון ותוקפנות. מטרת הטיפול הפסיכולוגי היא לזהות את הרגש הבעייתי כאשר הוא מפריע לנו ולא משרת אותנו - ולטפל בו.

לצד בעיות אלה, ישנן גם בעיות חמורות יותר הנובעות מקשיים פיזיולוגיים שאנו נולדים איתם, כגון ספקטרום בעיות התקשורת. לעתים לא ניתן לפתור בעיות אלה עד תום, אלא ללמד את המטופל כיצד לחיות איתן וכיצד הוא יכול להקל על עצמו. כך שאופי הטיפול תמיד מכוון למקרה הספציפי ולסיטואציה הספציפית של המטופל הספציפי.

כיצד להתאים את שיטת הטיפול למקרה הספציפי?

כבר מהפגישה הראשונה בין המטפל לבין המטופל, ינסה המטפל מראש לסייע למטופל להגדיר את הבעיה שלו. הרי אדם אשר פחד בילדותו לעלות על סולם בגן המשחקים, בעוד חבריו עלו עליו כולם בלי פחד - ומאז הוא פוחד מגבהים, יכול להבין לבדו כי יש לו פחד גבהים מגיל הילדות אשר לא חלף, ולהחליט אם ברצונו לטפל בו, או להשאיר את המצב כפי שהוא. הרי כולנו יודעים שיש פחדים ובעיות שניתן לחיות איתם. הרצון לשדרג את איכות החיים בעזרת טיפול פסיכולוגי הוא עניין של בחירה במקרים רבים.

במקרים אחרים, מהותיים יותר, כמו חרדות, התסמין יכול להשתלט על כל תחומי החיים - ולהפריע לאיכות חיים תקינה: שינה טובה, יכולת ריכוז, שמירה על מערכות יחסים והנאה מפעילויות שונות. כאשר ניתקל בבעיה כזו, ננסה להבין אם היא נובעת ממקור פיזיולוגי כלשהו. תסמינים של התקף חרדה, למשל, יכולים להיות זהים אף לתסמינים פיזיים של בעיה פיזיולוגית טהורה.

במקרה של חרדה אשר נובעת ממצבים נפשיים שונים, ניתן לטפל, הן בילדים והן במבוגרים, בשיטה פסיכולוגית הנקראת קוגניטיבית-התנהגותית, שאף היא ניתנת לשימוש בכל מיני וריאציות. בבסיסה של השיטה, מנסה המטפל להגדיר את הבעיה בצורה ברורה ומנסה להבין מה הפחד המוביל לתסמיני החרדה. כלומר, מה מאיים על המטופל - ומה מעורר בו תופעה זו. באמצעות הטיפול, מקבל המטופל כלים מסודרים כיצד להתגבר על הפחדים האלה, על ידי חשיפה מבוקרת להם, תוך כדי השיח הטיפולי ועל ידי שינוי החשיבה בנוגע לפחד עצמו. אם המטופל מסוגל ורוצה להתמודד עם אופי הטיפול, תופעת החרדה יכולה להיות מטופלת וממוגרת על פני פגישות אחדות. במידה והמטופל סובל מחרדה הנובעת מטראומה כלשהי, יכול להיות כי יזדקק לטיפול בשיטה מוגדרת ומדויקת יותר. שוב, גם כאן יש לבחון כל מקרה לגופו.

כיצד ניתן לטפל במקרים של טראומה?

כאשר אדם חווה טראומה כלשהי בחייו, הוא עלול לסבול מפוסט-טראומה כתוצאה ישירה מתוך החוויה. טראומה מוגדרת כאירוע מסכן חיים או נחשב כמסכן חיים או מסכן משהו חשוב מאד ומשמעותי לאדם או למישהו קרוב לו . כמו נוכחות בפיגוע או בתקיפה מינית. פוסט טראומה היא למעשה פגיעה שנוצרה אחרי הטראומה ומושפעת מאד מהיחס החברתי שניתן לאותו אדם בעקבות החוויה שעבר.

טיפול פסיכולוגי שגוי עלול לחזק את תסמיני הפוסט-טראומה במקום לפרק אותם ולנטרל אותם. השיטות הנכונות לטיפול בטראומה מבוססות על כך שהמטופל נחשף לסיטואציה שעבר באופן הדרגתי באמצעות הדמיון ועל ידי הדרכת המטפל - ובכך לומד לנטרל את התחושות השליליות שחוויה זו מעוררת. טיפול שלא חושף את האדם לטראומה שעבר לא יכול להיות יעיל.

כיצד מסייע המטפל טיפול זוגי?

כאשר מדברים על טיפול זוגי, שני בני הזוג מגיעים לחדר הטיפולים עם בעיות שונות, הנוגעות למערכת היחסים בין שניהם, וגם עם בעיות אישיות אינדיבידואליות. בעידן שאנחנו חיים בו, הזוגיות לא תמיד נתפסת כדבר טבעי.

לעתים בני זוג מגיעים לחדר הטיפולים גם על מנת להבין שעליהם להיפרד. אבל בבסיס הטיפול הזוגי עומדת המטרה להבין את הצד השני, להפנים מה יכולותיו ומה הוא מסוגל לעשות ולבקש ממנו לבצע זאת למען הקשר. כל בעיה שקיימת בין בני זוג יכולה להיפתר באמצעות שיתוף פעולה והסכמה. זוגיות היא תמיד עניין של עלות מול תועלת: עד כמה אני מוותר עבור הצד השני, ועד כמה אני מתעקש על עמדותיי שלי.

טובי פלד הוא פסיכולוג מומחה. אבולוציוני. ומטפל במבוגרים וילדים. עוזר בקשיים מול מערכת החינוך והרווחה

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום