האם סמארטפון גורם לסרטן?

(0)
לדרג

ממחקר חדש עולה ששימוש ממושך במכשירי סלולר וטלפונים אלחוטיים מעלה את הסיכון לגידולים מוחיים; בייחוד כשהשימוש הוא מגיל צעיר ובטלפונים מתקדמים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

יותר חכם בלי סמארטפון. שימוש לאורך זמן בטלפונים ניידים ואלחוטיים מלווה בסיכון מוגבר לגידול במוח, כך עולה ממחקר שוודי, שפורסם לאחרונה בכתב העת Pathophysiology.

לפי המחקר, הסיכון לגידולים מוחיים מסוג גליומה, הסוג הנפוץ ביותר, היה גבוה כמעט פי שלושה בקרב מי שהשתמשו בטלפונים אלחוטיים במשך למעלה מ-25 שנים. כמו כן הסיכון היה גבוה יותר גם באלו שהחלו להשתמש בטלפונים ניידים או אלחוטיים לפני גיל עשרים.

במסגרת המחקר הנוכחי אספו החוקרים נתונים משני מחקרם באשר לגידולים מוחיים ממאירים. המחקר הראשון כלל משתתפים בגילאי 20-80, שאובחנו בין השנים 1997-2003, המחקר השני כלל משתתפים בגילאי 18-75, שאובחנו בין 2007-2009. בקבוצת הביקורת היו משתתפים מאותו מין ובגיל דומה, שנבחרו באקראי ממאגר האוכלוסייה בשוודיה. כל המשתתפים מילאו שאלון מפורט להערכת החשיפה לטלפונים ניידים וטלפונים אלחוטיים.

מהנתונים עולה סיכון מוגבר לגליומה על רקע שימוש בטלפונים ניידים וטלפונים אלחוטיים במשך יותר משנה, לאחר שנלקחו בחשבון גורמים דוגמת גיל בעת האבחון, מין, מצב חברתי כלכלי ושנת האבחון. הסיכון הגבוה ביותר תואר בקרב מי שהשתמשו בטלפונים ניידים במשך יותר מ-25 שנים.

הסיכון היה גבוה יותר ככל שעלה השימוש בטלפונים אלחוטיים, עם עלייה עקבית בסיכון עם עלייה במספר שעות השימוש במכשירי הטלפון. הסיכון לגליומה היה הגדול ביותר באזורי המוח שנחשפו לכמות הקרינה הגדולה ביותר (באותו צד שבו נהג הנבדק להחזיק את מכשיר הטלפון).

ילדים פגיעים יותר לקרינה האלקטרו-מגנטית

הסיכון היה הגבוה ביותר בקרב משתתפים שהשתמשו לראשונה בטלפונים ניידים (עלייה של פי 1.8) או טלפונים אלחוטיים (עלייה של 2.3) לפני גיל עשרים, אם כי מספר המקרים והביקורות היה קטן יחסית. החוקרים מסבירים כי ילדים ומתבגרים חשופים יותר לקרינה אלקטרומגנטית בהשוואה למבוגרים מאחר ועצם הגולגולת שלהם דקה יותר והראש שלהם קטן יותר. המוח עדיין מתפתח עד גיל עשרים בערך, ועד לתקופה זו הוא יחסית פגיע לנזקי סביבה.

מהנתונים עלה סיכון מוגבר עם שימוש במכשירים ניידים מדור שלישי, בהשוואה לסוגים אחרים, אך ממצא זה מבוסס על תקופת מעקב קצרה ומספר משתתפים קטן.

החוקרים מאמינים כי הממצאים מחזקים את המסר לפי פליטת קרינה אלקטרומגנטית ממכשירי טלפון נייידים נחשבת למסרטנת אפשרי ויש לעדכן בהקדם את ההנחיות הנוכחיות בנוגע לחשיפה לקרינה זו.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום בטיחות גהות ואיכות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום