סרטן הלבלב: אבחון וטיפול

(23)
לדרג

סרטן הלבלב הוא מחלה קשה אשר שכיחותה הולכת וגדלה. כיצד מאבחנים? מהם הניתוחים האפשריים? מתי ניתנת כימותרפיה? מהם סיכויי ההחלמה?

בשנים האחרונות נרשמה עלייה משמעותית בשכיחות גידולי הלבלב. הסיבה לכך איננה ברורה ואיננה חד משמעית. הטיפול הניתוחי כולל כריתת ראש לבלב או זנב לבלב - ובמקרים נדירים, כריתה שלמה של הלבלב.

הלבלב הוא איבר קטן יחסית, בגודל 15-20 ס"מ והוא נמצא בחלק האחורי של הבטן, סמוך לעמוד השדרה. הלבלב בנוי ממספר חלקים: זנב, גוף, ראש לבלב - מצוי בסמוך לתריסריון ומתוחם על-ידו; ואילו קצהו השני של הלבלב - זנב הלבלב - נוגע בטחול.

שני התפקידים העיקריים של הלבלב הם: ייצור הורמונים לוויסות משק הסוכר בגוף (אינסולין וגלוקגון) והפרשת מיצי לבלב המכילים אנזימים המסייעים בפירוק השומנים ומסייעים בספיגתם במערכת העיכול . כיום מאובחנים בארה"ב כ-45,000 מקרים חדשים בשנה של סרטן הלבלב.

הלבלב הוא איבר קטן יחסית, בגודל 15-20 ס"מ והוא נמצא בחלק האחורי של הבטן. צילום: שאטרסטוק

מהם הסממנים המעידים על קיום גידול בלבלב?

הסממנים של גידולי לבלב אינם ספציפיים - וכוללים: צהבת בלחמיות, ירידה משמעותית במשקל, כאבי בטן, בחילות, קשיי עיכול, שתן כהה, צואה בהירה ומיחושי בטן. כאשר הגידול ממוקם בראש הלבלב, בדרך כלל הוא מוביל לחסימת דרכי המרה ואז מופיעה צהבת בלחמיות העין, המקלה על זיהוי ואיתור הגידול.

בגידולי גוף וזנב לבלב, בדרך כלל לא מופיעה צהבת בלחמיות - ונוכח היות הסימפטומים בלתי ספציפיים, הגידולים הללו, על פי רוב, מתגלים בשלב יותר מאוחר.

מהם גורמי הסיכון למחלה? איזה בדיקות מבצעים לאיתורה?

גיל 50 ומעלה.
עישון.
חולי סכרת.
השמנת יתר.
נשאי 1BRCA.
דלקת כרונית בלבלב.
גידולים ציסטיים מסוימים של הלבלב.

מהן הבדיקות שנעשות לאיתור גידול בלבלב?

1. בדיקות דם לסמן אשר יכול להעיד על גידול בלבלב - CA 19-9: מדידת ריכוזו בדם מסייעת לאבחון ולמעקב אחר סרטן הלבלב.

2.CT בפרוטוקול לבלב ו/או MRI של הלבלב.

3. EUS (אולטרא סאונד אנדוסקופי) עם אופציה לדגימה רקמתית.

מה כוללת ההערכה לאחר הגילוי?

לאחר האבחון, מתבצעת הערכה לקביעת השלב (STAGING) בו נמצא הסרטן, במטרה לברר האם הגידול בר ניתוח, או איננו בר ניתוח.

שלב 1: זהו השלב הכי מוקדם, בו הגידול נמצא רק בתוך הלבלב.

שלב 2: בשלב זה הגידול מערב איברים סמוכים, אך לא חודר ואיננו מערב כלי דם.

שלב 3: הגידול התפשט לבלוטות הלימפה ליד הלבלב.

שלב 4: פיזור גרורתי של הגידול לאיברים מרוחקים.
הערכת השלב בו נמצא הגידול היא השלב הקריטי והחשוב לגבי החלטה על אופן הטיפול בגידול. לאחר ההערכה, אם מחליטים לנתח, קובעים את סוג הניתוח: ניתוח כריתת זנב לבלב או ניתוח כריתת ראש לבלב.

איזה ניתוחי כריתה מבוצעים בלבלב?

קיימים שני ניתוחי כריתה עיקריים המבוצעים לשם הסרת גידולי לבלב. ניתוחים אלה הם ניתוחים מורכבים. ההחלמה מהם עשויה להימשך מספר שבועות.

ניתוח כריתת ראש הלבלב: נקרא גם ניתוח "וויפל", על שם הכירורג הראשון שביצע את הניתוח. בניתוח זה, כורתים את ראש הלבלב, התריסריון, דרכי המרה המרוחקים, כיס המרה, חלק מהקיבה, וחלק מהמעי הדק. לאחר הכריתה, מחברים את גוף הלבלב, צינור המרה (שנותר) וגדם הקיבה אל המעי הדק - וזאת על מנת לאפשר המשכיות ותפקוד של מערכת העיכול.

ניתוח כריתת זנב הלבלב: בניתוח זה כורתים את גוף וזנב הלבלב יחד עם הטחול.

הניתוחים מתחילים בסקירה לפרוסקופית, לשלילת פיזור גרורתי של הגידול - ולאחריו עוברים לניתוח פתוח.
בניתוחי גוף וזנב לבלב, מקובל היום לבצע את הניתוח בגישה לפרוסקופית, במידה וזה אפשרי ומתאים.

במקרים מסוימים, כאשר הגידול אינו נתיח נערכים ניתוחי מעקף, על מנת להקל על הסימפטומים מהם סובל החולה, כמו במקרה בו הגידול חוסם את צינור המרה או את מוצא הקיבה. בניתוח מבצעים מעקף, כדי להקל על התסמינים.

חשוב לזכור כי בניתוחים אלה, לא מטפלים בגידול עצמו.

ניתוח "וויפל" לכריתת ראש הלבלב. צילום: שאטרסטוק

מהם הסיבוכים האפשריים בניתוח כריתת לבלב?

ניתוח כריתה הוא ניתוח מורכב - ולכן יש בו גם סיבוכים.

הסיבוך השכיח ביותר הינו דליפה מאזור החיבור החדש בין גדם הלבלב לבין המעי הדק בניתוחי "וויפל" או מגדם הלבלב שנותר, לאחר ניתוח כריתת גוף וזנב הלבלב. בדרך כלל, הטיפול בדלף הוא על ידי השארת נקזים במהלך הניתוח.

סיבוך שכיח אחר הוא חוסר תנועתיות של הקיבה בימים או בשבועות לאחר הניתוח. הטיפול בסיבוך זה הוא שמרני במרבית המקרים, על ידי הכנסת זונדה לקיבה והזנה תוך ורידית.

סיבוכים אחרים אפשריים הם דימומים, אבצסים ופקקת של הוורידים העמוקים בוורידי הגפיים וכיו"ב.

בטווח הארוך, סוכרת שהייתה קיימת לפני הניתוח עלולה להחמיר, וקיימת גם אפשרות של הופעת סוכרת חדשה, בשל כריתה של חלק משמעותי של רקמת הלבלב.

תופעה אפשרית נוספת היא אי ספיקה לבלבית, המתאפיינת בשלשולים מרובים ובצואה שומנית. תופעה זו, כמו גם הופעת סוכרת חדשה, שכיחה יותר במקרים בהם מתבצעת כריתה שלמה של הלבלב.

איזה טיפול כימותרפי ניתן לסרטן לבלב ומתי?

טיפול כימותרפי ניתן כאמצעי טיפול בגידולים לבלבים גרורתיים, לאחר ניתוח כריתת לבלב למניעת הישנות המחלה, או לפני ניתוח כריתה, לשם הקטנת הגידול הסרטני והפיכתו מבלתי נתיח לנתיח. המינונים והרכבי הטיפולים הכימותרפיים מותאמים באופן אינדיבידואלי למטופלים השונים.

מהם סיכויי ההחלמה של חולי סרטן הלבלב?

נכון להיום, ההיוותרות בחיים לחמש שנים בגידולי לבלב ממאירים עומדת על 25%-35%.

ד"ר ברק בר זכאי הוא רופא בכיר ומנתח במחלקה לכירורגיה כללית וכירורגיה הפטוביליארית במרכז הרפואי ע"ש שיבא תל השומר וכירורג בכיר במרכז הרפואי של קבוצת אסיא מדיקל.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום