אובדן כרומוזום Y והקשר לסרטן

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי אובדן כרומוזום Y מעלה את הסיכון למחלות ממאירות בגברים וקשור לתמותה מוקדמת יותר; ייתכן שהממצאים יסייעו לפיתוח בדיקות סקירה חדשות

מאת: מערכת zap doctors

אובדן כרומוזום Y בתאי הדם בגברים מלווה בסיכון מוגבר למחלות ממאירות ומוות בגיל צעיר יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצג בכנס השנתי מטעם American Society of Human Genetics. ממצאים אלו עשויים להוביל לבדיקת סקר חדשה, כאשר בסופו של דבר המטרה היא לטפל בגידולים לפני שמתפתחות גרורות מרוחקות.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את דגימות הדם ממחקר Uppsala Longitudinal Study of Adult Men, שכלל 1,150 גברים, בגילאי 70-84 שנים. החוקרים העריכו כי 15% מהגברים במדגם יתאימו להגדרת אובדן כרומוזום Y, לפיה לפחות ב-18% מהתאים המגורענים בדם היקפי אין עדות לכרומוזום Y.

מהנתונים עולה כי גברים שאיבדו כרומוזום Y חיו פחות שנים מגברים ללא אובדן כרומוזום ( 5.5 לעומת 11 שנים). למעשה, בגברים שאיבדו את הכרומוזום תועדה עלייה גבוהה כפליים בסיכויים לתמותה במהלך חציון מעקב של 8.7 שנות מעקב. בנוסף, בקבוצה זו נרשמה עלייה של כמעט פי ארבעה בסיכויי התמותה עקב ממאירויות לא-המטולוגיות. הקשר נותר מובהק כאשר החוקרים ערכו תקנון לגיל, יתר לחץ דם, הרגלי פעילות גופנית, סוכרת, מדד מסת גוף, רמות כולסטרול ורמת השכלה.

החוקרים שחזרו את הממצאים במדגם משתתפים צעירים יותר, שכלל 488 גברים בגילאי 69-71 שנים. בדומה למחקר הראשון, בגברים שאיבדו כרומוום Y נרשמה עלייה של כמעט פי ארבעה בסיכויי התמותה במהלך חציון מעקב של 7.8 שנים.

ההשערה של החוקרים היא כי לכרומוזום Y תפקיד במערכת החיסון הקשור בעמידות כנגד התפתחות מחלות ממאירות. בכוונתם להמשיך ולבחון אורחות חיים שונות ומצבים רפואיים אחרים הקשורים עם אובדן כרומוזום Y ולבחון את השכיחות וההשלכות של אובדן כרומוזום זה בתאים אחרים.

בואו לדבר על זה בפורום ריון הגבר - בנק הזרע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום