בישראל משקיעים פחות בבריאות

(0)
לדרג

דו"ח מצב של מרכז טאוב: ישראל מוציאה פחות מ-5% מהתמ"ג על בריאות ורפואה, שיעור נמוך יותר יחסית למדינות OECD, כולל ארה"ב

מאת: מערכת zap doctors

ביחס למשאביה ישראל מקדישה חלק נמוך ביותר, שהולך וקטן, למימון ציבורי של מערכת הבריאות. זוהי המסקנה העולה מדו"ח מצב המדינה 2014 של מרכז טאוב, המתמקד בסוגיות חברתיות כלכליות. דבר זה מצטרף לירידה במספר הרופאים הצעירים, ולאי תקצוב של טיפול ומענה למחלות שלא בהכרח גורמות מוות, אך מכבידות מאוד על המערכת.

לפי הנתונים, ההוצאה הציבורית על שירותי רפואה ביחס לתמ"ג בישראל ירדה לאורך השנים, ולעומת זאת בארצות הברית וב-OECD שיעור זה גדל, כך שהפער בין ישראל למדינות המפותחות הולך ומתרחב. ב-1995 הוציאו ישראל, ארה"ב ומדינות OECD בין 5% ל-6% מהתמ"ג על ההוצאה הציבורית לשירותי רפואה, בעוד שב-2011 ארה"ב הוציאה מעל 7%, מדינות ה- OECD הוציאו כמעט 7% וישראל הוציאה פחות מ-5%.

עוד עולה מהדו"ח כי בשלושת העשורים האחרונים שיעור הרופאים הצעירים (בני 35 ומטה) באוכלוסייה לכל אלף נפשות ירד ב-60%. במקביל שיעור הרופאים המבוגרים (בני 65 ומעלה) באוכלוסייה עלה ב-95%. בהתחשב בצמצום הכללי במספר הרופאים ביחס לאוכלוסייה בישראל, מגמת ההזדקנות בקרב הרופאים עלולה להביא לירידה משמעותית עוד יותר במספר הרופאים הפעילים.

לא סופרים את החולים

בתוך כך מציעים עורכי המחקר, פרופ' דב צ'רניחובסקי (ראש צוות הבריאות במרכז טאוב) וליאורה בוורס (מנהלת תחום המדיניות במרכז טאוב) בחינה של מצב הבריאות בישראל באמצעות מדד DALYs Disability-Adjusted Life Years: שנות חיים מתוקננות לאי תפקוד. בעוד מדדי הביצוע של מערכת הבריאות בישראל ובעולם מבוססים לרוב על שיעורי תמותה, מדד זה מבוסס על נטל תחלואה שנגרם גם ממוות בטרם עת וגם מתחלואה ונכות, ולכן מעניק תמונה שלמה יותר של מצב הבריאות.

כך למשל בעוד שמחלות לב וכלי דם ומחלות ממאירות אחראיות ל-42% מהתמותה בישראל, תרומתן לנטל התחלואה (במדד DALYs) היא 18% בלבד. לעומת זאת, בעיות אורתופדיות ודיכאון, הגורמים ל-19% מנטל התחלואה בישראל, כמעט אינם נמנים במניין גורמי המוות. בתקציב מערכת הבריאות הציבורית ההקצאה של המנגנון הנוכחי (לפי נוסחת הקפיטציה) לגילי 5415, שמשקלם בתפקוד במשק הבית ובשוק העבודה רב, נמוכה יחסית לחלקם בנטל התחלואה על פי מדד DALYs. ועדת סל הבריאות בתורה מקצה מחצית מתקציבה השנתי לטיפול במחלות ממאירות, שהן מגורמי התמותה העיקריים. מנגד, יש רק תוספת מימון מועטה לטיפול בהפרעות אורתופדיות ונפשיות, שהן מהגורמים העיקריים לנטל התחלואה - בין השאר עקב המנדט הצר של הוועדה, שאינה רשאית להמליץ על טיפולים חלופיים שאינם כרוכים ביישום טכנולוגיות חדשות.

מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, בראשות פרופ' דן בן-דוד, הוא מוסד עצמאי ולא-מפלגתי למחקר חברתי-כלכלי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום