15% היטל על תיירות מרפא

(0)
לדרג

שרת הבריאות: במקביל להגבלת הרפואה הפרטית נגדיל תקציבים לקיצור תורים; ועד להסדרת תיירות המרפא בחוק, נדרש היטל. מנכ"ל אסותא: ההיטל הוא קנס

מאת: מערכת zap doctors

"גם אחרי ההיטל בסך 15% על תיירות המרפא, ישראל תהיה יותר אטרקטיבית בהשוואה למדינות כגרמניה ואחרות, שם ההיטל עומד על 40%", כך אמרה היום (ב') שרת הבריאות יעל גרמן (יש עתיד) בוועדת הכספים, בתגובה להתנגדות הטלת מס על תיירות מרפא. גרמן עמדה בתוקף על דרישתה, שהדיון בסעיפי הבריאות בחוק ההסדרים יידונו בוועדת הכספים, "כיוון שמדובר בהיטלים ולא ברפורמה" הסבירה .

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) תומך בהעברת סעיפי הבריאות בחוק ההסדרים לוועדת הכספים: "כך היה בשנה שעברה ואישרנו כאן בוועדה את סעיפי חוק ההסדרים הנוגעים לבריאות". תקציב משרד הבריאות ב- 2015 יעמוד על 28 מיליארד ¤. שיעור ההוצאה על בריאות מהתמ"ג ב- 2015: 7.6%.

שרת הבריאות: "אנשים מחו"ל עושים שימוש בתשתיות ציבוריות שהשקענו בהן מיליארדים, כולל בכוח אדם רפואי ומן הראוי שתייר ישלם היטל סביר על טיפול. המטרה לאפשר תיירות מרפא, מבלי לפגוע בזכויות הציבור. ההיטל עד ל- 15%. יש לבטל את הפטור ממע"מ לבתי חולים פרטיים על תיירות מרפא. חולים ישראלים כן משלמים. הכספים יופנו לרפואה הציבורית. המצב ישתנה לטובת התייר שכיום עומד מול הסוכן, שנותן לו בדולרים את מה שבית החולים נתן לו בשקלים, מול הרופא ומול בית החולים. מעתה, מול בית החולים בלבד וזה יוריד עבורו עלויות. מעריכים את תרומת הרפואה הפרטית שמושכת כלפי מעלה את זו הציבורית, אך הציבורית משרתת כמעט 9 מיליון אנשים ובה המו"פ המוביל בעולם. בתי החולים הציבוריים מוגבלים ב"cap", שמגביל את מס' הפרוצדורות שיכולים לבצע ואח"כ מפחיתים להם את התמורה, זאת בעוד בתי החולים הפרטיים גורפים את השמנת, לא מנתחים באמת קשישים וכד' ואין להם מגבלת "cap". הרופאים עוברים לרפואה הפרטית, שם משתכרים יותר גם באמצעות הביטוחים. אנו מקצים מיליארד ¤ לקיצור תורים. אין כוונה למוטט את הרפואה הפרטית אלא לרסן את הגידול שלה על חשבון הרפואה הפרטית. לייצר 'קאפ', שמעבר למספר פרוצדורות, תשלם הרפואה הפרטית היטל על הנזק שנגרם לרפואה הציבורית וזה יחזור לזו הציבורית, עליה מוטלות כל המטלות של הרפואה הלאומית".

מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ארנון אפק: "פועלים ליישום מסקנות ועדת גרמן לחיזוק הרפואה הציבורית: 50 מיליון ¤ ב- 2014 ו- 600 מיליון ¤ ב- 2015, 700 מיליון ¤ ב- 2016 והכל בבסיס התקציב. בתכנית העבודה: צמצום הכפל בביטוחי הבריאות, ריסון הצמיחה המואצת של הרפואה הפרטית, תכנית לאומית לקיצור תורים, צמצום הפערים מול הפריפריה, הסרת חסמים להגדלת כמות הניתוחים, חיזוק חדרי המיון, תוספת אחיות ועוזרי רופא, מחשוב ועוד".

"היטל על רפואה פרטית קנס"

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), שר הבריאות לשעבר: "יש לעשות סדר בתיירות המרפא, אך אם יאסרו על כל בתי החולים לעסוק בכך ייווצר חור והתקציבים יצטרכו לבוא מהממשלה. זה יביא להגדלת הגירעון. תיירים פטורים ממיסים בכל דבר ואם נטיל עליהם מס בתחום הבריאות הם יברחו. אני תומך בצמצום המעבר של רופאים לרפואה הפרטית, שיתחייבו לעבוד מס' קבוע של שעות בבתי החולים. אני בעד השר"פ, ואז הרופאים יתחייבו שיישארו בבתי החולים כל היום".

מנכ"ל בית החולים אסותא, פנחס צרויה, הגיב לדברי השרה: "ההיטל הוא קנס. יחזירו את אסותא לאחור וזה אומר פחות ניתוחים שאותם תבצע המערכת הציבורית. יש תורים בגלל כלכלת ה"קאפים". בתי החולים יכולים לתת עוד ניתוחים אך הקאפים מגבילים אותם. לשים קאפים על המערכת הפרטית, זה עוד ניתוחים שהרפואה הפרטית לא תקבל. אנחנו מבצעים את כל סוגי הניתוחים ומציגים אותנו בצורה לא נכונה כאילו אנחנו עוסקים רק בשמנת".

הרפורמה בבריאות - צדק חברתי

גרמן השיבה לדברים בדיון: "אינטרסים כלכליים כבדים משפיעים על מקבלי ההחלטות שלא לפגוע ברפואה הפרטית. אך עתה, בד בבד עם הגבלה בפרטית מגדילים תקציבים לקיצור תורים וזה צדק חברתי. יש להסדיר את תיירות המרפא בחוק, אך בינתיים נדרש היטל, כי חוק לוקח זמן רב. הפערים בין המגזרים ובין הפריפריה למרכז הם רעה חולה. ה- 100 מיליון ¤ הם הרבה, כי מעולם לא הוסיפו וזה בנוסף לדברים אחרים. ניתנו כבר מאות מיליונים לעידוד רופאים לעבור לפריפריה. כיום יש רופאים שמקבלים 500 אלף ¤ מענק ועוד תוספת 25% במשכורת. כלומר סה"כ כמיליארד ¤. עדיין יש מה לעשות. לגבי תיירות המרפא, ההסדרה דווקא תסייע לתיירים. הכל יהיה מוסדר עם חשבוניות, התייר ידע למי משלם וכמה בסוף ישלם הרבה פחות".

בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום