מה מסוכן בעבודה במשמרות?

(0)
לדרג

העבודה מטמטמת: מחקר חדש מגלה כי אנשים שעובדים במשמרות מעל עשור, בצורה שמשנה להם את מחזור השינה, עלולים להיפגע קוגנטיבית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עבודה במשמרות במשך תקופה עשור ומעלה, והפרעה למחזור השינה בעקבות סוג עבודה זה, עלולה לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Occupational and Environmental Medicine.

החוקרים מסבירים כי עבודה כרונית במשמרות פוגעת בתפקוד הקוגניטיבי, עם פגיעה אפשרית בבטיחות הפרט והחברה. מהנתונים עולה כי ההשפעות המזיקות על המוח עשויות להיות הפיכות עם תום עבודה במשמרות, אך החלמה מלאה דורשת לעתים עד חמש שנים.

במסגרת המחקר נבחנו היכולות הקוגניטיביות של למעלה מ-3,000 עובדים ועובדים שפרשו, שהיו בגילאי 32, 42, 52 ו-62 שנים בעת ההערכה הראשונית, ונבדקו במרווחים של 5 ו-10 שנים. בכל הערכה, המשתתפים השלימו מבחנים תקפים להערכת תפקוד קוגניטיבי כולל, זיכרון ומהירות עיבוד.

החוקרים מצאו קשר בין עבודה במשמרות ובין ליקוי כרוני בתפקוד הקוגניטיבי. הקשר היה מובהק במיוחד עם חשיפה לעבודה במשמרות מתחלפות מעל עשור. הירידה בתפקוד הקוגניטיבי הקבילה לירידה הקוגניטיבית המתרחשת באופן טבעי עם הגיל במשך 6.5 שנים. לאחר שהמשתתפים פרשו מהעבודה במשמרות, החלמה קוגניטיבית מלאה ארכה עד חמש שנים.

מהתוצאות עולה כי לא ניתן לייחס את ההשפעות לאיכות שינה ירודה בקרב עובדי משמרות, כאשר ידוע ממחקרים קודמים כי לאיכות שינה ירודה השפעה על התפקוד בטווח הקצר. במקום זאת, נראה כי הממצאים מעידים על הפרעה בשעון הביולוגי של עובדי משמרות, לאחר שבעבר הוכח כי לעבודה זו השפעה על מבני מוח המעורבים בתפקוד הקוגניטיבי ובבריאות הנפשית לאורך החיים.

החוקרים קוראים להשלים בדיקות רפואיות שגרתיות אחר עובדי משמרות, כולל הערכה של היכולת הנפשית, בעיקר אלו שעבדו בעבודות משמרות במשך למעלה מעשר שנים. הקשר בין הליקוי הקוגניטיבי על רקע עבודה במשמרות עשוי להשפיע על בטיחות העבודה במשמרות ועל הבטיחות של הקהילה אותה משרתים, כמו גם לפגוע באיכות החיים של העובדים. הממצאים מדגישים את התועלת האפשרית של סידור משמרות לצמצום היקף הפגיעה בשעון הביולוגי.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות עוררות, שינה ועייפות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום