אנשים עם מוגבלויות והשמנת יתר

(0)
לדרג

השמנת יתר מהווה התמודדות קשה עבור כל אדם, אך עבור אנשים עם מוגבלויות היא קשה במיוחד, נוכח הקושי שלהם לעסוק בפעילות גופנית. מה בכל זאת ניתן לעשות?

מאת: ד"ר איתי זיו

השמנת יתר מוגדרת על ידי ארגוני הבריאות כמגיפה מזה שנים רבות - ופתרון ממשי לבעיה טרם נראה באופק. על מנת לטפל בהשמנת יתר, יש צורך בטיפול מעמיק, הכולל בראש ובראשונה שינוי באורח החיים. מדובר בשינוי שניתן לאמץ במהלך כל מעגלי החיים.

כיצד משפיעה העלייה בגיל על העלייה במשקל?

הבעיה של עלייה במשקל ואחוז השומן התת עורי מחריפה כשמדובר בגיל 40 ומעלה. אחת הסיבות העיקריות לכך: תהליך ההזדקנות ההולך ומתקדם, ככל שהשנים נוקפות. אי לכך, בעשור החמישי של החיים, ניתן בהחלט להבחין בירידה מהירה יותר של חילוף החומרים, ירידה במסת השריר ובטונוס השריר ועוד.

לכך יש השלכות מהותיות על המצב הבריאותי, ההופעה האסתטית, היכולת הגופנית הכללית, היכולת התנועתית היומיומית ועוד - השלכות שנעשות קשות יותר משנה לשנה. אגב, בשל הירידה העקבית בחילוף החומרים, עם חלוף השנים, בשל תהליך ההזדקנות (ובשל אי ביצוע פעילות גופנית בהיקף ועצימות מתאימים לירידה בחילוף החומרים), יוצא כי העלייה במשקל ובאחוז השומן שכיחים עד מאוד. נקודה נוספת שיש לציין היא אורח חיים ישבני, האופייני יותר עם העלייה בגיל. לכן, נוכח כל הסיבות האלה, תופעת ההשמנה כה שכיחה בגיל המבוגר.

עד כמה שינויים בחיים עשויים להשפיע על עלייה במשקל? לדוגמה, שינוי מקום עבודה?

שינויים בחיים בהחלט קשורים גם הם לשינוי שלילי בהרכב הגוף (עלייה רבה של מסת הגוף השמן לעומת מסת הגוף הרזה). לדוגמה, שינוי מקום עבודה רגוע יחסית למקום עבודה הקשור במתח רב ובלתי פוסק, בהחלט עשוי להיות קשור לעלייה במשקל ושינוי הרכב הגוף. בנוסף, שינוי במצב האישי: נישואין, גירושין, התאלמנות וכדומה, גם הם קשורים, במקרים רבים, להשמנת יתר.

עד כמה מחלות עשויות להשפיע על העלייה במשקל?

נקודה נוספת להתייחסות היא שינוי במצב הבריאותי הכללי, ובמיוחד בהיארעות מחלות הקשורות למערכות שלד-שריר. או אז, מדובר על מחלות כגון טרשת נפוצה, פרקינסון, ALS ועוד. במצבים אלה, פעמים רבות, רמת הדיכאון של החולים גבוהה יחסית לאלה של אנשים בריאים. בנוסף, יש לציין את המוגבלות התנועתית המביאה לכך שמדי יום ביומו, החולים נעים פחות במרחב. בהמשך, ככל שהמחלה מתקדמת, ייתכן שהחולים ייעשו מוגבלים תנועתית באופן משמעותי ויתניידו עם עזרים שונים (הליכון, קביים, כסא גלגלים ועוד).

כשמדובר בנכים (שנפגעו בתאונות שונות, בעת לחימה, או נכים מלידה), כמובן שהבעיה קשה יותר. יש צורך בהתאמה מושכלת ומקצועית משמעותית יותר, לשם ביצוע פעילות גופנית.

כיצד ניתן לסייע לנכים ולמוגבלי תנועה לקיים פעילות גופנית?

בשנים האחרונות, חלה התקדמות רבה מאוד בתחום אימון נכים ומוגבלי תנועה מסוגים שונים. ניתן למצוא לא מעט מסגרות ועמותות המאפשרות לאותה אוכלוסייה לפעול ולהתאמן על בסיס קבוע. יוצאי דופן הם מוגבלי תנועה הסובלים מפיגור שכלי ברמות שונות, אשר לא קל להפעילם על בסיס קבוע במסגרות בהן הם נמצאים.

מה בנוגע להשפעת התזונה על עודף המשקל?

התפריט התזונתי גם הוא נושא מורכב. על מנת לא לעלות במשקל ובאחוזי השומן, יש להקפיד על תפריט היפו קלורי. הדבר כלל לא פשוט, כשמדובר בהוצאה קלורית נמוכה יומיומית (מכל סוג). או אז, מספר הקלוריות שייעשה בהן שימוש הוא נמוך. במקרה זה, נציין שקשה לאדם 'מן השורה' להתמיד בתפריט דל קלוריות למשך זמן. זו, למרבה הצער סיבה נוספת לשכיחות תופעת ההשמנה אצל נכים הסובלים מנכויות מסוגים שונים. חשוב לציין שהשמנה, יחד עם מוגבלות תנועתית כתוצאה מנכות, מקשה עוד על איכות החיים. ישנו קושי בביצוע חלק ניכר מהתנועות היומיומיות. תלוי, כמובן, בסוג הנכות או המוגבלות הגופנית.

מה עולה מהמחקרים בתחום, הבודקים את הקשר בין השמנה לבין נכות?

נציין מחקר שהוצג על ידי המחלקה לרפואה שיקומית באוניברסיטת וושינגטון ארה"ב, בשנת 2014 ועסק בנושא השמנת יתר ואיכות החיים של אנשים עם מוגבלויות.
(Department of Rehabilitation Medicine, University of Washington, Seattle, WA, USA)

מסתבר מהמחקר כי גורמי הסיכון של השמנת יתר ידועים היטב, אך השפעתה של השמנת יתר על גורמים בריאותיים הקשורים לאיכות החיים אצל אנשים עם מוגבלויות טרם נבדקה לעומק.

נבדק הקשר בין השמנת יתר לבין איכות החיים של אנשים עם מוגבלויות, לעומת אנשים מהאוכלוסייה הכללית בארה"ב.

נבדקו אנשים שסבלו מדיסטרופיה (התפתחות לקויה) של השרירים, טרשת נפוצה, תסמונת פוסט-פוליו ופציעות בחוט השדרה.

נבדקו רמת התשישות, כאבים, תפקוד פיזי וסוציאלי, דיכאון והפרעות בשינה. המשתתפים סווגו בין מספר קטגוריות: אלה הסובלים מהשמנת יתר ואלה שאינם סובלים (על פי מדד ה-BMI או היקף המותן שלהם).

33% מהמשתתפים סווגו כסובלים מהשמנת יתר והם דיווחו על הפרעות קשות יותר באיכות חייהם בכל המדדים שצוינו לעיל, לעומת המשתתפים במשקל תקין, פרט לדיכאון.

אנשים שסבלו מהשמנת יתר וגם מטרשת נפוצה או מהתנוונות שרירים, דיווחו על תוצאות גרועות יותר בכל מדדי איכות החיים, לעומת אנשים במשקל תקין.

לסיכום, השמנת יתר אצל נכים ואנשים המוגבלים תנועתית היא תופעה שכיחה וקשורה לבעיות מסוגים שונים ואף פגיעה באיכות החיים. חשוב, כמובן, לטפל בהשמנה או בשינוי בהרכב הגוף מוקדם ככל שניתן, מכיוון שככל שחולף הזמן, המשימה מורכבת יותר והסיכוי להצליח קטן יותר, במיוחד בגילאים מבוגרים.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) הוא מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום פיזיותרפיה - שיקום לאחר אירוע מוחי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום