טיפול חדש לטרשת נפוצה

(0)
לדרג

בקרוב בישראל: תרופה "מזן" חדש לטיפול בטרשת נפוצה - במקום זריקות וכדורים יומיים, טיפול דו שנתי. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר לאחרונה את השימוש בתרופה הביולוגית "למטרדה", לטיפול בחולים בטרשת נפוצה. החידוש בתרופה - היא עשויה להחליף זריקות יומיות וטיפול בכדורים.

התרופה, תחת השם למטרדה (Lemtrada), ניתנת בעירוי בשני מחזורי טיפול בלבד, בהפרש של שנה זה מזה. לאחריהם מרבית החולים לא יזדקקו עוד לטיפול תרופתי. למטרדה מאושרת לשימוש בלמעלה מ-40 מדינות ברחבי העולם, לרבות אירופה, אוסטרליה, קנדה ומדינות דרום ומרכז אמריקה. בישראל, התרופה אושרה על ידי משרד הבריאות באוקטובר 2014 ומועמדת להיכלל בסל הבריאות לשנת 2015.

כיצד פועלת התרופה החדשה?

בטרשת נפוצה תאי המערכת החיסונית (תאים לבנים בשם לימפוציטים מסוג B ו-T) תוקפים את הגוף. התאים מחוללים תהליך דלקתי הפוגע במעטפת המבודדת של העצבים (מיאלין). כתוצאה מכך נפגעת ההולכה העצבית והעברת הפקודות מהמוח לגוף ולהיפך. למטרדה היא למעשה נוגדן, הנקשר לתאי הדם הלבנים מסוג לימפוציטים B ו-T. זוהי כאמור אוכלוסיית התאים האחראית על התהליכים הדלקתיים המזיקים במחלת הטרשת הנפוצה. קישור הנוגדן שבתרופה לתאי הדם, מביא לירידה חדה במספרם. מיד לאחר מכן, מתחיל תהליך יצירת לימפוציטים חדשים ולשיווי משקל חדש במערכת החיסון. המשמעות היא האטה משמעותית ואף עצירת התקדמות המחלה. ללמטרדה צורת מתן ייחודית: שני מחזורי טיפול שנתיים. הראשון בעירוי תוך ורידי במשך 5 ימים עוקבים והשני כעבור 12 חודשים, במשך 3 ימים עוקבים. מנגנון פעילותה הייחודי מביא ליצירת תאים חדשים של המערכת החיסונית, המחליפים את התאים המזיקים, שחוללו את המחלה.

פרופ' דימיטריוס קרוסיס, מומחה לנוירולוגיה, מנהל המרכז לטרשת נפוצה במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים ויו"ר החברה הישראלית לנוירו-אימונולוגיה מסביר: "טרשת נפוצה היא הסיבה העיקרית לנכות עצבית כרונית בגיל צעיר. למחלה טביעת אצבע ייחודית ותסמינים שונים אצל כל חולה וחולה. למטרדה מסמנת אפשרות לחולל מהפך בטיפול, מאחר שהיא מדכאת את התהליך הדלקתי באופן יסודי ולטווח ארוך מאוד, ואף יכולה לשפר בדרגה מסוימת נכות קיימת".

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום