ילדים, מכשירי שמיעה ומה שביניהם

(0)
לדרג

הורים רבים מוטרדים מבעיות שמיעה של ילדיהם. האם יש סיבה לדאגה? עד כמה שכיחה התופעה בינקות ובילדות? מדוע חיוני לאבחן בהקדם? מהן דרכי הטיפול?

מאת: תמר גלבגיסר

ירידה בשמיעה בקרב תינוקות וילדים היא לקות נפוצה ביותר. מחקרים מראים כי 1-3 מתוך אלף תינוקות נולדים עם לקות בשמיעה. השכיחות גדולה בהרבה בקרב תינוקות שיש להם גורמי סיכון לליקוי בשמיעה.

השפעתו של ליקוי שמיעתי היא משמעותית ורחבה מאוד. אולם קיים קושי בגילוי הליקוי, מכיוון שהוא אינו גלוי לעין, אלא נסתר. לכן, חשוב מאוד לאבחן את הלקות, מכיוון שתינוק או פעוט שלא שומע באופן מספק בגילאי הינקות והילדות המוקדמת, עקב לקות שמיעתית, עשוי לפתח איחור בהתפתחות השפה והדיבור. לעיתים עשויים להיפגע גם יכולות החשיבה, הלמידה ואף הקשרים החברתיים של הילד.

כיצד ניתן לאתר ליקוי שמיעה בתינוקות וילדים?

ניכרת חשיבות רבה לאיתור הלקות השמיעתית בהקדם האפשרי, ועל כן, במדינות בהן יש שירותים אודיולוגיים מסודרים, נעשה מאמץ לשאוף לסטנדרט של איתור תינוקות לקויי שמיעה עד גיל חודש ימים, הגעה להערכה שמיעתית, כולל בדיקת שמיעה, עד גיל 3 חודשים, והתחלת שיקום שמיעתי, כולל התאמת מכשירי שמיעה, עד גיל חצי שנה.

בישראל מופעלת תוכנית לאומית לאיתור לקויי שמיעה החל מן הלידה, כך שקיים סינון שמיעתי כבר בבתי החולים לאחר הלידה. המעקב ממשיך גם לאורך הינקות והילדות המוקדמת בטיפת חלב ולאחר מכן בכיתה א'.

אולם, גם על ההורים חלה האחריות לגלות ערנות ולהגיע עם ילדם לבדיקת שמיעה, גם אם החשד שלהם או של המערכת החינוכית לקיומו של ליקוי שמיעה הוא חשד קל, או איננו חד-משמעי. פעמים רבות, הגורם הראשון אשר מפנה את תשומת לב ההורים לאפשרות שיש לילדם ליקוי שמיעתי, הוא הגננת או המורה בביה"ס.

הסימנים המגבירים את החשד לקיום ליקוי שמיעתי אצל הילד הינם: חוסר תגובה של הילד לדברי הסובבים אותו; טלוויזיה מוגברת; התנהגות חולמנית של הילד; הילד אינו קשוב להוריו, או מצוי במסגרת החינוכית - ואינו משתף פעולה עם הנדרש ממנו בגן או בבית הספר ועוד.

כיצד ניתן לבצע הערכה שמיעתית?

הדרך לאימות ליקוי השמיעה ולקביעת חומרתו ואופיו היא על ידי בדיקת שמיעה מלאה, באמצעות קלינאי תקשורת במכון שמיעה. ברגע שאובחן הליקוי בשמיעה, חשוב לפנות בהקדם לרופא אף אוזן גרון, לבירור הסיבה ללקות, וכן, במקביל, יש לפנות לשיקום שמיעה. שיקום השמיעה נעשה בידי קלינאי תקשורת במכון שמיעה מסודר. רופא האף אוזן גרון וקלינאי התקשורת יקבעו האם וכיצד יש לטפל בליקוי השמיעה.

במקרה בו הליקוי קשור לבעיה באוזן החיצונית או התיכונה, הוא נקרא ליקוי הולכתי, ואז הטיפול עשוי להיות טיפול רפואי כלשהו, כמו למשל ניתוח של החדרת צינוריות אוורור לעור התוף.

גם במקרים הללו, אם הלקות אורכת זמן רב ומפריעה למהלך ההתפתחות התקינה של הילד, ייבחן הצורך בהתאמה של מכשיר שמיעה. במקרה בו הליקוי קשור לליקוי באוזן הפנימית או בעצב השמיעה הוא נקרא ליקוי תחושתי עצבי, ואז השיקום הינו באמצעות מכשירי שמיעה או במקרים מסוימים אף באמצעות ניתוח שתל-שבלול.

כיצד מתבצע שיקום השמיעה?

במקרים בהם ליקוי השמיעה של הילד הינו ליקוי קל או בינוני, השיקום השמיעתי יתבצע באמצעות מכשירי שמיעה. במקרים בהם הילד סובל מליקוי שמיעתי חמור או עמוק, יתחיל תהליך של בחינת ההתאמה של הילד לביצוע ניתוח שתל שבלול. עד ביצוע ניתוח השתל בפועל, ינסה הילד להשתמש במכשירי שמיעה.

מכשירי השמיעה שמתאימים לילדים הם מכשירים המורכבים מאחורי האוזן - ומחוברת אליהם אוזניית סיליקון רכה. תפקיד האוזנייה הוא להעביר את הצליל המוגבר לתוך האוזן.

גודל מכשיר השמיעה ותכונותיו תלויים באופן ישיר בחומרת הליקוי בשמיעה ובאופיו. קלינאי התקשורת בארגונים הציבוריים מיח"א (עד גיל ביה"ס) ו"שמע" (לילדי ביה"ס), או קלינאי תקשורת במכוני שמיעה, אשר מיומנים בהתאמת מכשירי שמיעה לילדים, הם בדרך כלל הגורמים הממליצים על מכשיר השמיעה המתאים. בכל מקרה, מאוד מומלץ להיעזר במיח"א וב"שמע" לאורך כל תהליך התאמת המכשירים וגם לאחר ההתאמה.

ניתן לקחת מכשיר שמיעה לתקופת ניסיון במיח"א, ב"שמע" או בכל אחד ממכוני השמיעה הפרטיים, דרכם תתבצע בסופו של דבר קניית מכשירי השמיעה.

נכון להיום, עד גיל 18, משרד הבריאות משתתף ברכישה של מכשירי השמיעה בסכום של עד 6,000 ¤ לכל אוזן, אחת לשלוש שנים, כתלות ברמת ההכנסה של הוריי הילד.

מה בנוגע למכשירי שמיעה המיועדים לילדים? האם יש סוג מיוחד?

חשוב כי מכשיר שמיעה המיועד לילד יאופיין בעמידות גבוהה למים, לאבק ולנפילות, ויהיה בעל תכונות אלקטרו-אקוסטיות החשובות לרכישה ולהתפתחות של שפה ודיבור באופן ייחודי לגיל הילד. כמו כן, בקרב ילדים קטנים, ישנה חשיבות רבה לכך שניתן יהיה לעקוב ולוודא (verification) האם הכיוונים שבוצעו אכן מתאימים לשמיעה של הילד, זאת באופן שלוקח בחשבון את גודלה הספציפי של האוזן כחלק מתהליך הכיוון של המכשירים.

לצורך כך, קיים מכשור מיוחד בחלק מסניפי מיח"א ובחלק מן המכונים הפרטיים.

בעיקר בקרב ילדים, חשוב לקיים מעקב רציף על הכיוון של מכשירי השמיעה ולבחון את דיוקו של המכשיר ככל שנוקף הזמן. זאת במקביל לעלייה בגילו של הילד ובשיתוף הפעולה שלו, וכן ליכולת לדייק בבדיקות השמיעה. כך גם אצל ילדים גדולים יותר: חשוב לקיים מעקב שנתי, לפחות של בדיקת שמיעה ובדיקת וכיוון המכשירים.

לבסוף, מאחר ואצל ילדים קצב גדילת האפרכסת גבוה יחסית - ולאחר זמן קצר יחסית, האוזנייה כבר אינה מתאימה לאוזנו של הילד, חשוב להתאים אוזניות חדשות, אחת למספר חודשים, כדי לוודא כי הילד מקבל את המיטב ממכשיר השמיעה שברשותו.

תמר גלבגיסר היא קלינאית תקשורת, חטיבת טיפולי שפה ודיבור, בשטיינר מכשירי שמיעה

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מכשירי שמיעה ושיקום שמיעה
פורום ליקויי שמיעה, מכשירי שמיעה, שתלי שמיעה ושבלול
פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום