הקשר בין אסתמה לדמנציה

(0)
לדרג

לחולי אסתמה סיכון גבוה פי 1.5 לפתח דמנציה, והוא עולה עם חומרת המחלה ואשפוזים על רקע אסתמה. עם זאת, הגיל הוא הגורם המשמעותי ביותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לחולי אסתמה, בעיקר המבוגרים שבהם, סיכון מוגבר לדמנציה. כך עולה ממאמר שפורסם במהלך חודש ספטמבר בכתב העת Journal of Epidemiology and Community Health.

החוקרים התבססו על נתוני Longitudinal Health Insurance Database וזיהו כ-12,700 חולים שאובחנו כחולי אסתמה בין 2001-2003. כל מקרה של אסתמה השוו עם ארבעה משתתפים אקראיים, תואמים בגיל, מין, כשבסך הכל קבוצת הביקורת כללהכ-50 אלף איש.

לאחר שנלקחו בחשבון מדדים שונים, כולל גיל, מין ומחלות רקע, מהנתונים עלה כי בחולי אסתמה נרשמה עלייה של פי 1.27 בסיכון לדמנציה, בהשוואה לביקורות. ממצאי המחקר שונים מהממצאים ממחקר קודם בשוודיה, שלא הצליח להוכיח כי אסתמה הובילה לעלייה בסיכון למחלת אלצהיימר.

לדברי החוקרים, הבדל זה יכול לנבוע מכך שהמחקר המוקדם התבסס על דיווחים עצמיים ולא על אבחנות רופא, ולכן פחות מהימן.

בהשוואה לנשים, בגברים במחקר נרשמו יותר מקרים של דמנציה, אך הסיכון לדמנציה היה נמוך יותר בנשים לאחר שנלקחו בחשבון גיל, מחלות רקע, ביקורים שנתיים במרפאות חוץ וטיפול פומי בגלוקוקורטיקואידים.

בבני 65 ומעלה תועד סיכון גבוה פי 11 לדמנציה, בהשוואה לבני 20-64, ממצא העולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים ומאשר כי גיל הינו אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לדמנציה. יתרה מזאת, בחולים לאחר אירוע מוחי תואר הסיכון הגבוה ביותר לדמנציה, לאחריהם חולים עם פרפור פרוזדורים, אלו עם למעלה מ-30 ביקורים במרפאות חוץ בשנה, חבלת ראש, סוכרת, יתר לחץ דם והיפרליפידמיה.

מהנתונים עולה עוד כי הסיכון לדמנציה עלה עם מספר הפניות לחדרי מיון בשל אסתמה ומספר האשפוזים בגין מחלת הריאות הכרונית. עדות לקשר מנה-תגובה בין חומרת אסתמה ודמנציה מספק תמיכה נוספת לממצא העיקרי לפיו אסתמה מעלה את הסיכון להתפתחות דמנציה בעתיד.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים לאישור ממצאי המחקר והערכת המנגננונים העומדים בבסיס קשר זה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום