טיפול בגידולים במערכת העיכול

(1)
לדרג

כיצד מאבחנים גידולים נפוצים במערכת העיכול, מי נמצא בקבוצת סיכון לחלות בסרטן המעי הגס, ומתי נדרש לבצע ניתוח?

מאת: פרופ' ברוך קליין

הגידולים במערכת העיכול, אם סוקרים אותם מלמעלה למטה, הם: גידולי הוושט, קיבה, כבד, כיס המרה, סרטן הלבלב, מעי דק, פי הטבעת וגידולי רקמת החיבור של מערכת העיכול GIST. הגידול השכיח הוא במעי הגס, מידי שנה מאובחנים בישראל כ-3000 חולים חדשים, כאשר ב-1000 מהם נמצאו גרורות. רוב החולים בסרטן זה הם מעל לגיל 60. רצוי לבצע בדיקת צואה לדם סמוי ואם זו חיובית צריך לבצע קולונוסקופיה. אבחון מוקדם של הגידול חשוב מאוד כי הוא מאפשר הסרת הגידול בניתוח ואף ריפוי של החולה.

מכיוון שגידולי מעיים בעקבות סרטן המעי הגס הינם הנפוצים ביותר, ישנה חשיבות רבה לאבחן מחלה זו באמצעות גילוי מוקדם, שכן כאשר מתגלה הגידול בתחילתו ניתן לרפא את החולה בעזרת טיפולים שונים, הכוללים לעתים גם ניתוחי מעיים, ואף להציל חיים.

כיצד מאבחנים באמצעות גילוי מוקדם גידולים במערכת העיכול?

בדרך כלל מומלץ להגיע לבדיקה שמאבחנת את סרטן המעי הגס אחרי גיל 50, אלא אם המטופל נמצא בקבוצת סיכון למחלה. בדיקה זו היא בדיקה פשוטה של גילוי דם סמוי בצואה, ומתבצעת באופן עצמאי במרפאת המשפחה. במידה והבדיקה יוצאת חיובית מפנים את המטופל לבדיקה מדוקדקת יותר בדיקת קולונוסקופיה. חשוב לדעת כי גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס עשוי להציל חיים. מכאן שחשוב מאוד לאבחן את הגידולים מוקדם ככל האפשר, טרם אלו הצליחו לשלוח גרורות למקומות אחרים בגוף. ברגע שהגידול מתגלה בשלב ראשוני, ניתן לכרות אותו מן המעי, וכך המטופל יכול להירפא ממחלתו עוד טרם התפשטה.

לצד כל אלו, סימפטומים שעלולים לסמן מצב סרטני במעיים, המחייבים התייחסות מיוחדת, ובכל גיל, הינם דם בצואה, ושינוי בפעולת המעיים מכיוון שגידול באזור זה חוסם באטיות את חלל המעי ומפריע לזרימה הטבעית בו. שינויים נוספים עשויים להתבטא בהרגלי יציאות לא שגרתיים, שאינם חולפים תוך מספר שבועות, והופכים לכרוניים. כמו כן, כאבי בטן חוזרים ונשנים, עצירות כרונית וירידה במשקל כל אלו אינם בהכרח מרמזים על גידול סרטני במעיים, אך בהחלט דורשים בדיקה מדוקדקת אצל רופא מקצועי.

מי נמצא בקבוצת סיכון לחלות בסרטן זה?

בדרך כלל מי שנמצא בקבוצת סיכון גבוהה לחלות בסרטן שמשמעו גידולים במערכת העיכול, הוא מי שקיים אצלו סיפור משפחתי דומה. כיום ניתן לאבחן בבדיקה גנטית את הגן שנושא את סוג סרטן המעי הגס, ולדעת מראש מי נמצא בקבוצת סיכון זו.

האם אורח חיים שכולל תזונה לא בריאה, מעלה את הסיכון לחלות בסרטן הגורם לגידולים במערכת העיכול?

אורח חיים הכולל תזונה לא בריאה וכן עישון, בהחלט עלולים להעלות את הסיכויים לחלות בסרטן המעי הגס. וכדי למנוע אותו מבעוד מועד יש להכניס לתפריט המזון סיבים תזונתיים שנמצאים במזונות מחיטה מלאה, לצרוך כמה שפחות שומן מן החי, להתמיד באכילת ירקות ופירות, להימנע מהשמנה - ולבצע באופן שגרתי פעילות גופנית. כמו כן, מחקרים מצאו כי עישון מעלה סיכוי לסרטן מסוגים שונים, ולכן מומלץ להימנע ממנו.

כיצד מתבצעת בדיקת קולונוסקופיה ומה בדיוק היא מאבחנת?

חשיבותה של בדיקת קולונוסקופיה היא ביכולתה למנוע את סרטן המעי הגס. את הבדיקה מבצע רופא גסטרואנטרולוג. בעת הבדיקה מחודר אנדוסקופ - צינור דק מאוד וגמיש בעובי של כסנטימטר אל תוך פי הטבעת של המטופל. בקצהו מוצב מצלמת וידאו זעירה, שמציגה על מסך את מצבו של המעי הגס. במידה ומאותר גידול, או פוליפ שמרמז על התחלה של גידול, ניתן להסירו מהמעי כבר בזמן הבדיקה.

מתי יש לבצע ניתוח במעי הגס?

יש לבצע ניתוח במעי הגס כאשר הגידול נתיח כלומר, גידול שאינו שלח גרורות למקומות אחרים בגוף.

האם ישנם טיפולים נוספים כנגד גידולים סרטניים במעיים שאינם כוללים ניתוח?

במחלה מוקדמת מנתחים את המטופל ומסירים את הגידול מהמעי ולעיתים מוסיפים טיפול כימותרפי ליתר ביטחון. במידה ויש גרורות, ובדרך כלל הן בכבד, המטופל מקבל תחילה טיפול כימותרפי ביולוגי ואם הגידול קטן אז ניתן להסירו בניתוח. כאשר מדובר בחולה סרטן מעי גרורתי ישנם שני טיפולים FOLFOX FOLFURI שמשלבים יחד עם אבסטין. טיפול משולב זה הינו חדש ועשוי להאריך חיים של מטופלים שנמצאים בשלב מתקדם של המחלה.

פרופ' ברוך קליין הוא אונקולוג

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום