האם השמנה פוגעת במוח?

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי עלייה במשקל קשורה לירידה בנפח המוח בבני 60 פלוס; עלייה של שתי נקודות ב-BMI לוותה בירידה של 7.2% בנפח ההיפוקמפוס השמאלי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עודף משקל או השמנת יתר עלולים לגרום לפגיעה בתפקוד המוח במבוגרים בריאים קוגניטיבית בשנות השישים לחייהם. כך עולה ממחקר חדש מאוסטרליה.

במחקר Australian PATH Through Life Study נמצא כי נפח אזור במוח בשם היפוקמפוס היה קטן יותר אצל הסובלים מהשמנת יתר, והוא הלך ואיבד מנפחו במהלך שמונה שנים, בהשוואה לבעלי משקל תקין.

מדגם המחקר כלל 420 מבוגרים בריאים קוגניטיבית בגילאי 60-64 שנים, שלקחו חלק במחקר PATH להערכת הזדקנות. כחלק מהמחקר, תועדו מדדי מסת הגוף ובדיקות MRI נערכו בתחילת המחקר ולאחר 4 ו-8 שנים.

בתחילת המחקר זוהה קשר בין מדד מסת הגוף ובין נפח ההיפוקמפוס השמאלי והימני. במהלך המעקב, במשתתפים עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר תועד אובדן נפח גדול יותר בהיפוקמפוס השמאלי, אך לא בהיפוקמפוס הימני, גם לאחר שנלקחו בחשבון משתנים דוגמת גיל, מין, רמת השכלה, סוכרת, יתר לחץ דם, עישון ודיכאון.

למעשה כל עלייה של שתי נקודות במדד מסת הגוף בתחילת המחקר לוותה בירידה של 7.2% בנפח ההיפוקמפוס השמאלי במהלך המעקב. הדבר משמעותי במיוחד באוכלוסיה מבוגרת ודרושים מחקרים נוספים במטרה לקבוע כיצד השמנה משפיעה על כישורי החשיבה.

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות הפחתת שיעורי השמנת יתר באמצעות הדרכה, התערבויות ברמת בריאות הציבור ומדיניות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום