2015: טיפים לרפואה מונעת

(0)
לדרג

התרופה הטובה ביותר היא מניעה: הפסיקו לעשן, עשו ספורט ואיכלו בריא, התחסנו - ובצעו בדיקות סקר תקופתיות. החלטות בריאות לשנה החדשה: כתבה שלישית בסדרה

מאת: ד"ר רחמים סעדיה

הגיע הזמן לקבל החלטה: בשנה הבאה נהיה בריאים יותר - והדרך לעשות זאת היא על ידי רפואה מונעת. אחת הדרכים היעילות והבטוחות ביותר שיסייעו לנו לשמור על בריאותנו היא לחשוב עליה, כלומר להיות מודעים לה ולפעול בזמן כדי למנוע התפתחות מחלות.

אל תחכו שיתחילו בעיות הבריאות, אלא מנעו אותן מראש וגלו מוקדם את המחלות, כשעוד אפשר להתגבר עליהן ולהגן על הבריאות. בצעו בזמן בדיקות תקופתיות, איכלו נכון, הימנעו מעישון, הקפידו על ביצוע פעילות גופנית, הקפידו על בדיקות תקופתיות, התחסנו והקפידו על נטילת תרופות במקרה הצורך.

הכנו עבורכם במיוחד לשנה החדשה צרור עצות שימושיות - לטובת הבריאות. לגזור ולשמור.

מדוע חשוב להפסיק לעשן?

הטיפ הראשון והחשוב ביותר אשר יסייע לכולנו להיות בריאים: להיפטר מההרגל המזיק והמסוכן - עישון סיגריות. מדובר בעצה רבת חשיבות, השקולה כנגד כל העצות האחרות גם יחד. הסיגריה היא רעל.

בסיגריה יש ציאניד וארסן ודי.די.טי ועיטרן ועופרת - ועוד רעלים רבים. כולם נכנסים לגוף בכל שאיפה. למעשה יש בסיגריה 4,000 סוגים של רעלים מוכרים, 43 מהם הם קרצינוגניים (כלומר, חומרים הגורמים לסרטן). הניקוטין עצמו הוא רעל ומשמש כקוטל מזיקים. אם יזריקו לאדם לתוך הווריד את כל הניקוטין שיש בסיגריה אחת, הוא ימות.

50% מכל מקרי הסרטן בעולם נגרמים מעישון. אין הכוונה "רק" לסרטן הריאה וסרטן הגרון, אלא גם סרטן מערכת העיכול, סרטן מערכת השתן והלבלב ואפילו סרטן השד, סרטן מערכת המין ולוקמיה. העישון גם מהווה סיבה עיקרית להתקפי לב ולאירועים מוחיים, לסתימות בעורקי הרגליים ובעורקי הכליות.

העישון מהווה סיבה עיקרית למחלות ריאה כרוניות, הוא מהווה אחת הסיבות למחלת אלצהיימר והוא פוגע בזקפה ובפוריות של אנשים צעירים. עם כל כך הרבה נזקים שגורם ההרגל הנורא הזה, הדרך המרכזית לשמור על הבריאות השנה מתחילה בהיפטרות מהעישון - לתמיד.

מדוע חשוב להקפיד על ביצוע פעילות גופנית?

הרופאים מכנים את הפעילות הגופנית "תרופה" - ולא סתם תרופה, אלא כזו הניתנת בחינם, עושה פלאים ואין לה תופעות לוואי. פעילות גופנית תורמת מאוד לבריאות האדם ועוזרת להתמודד עם אין ספור מחלות.

כך, בין היתר, פעילות גופנית - אפילו מתונה בלבד - תורמת להפחתת רמות הסוכר בדם; להתמודדות יעילה עם מחלת הסוכרת; להפחתת לחץ דם; להפחתת כולסטרול וטריגליצרידים; להפחתת הסיכון למחלות לב ולאירועים מוחיים; לעידוד הירידה במשקל; להפחתת דיכאון; לשיפור מצב רוח; להפחתת כאבים כרוניים (למשל, אצל חולי פיברומיאלגיה). הטיפ הכי טוב לשנה הבאה: קומו - וצאו להליכה. פעילות גופנית בת שעה אחת, שלוש פעמים בשבוע, עושה נפלאות.

מדוע חשוב לרדת במשקל?

נסחו לעצמכם משקל מטרה - ותחתרו להגיע אליו לאט, באופן הדרגתי, בריא, מאוזן ומחושב. כך תתחילו להבריא. המטרה היא להגיע לרמת BMI בשיעור פחות מ-25. באופן גס, ניתן לומר כי המשקל הרצוי הוא בערך הגובה בס"מ פחות 100. לדוגמה: אם הגובה שלך הוא 165 ס"מ, אז המשקל הרצוי הוא 65 ק"ג.

השמנה, פרט לכך שהיא איננה אסתטית, גורמת לתחלואה נלווית ופוגעת בבריאות. מי שסובל מהשמנת יתר סובל גם מעליה בלחץ דם ובסוכרת, עליה בסיכון לחלות בסרטן, ועליה בסיכון לחלות במחלות לב וללקות באירועים מוחיים. במילים אחרות, השמנה מקצרת את החיים. מי שרוצה להאריך ימים חייב לרדת במשקל.

מדוע חשוב להקפיד על נטילת תרופות?

חשוב להקפיד על נטילת התרופות לפי הוראות הרופאים שלכם. בשנים האחרונות, יש תרופות מצוינות המאריכות חיים. הקפדה על נטילתן בעת הצורך תורמת לריפוי מחלות ולהארכת חיים. אם אתן נשים בגיל הפוריות, מומלץ לכן ליטול חומצה פולית במידה ואתן מתכננות להיכנס להריון. עליכן להתחיל בנטילת חומצה פולית כשלושה חודשים לפני ההריון ולהמשיך 3 חודשים בתוך ההריון. נטילת חומצה פולית בתקופה זו מקטינה את הסיכון למומים מולדים אצל העובר ב-50%.

מדוע כה חיוני לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה?

ישנו קשר הדוק בין תזונה לבין בריאות. מה שנאכל ישפיע על גופנו ועל בריאותנו. על כן, השתדלו השנה לצרוך הרבה ירקות ופירות ולהימנע ככל הניתן מחלבונים, סוכרים ושומנים. פירות וירקות מכילים הרבה ויטמינים, נוגדי חמצון וסיבים.

הפירות מכילים אמנם סוכרים אך הם מכילים הרבה סיבים המעכבים את ספיגת הסוכרים. חלבונים, סוכרים ושומנים הם מזונות "כבדים" עבור הגוף ומעוררים דלקת. חלקם אף גורמים למחלות בעצמם (כמו סוכרת וכולסטרול גבוה). הוויטמינים בירקות והפירות הם מגוונים הרבה יותר מהוויטמינים הסינתטיים שאנחנו לוקחים, משום שהם כוללים את כל הפרו ויטמינים (החומרים מהם הגוף מייצר את הוויטמינים), אשר להם יש ערך נוסף משל עצמם - והם אינם נמצאים בוויטמינים הסינתטיים.

בנוסף, הירקות דלי קלוריות ולכן הם מסייעים לירידה במשקל. אכילת ירקות מרובים בתחילת הארוחה גורמת לשובע - וכך מתאפשרת אכילה של מזון עשיר הכולל מעט קלוריות.

מדוע חשוב להתחסן?

חיסונים הם דרך מתוחכמת להתמודד עם מחלות קשות אשר על פי רוב אין לנו תרופות לטפל בהן, כמו שיתוק ילדים, טטנוס, דיפטריה ועוד. לכן החיסונים כה חשובים; החל מהחיסונים הניתנים עם הלידה וזמן קצר אחר כך; עבור בחיסונים הניתנים בגיל ילדות ונעורים, כמו החיסון נגד נגיף הפפילומה (החיסון נגד סרטן צוואר הרחם); וכלה בחיסונים למבוגרים כמו חיסוני השפעת, חיסונים נגד דלקת ריאות והחיסון נגד שלבקת חוגרת החוסך סבל רב. חיסונים מצילים חיים - ומונעים נכות וסבל.

מדוע כדאי לבצע בדיקות סקר?

פעמים רבות, האפשרות להתמודד עם תחלואה תלויה בשלב גילוי המחלה. ידוע כי גילוי מוקדם מציל חיים -ומשפר סיכויי התמודדות עם כל מחלה. על כן יש לבצע בדיקות תקופתיות לפי הנחיות משרד הבריאות והרופא המטפל. בין הבדיקות, חיוני במיוחד לבצע בדיקות דם אחת לשנה (ולהקפיד כי הבדיקות יכללו, בין היתר: בדיקות של ערכי סוכר, כולסטרול ושומנים בדם), בדיקות של לחץ דם, מעקב אחר תפקוד הלב וכלי הדם, בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד, בדיקות דם סמוי בצואה, בדיקות משטח צוואר הרחם (פאפ סמיר) אחת לשנה ועוד.

אחת הבדיקות המומלצות במיוחד היא קולונוסקופיה: בדיקה יחסית פשוטה אשר מגלה מצבים טרום סרטניים של המעי הגס או סרטן בשלב התחלתי. סרטן המעי הגס הוא סרטן נפוץ ומסוכן. גילוי מוקדם מונע תמותה. מומלץ לבצע קולונוסקופיה לכל אדם מעל גיל 50, אחת לעשר שנים - ולעתים קרובות יותר, אם נמצאו פוליפים במעי. כמו כן מומלץ לבצע את הבדיקה לכל אדם שבמשפחתו הקרובה אובחן סרטן המעי הגס. אנשים שבמשפחתם נתגלה סרטן המעי הגס צריכים לבצע קולונוסקופיה ראשונה כעשר שנים לפני הגיל שבו אובחן הסרטן אצל קרוב המשפחה ולהמשיך לבצע את הבדיקה כל מספר שנים. כמובן שיש לבצע קולונוסקופיה אצל כל אדם אשר יש לו סימפטומים חשודים: דימום מפי הטבעת, עצירות ממושכת, כאבי בטן ממושכים ועוד.

ד"ר רחמים סעדיה הוא מומחה למחלות פנימיות.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

לכתבות נוספות בסדרה:

טיפים לשיפור הביטחון העצמי
טיפים לזוגיות בריאה
טיפים לתזונה בריאה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום