נטול גלוטן, נטול סבסוד

(0)
לדרג

בוועדת הכלכלה הוצגו הפערים הגבוהים בין מוצרי לחם רגילים לנטולי גלוטן הנדרשים לחולי צליאק. ח"כ שקד: נבחן להקל על היבוא ולהוזיל את המוצרים

מאת: מערכת zap doctors

הפער בין מחירי מוצרים פשוטים כמו לחם, פיתות, קמח ועוד הוא כפול ויותר כשמדובר במוצרים נטולי גלוטן. כך לפי טענות שהועלו אתמול (ג') בוועדת הכלכלה, ניסיון נוסף להעלות לסדר היום את נושא המזון המסובסד לחולי צליאק.

ח"כ אילת שקד (הבית היהודי), שעמדה בראשות הישיבה, אמרה כי הדיון נועד כדי להבין את גודל הפער בין מחירי המוצרים הרגילים למחירי מוצרים ללא גלוטן, ממה הוא נובע וכיצד ניתן לצמצם אותו ולהוזיל את המוצרים.

ח"כ מאיר שטרית (התנועה) ציין כי בכנסת הקודמת, כשהיה באופוזיציה, הגיש הצעת חוק שנועדה לחייב את המדינה לסבסד חלק מעלות המוצרים לחולים, בדומה לתרופות בעלות של כ-150 מיליון שקל בשנה. לדבריו, הכנסת התפזרה והדיון בהצעה נעצר וכעת כשהגיש אותה מחדש, כחבר כנסת בקואליציה, נדחתה הצעתו בשל התנגדות האוצר. לדבריו, כמעט בכל העולם המערבי המדינה מתגייסת לתת פתרון לחולים.

נציג מטה מאבק הצליאק, דן סולומון, הביא איתו לדיון שורה של מוצרים והראה כי הפער בין מחירי מוצרים פשוטים כמו לחם, פיתות, קמח ועוד הוא כפול ואף למעלה מכך. נציג חברת גרין לייט, המייצרת מוצרים ללא גלוטן, אמר כי חומרי הגלם יקרים, כמויות הייצור נמוכות, עלויות הייצור והאחסון גבוהות ועלויות דרישות התקנים הן גבוהות. נציגת חברת ר.ב. דגנים, המייבאת מוצרים ללא גלוטן, הוסיפה כי מוצר ללא גלוטן נחשב מבחינת משרד הבריאות למוצר רגיש, ולכן הוא מצריך בדיקות של משרד הבריאות, שמייקרות את המוצרים. היא קראה להקל על יבוא מוצרים שמקבלים אישורים של רשויות מוכרות באירופה או ארה"ב. לדבריה, זמן ההמתנה לבדיקה של משרד הבריאות עומד על שבועיים, ופוגע ברווחיות המוצר. ח"כ מירב מיכאלי (העבודה) ביקשה להזכיר כי בפרשת רמדיה המדינה נסערה כשהתברר שלא בדקו כל משלוח. היא אף הזהירה מפני פתיחת השוק לייבוא באופן שייפגע בייצור המקומי.

"קצבת נכות לחולי צליאק"

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) ביקש לברר האם הרווח של רשתות השיווק על המוצרים ללא גלוטן גבוה יותר מהרווח על מוצרים אחרים. מנכ"ל שיווק השקמה, רמי לוי, אמר כי מזה כשנה הוא מנסה להוזיל את המוצרים והוסיף כי מוצרים ללא גלוטן צריכים להיות תחת פיקוח.

בהתייחס לכך השיב ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי המשרד בדק מחירים בחו"ל וגם שם מוצרים ללא גלוטן יקרים יותר. עם זאת הוא ציין כי שרת הבריאות הקימה ועדה בראשותו, בה חברים נציגי משרדי הכלכלה, האוצר, הרווחה והמוסד לביטוח לאומי, כדי למצוא דרכים להקל על החולים. הוא הוסיף כי בארה"ב הפיקוח מקל יותר מאשר בישראל ואמר כי הוועדה תבחן זאת. לדבריו, הדבר הכי נכון הוא לתת תמיכה ישירות לחולים, אבל פתרון כזה מותנה בתקציב.

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר שצריך להכיר בכך שצליאק זו מחלה וצריך לתת לחולים בה קצבה בדומה לקצבת נכות. "ביום שהדבר הזה יעלה למדינה כסף, היא כבר תמצא את הדרך להוזיל עלויות כדי שתוכל לשלם פחות", אמר. ח"כ מקלב הוסיף: "הממשלה צריכה להכניס את היד לכיס". ח"כ שקד סיכמה את הדיון ואמרה כי תבקש לקיים ישיבת מעקב בעוד כחודש. היא הוסיפה כי יש לפעול לקידום הצעת החוק של ח"כ שטרית, ובמקביל לבחון אם אפשר להקל על הבדיקות שעוברים מוצרי היבוא והמוצרים המיוצרים בארץ, וכן לאפשר להרחיב את היבוא המקביל.

בואו לדבר על זה בפורום צליאק וקרוהן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום