כבד שומני: שאלות ותשובות

(14)
לדרג

אילו מאכלים יכולים לגרום לכבד שומני? מהי בדיקת תפקודי כבד? שאלות גולשים ותשובת המומחה מפורום כבד שומני של zap doctors

מאת: מערכת zap doctors

להלן שאלות ותשובות נבחרות מפורום גסטרואנטרולוגיה - כבד שומני, בניהולו של פרופ' רן אורן, מומחה לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד.


שאלה: איזה סוג שומנים מצטברים בכבד שומני? האם טריגלצרידים או כולסטרול? קראתי ש-70%מהכולסטרול הגוף מיוצר בכבד, האם כשיש כבד שומני, זה משפיע על ייצור הכולסטרול או לחלופין על פינוי הכולסטרול העודף? האם כבד שומני הוא תוצאה של בעיות בשומנים/עודף משקל/אלכוהול וכדומה, או גם גורם לכשלעצמו להפרעות כלשהן?

תשובה: השומנים העיקריים המצטברים הם טריגליצרידים שהם למעשה צורת אגירה של כולסטרול. ככל שמגיע יותר שומן לכבד כחומצות שומן חופשיות , יורדת הרגישות לאינסולין ומתחילים תהליכים מעודדי דלקת בשלב ראשון וצלקת בשלב שני.

כבד שומני. צילום: שאטרסטוק

שאלה: גילו אצלי עלייה באנזימי הכבד, הופניתי לבדיקות חריגות של תפקודי כבד. מה המשמעות?

תשובה: מדובר בהפרעה באנזימי כבד המחייבת בירור כדי להשלילת וירוסים רלבנטיים, נוגדני מחלות אימוניות, צליאק, מחלות מטאבוליות, אולטראסאונד בטן וביוכימיה מורחבת וספירת דם.

שאלה: האם שמן זית בתפריט היומי יכול לגרום לכבד שומני ?מצד אחד - שמן שנחשב בריא, מצד שני זה עדיין שמן. אני שואל כי התגלה אצלי כבד שומני, אני רזה, הכולסטרול תקין, ונוהג להוסיף די הרבה שמן זית לתפריט בהנחה שהוא בריא. תודה!

תשובה: הכבד השומני גנטי תורשתי, שמן זית - תלוי בכמות.

שאלה: האם הוכח קשר בין שתיית משקאות קלים להתפתחות כבד שומני? קראתי קצת ברשת אבל לא מצאתי מחקרים בנושא

תשובה: הוכח בעבודות מישראל, האחת של ד"ר שירה שגיא ושלי והאחרת של פרופ' נימר מצפת, כי שתיית משקאות עשירים בגלוקוז נמצאת במיתאם לעלייה בשכיחות הופעת כבד שומני. מומלץ מאוד לעבור למשקאות דיאט.

שאלה: קראתי שרמות פריטין בדם יכולות להעיד אם יש נזק כתוצאה מהכבד השומני. מדוע לא בודקים את זה כחלק מפרופיל כבד במעקב של כבד שומני?

תשובה: רמות פריטין הן רק רמז אם אתה בסיכון לסנדרום המטאבולי, במקרה זה אין לכך קשר לרמות ברזל.

שאלה: אני בן 52, בריא בדרך כלל, משקל גוף תקין - בדיקות דם תקינות. כבד בגודל תקין אך קיימת הסננה שומנית במידה בנונית במרקמו וספק המנגיומה בקוטר 1.5 באונה השמאלית מתמזגת עם מרקמו של הכבד. האם זהו שלב שפונים למומחה כבד?

תשובה: בנוכחות כבד שומני קשה לאבחן המנגיומה כי מרקם הכבד שונה. קרוב לודאי שאכן מדובר בהמנגיומה. יש לראות את החומר במרפאה ולעקוב אחריך בנושא הכבד השומני ומניעת המחלות הנלוות.

מימין: כבד שומני, משמאל: כבד בריא. צילום: שאטרסטוק


שאלה: בבדיקת דם שלי נמצא שערך GGT (העמסת סוכר) עומד על 95. מה אסור לי לאכול כדי שהערך GGT ירד לרמה נורמלית ?

תשובה: GTT גבוה אינו בהכרח בעייתי, אבל מחייב בירור מדוע הערך גבוה? בגלל תרופה, אלכוהול ועוד? אין פתרון דיאטתי לבעיה, אבל אם את בעודף משקל תמיד מומליץ לרדת

שאלה: אני בת 55 עם עבר של סרטן שד. באולטראסאונד כליות התגלה כבד שומני. נדמה לי שגם בעבר היה ממצא כזה. אני רזה, אוכלת בריא, לחץ דם תקין. שומנים בדם בנורמה. האם צריך לבדוק את הכבד? 


תשובה: אכן בכבד שומני צריך לטפל, אך אם קיבלת בעבר כימותראפיה, התרופות גורמות לכבד שומני שיחלוף עם הזמן לאחר הפסקת הטיפול.

לשאלות נוספות בפורום כבד שומני - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום