מעצר כגורם להפרעות נפשיות

(0)
לדרג

נוער בסיכון: כמעט 30% מהצעירים אובחנו עם הפרעה פסיכיאטרית לאחר חמש שנים; למי שסבלו מהפרעות במהלך - סיכון של עד פי 4 לשימוש בחומרים אסורים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם תנאי כליאה תורמים להתפתחות בעיות נפשיות? מחקר אמריקאי חדש מצביע על שיעור גבוה של הפרעות נפשיות והפרעות שימוש בחומרים בקרב צעירים אחרי מעצר, כך לפי המאמר בכתב העת JAMA Psychiatry.

במחקר נבחנו נתונים של יותר מ-1,800 צעירים שנעצרו במתקן מעצר זמני, כולם בגילאי 9-19. כל המשתתפים שהו במתקן מעצר זמני בין נובמבר 1995 ועד יוני 1998.

מהנתונים עלה כי 27% מהבנים ו-14% מהבנות אובחנו עם הפרעה פסיכיאטרית לאחר חמש שנים. ההפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות בבנים כללו הפרעות שימוש בחומרים עם הפרעות התנהגות. למעשה, באלו עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, הפרעות התנהגות, או דיכאון מג'ורי בזמן המעצר תועד סיכון גבוה פי 2-4 להפרעת שימוש בחומרים במהלך המעקב, בהשוואה לאלו שלא סבלו מהפרעות התנהגות בתחילת הדרך.

מעניין לציין כי שכיחות הפרעות פסיכיאטריות בעת המעצר הייתה גבוהה יותר פי 1.3 בקרב בנות, בהשוואה לבנים. מנגד, בבנים תועדו שיעורים גבוהים יותר פי 2.3 משמעותית של הפרעות פסיכיאטריות לאחר חמש שנים.

ב-40% מהמשתתפים תוארו שתי הפרעות פסיכיאטריות ומעלה בתחילת המחקר, כאשר לאחר חמש שנים שיעור הבנים עם שתי הפרעות פסיכיאטריות ומעלה עמד על 27%. בבנות, שיעורים אלו עמדו על 47% בתחילת המחקר ועל 14% לאחר חמש שנים.

אף על פי ששיעורי ההימצאות של תחלואה נלווית ירדו בצעירים לאחר מעצר, השיעורים נותרו משמעותיים ואף גבוהים יותר בהשוואה לשיעורים עליהם דווח במרבית המחקרים באוכלוסיה הכללית.

לדברי החוקרים, מאחר שהפרעות פסיכיאטריות רבות מופיעות לראשונה בתקופת הילדות וההתבגרות, מניעה ראשונית ושניונית מציעה את ההזדמנות הטובה ביותר להפחתת עלויות הטיפול.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום