אפליקציה מסייעת באבחן אוטיזם

(0)
לדרג

במקום לחכות לתור לרופא, ההורים יוכלו לשלוח סרטונים של הילד ישירות לרופא. נמצאה התאמה גבוהה בין ילדים שאובחנו כאוטיסטים בעקבות השימוש באפליקציה לילדים שאובחנו בביקור רופא

מאת: מערכת zap doctors

אפליקציה חדשה עשויה לקצר את תהליך האבחון של הפרעות תקשורת אצל ילדים. אחת הבעיות באבחון אוטיזם היא הזמן שעובר בין הרגע שבו הורים מתחילים לחשוד שהתנהגות הילד אינה תואמת לגילו ועד הרגע שהוא מאובחן על ידי רופא. האפליקציה עוזרת לבצע אבחון ראשוני מוקדם, דבר שגורם בדרך כלל לטיפול מוקדם יותר, שעשוי להשפיע לטובה על התפתחות הילד.

האפליקציה Naturalistic Observation Diagnosis Assessment) NODA system) פותחה על ידי חברת בויס היושבת באיידהו, בשיתוף עם המרכז למחקר ומשאבים לאוטיזם באריזונה והמכון הטכנולוגי של ג'ורג'יה. האפליקציה מסבירה להורים צעד אחר צעד כיצד לצלם בסמארטפון את התנהגות הילד במצבים שונים. ההורים מצלמים שלושה סרטונים באורך עשר דקות בשלושה תרחישים שונים: בזמן האוכל, משחק עצמאי ומשחק עם אחרים. בווידאו נוסף מתארים ההורים את החששות שלהם, התנהגויות החריגות לכאורה שהם הבחינו בהן ועוד. האפליקציה מסבירה להורים בפירוט מה צריך להיות בכל סרטון כדי לוודא שהוא יעביר כמה שיותר מידע העוזר לאבחון אוטיזם.

לאחר שהסרטונים מוכנים, ניתן להעלות אותם לאפליקציה ולשגר אל הרופא המאבחן. הרופא יכול לסמן על הסרטון את הדקות בהן הילד מראה תסמינים של אוטיזם כפי שהם מתוארים ב-DSM, מדריך לאבחון הפרעות נפשיות, לכתוב הערות לצד הסרטון ולהתחיל תהליך אבחון מסודר. הרופא המאבחן יכול לבקש סרטונים נוספים אם יש בכך צורך, ולבסוף הוא מעלה דו"ח אבחון לאזור פרטי בפורטל הלקוחות של האפליקציה.

האפליקציה פותרת למעשה את בעיית ההמתנה הארוכה בשלב הראשון של ההמתנה לרופא מאבחן. בנוסף, האפליקציה יכולה לסייע להורים הנמצאים באזורים כפריים ואין להם נגישות לרופא המתמחה באבחון אוטיזם. יתרון נוסף של האפליקציה על פני אבחון רגיל הוא שהסרטונים מראים את הילד בסביבתו הטבעית, ולא בחדר אבחון זר ולא מוכר, דבר שעלול לגרום לילד לשנות את התנהגות בעת האבחון.

במחקר שנערך לבחינת פעילות האפליקציה השתתפו ילדים שעברו אבחון רגיל פנים מול פנים, מול אבחון על סמך תיעוד הילדים בווידאו. נמצא כי 87% מהמקרים אובחנו נכונה על ידי האפליקציה, ובמקרים של טעויות היו יותר מקרים של זיהוי אוטיזם כאשר אין אוטיזם מאשר ההפך. מחקר האפליקציה ויעילותה ממשיכים ובחודשים אלו מגויסים משתתפים למחקר גדול שיחל בינואר 2015 באריזונה.

בואו לדבר על זה בפורום אוטיזם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום