מד סוכר ביתי: מדריך

(2)
לדרג

מד הסוכר הביתי, המעניק לחולי סוכרת תמונת מצב עדכנית על ערכי הסוכר בדם, עבר עם השנים שכלולים המאפשרים שימוש קל ומהיר - ותכנון מושכל ובריא של התפריט היומי

מאת: בתיה אלימלך

בניגוד למחלות כרוניות אחרות, בהן הטיפול התרופתי קבוע וידוע מראש, כאשר מדובר בסוכרת, ההתנהלות של האכילה, נטילת התרופות והאינסולין - יכולה להשתנות משמעותית, על פי ערכי הסוכר הנמדדים.

ערכים אלה, בעצם, מנחים את הסוכרתי ואת הצוות הרפואי בהתאמת הטיפול כולו. זאת משום שביכולתם של גורמים שונים, ובהם טיב הארוחה או הפעילות הספורטיבית האחרונה, לשנות דרמטית את רמת הסוכר בדם ואת מינון הטיפול הנדרש בהתאם.

מה היתרונות של מד הסוכר הביתי, יחסית לבדיקות הנעשות בקופות החולים?

סוכרתיים רבים נעזרים במד הסוכר הביתי, אשר מספק תמונת מצב עדכנית לרמות הסוכר שלהם, ובכך מאפשר למטופלים רבים לקבל תכנית טיפולית מותאמת אישית, המסייעת להם ליהנות מאיכות חיים שאולי לא יכלו ליהנות ממנה בעבר, בתקופה שלפני המצאת המד.

אך לא תמיד היו אלה פני הדברים. בעבר, האמצעי השכיח ביותר לבדיקת רמת הסוכר בדם היה בדיקות הדם התקופתיות, אשר היו מספקות מידע נקודתי על ה"סוכר בצום": ערכי הסוכר בבוקר הבדיקה; ועל ה"המוגלובין המסוכרר", ממוצע הסוכר בשלושת החודשים האחרונים. וכך, החולה היה מקבל תמונת מצב חלקית, לא מעודכנת ואף מוטה לעיתים, בין אם משום שלא צם מספיק שעות בטרם הבדיקה, או משום שהיה אנמי.

לעומת זאת, מד הסוכר מאפשר לנו לבצע מעקב מדויק במשך היום על ערכי הסוכר בצום, לפני ואחרי האוכל. מעקב זה נקרא "עקומת הסוכר". מתוך עקומה זו, אנשי הצוות המתמחים בסוכרת, כגון רופאים, יוכלו להסיק מסקנות רלוונטיות לגבי התאמת התכנית הטיפולית בצורה הטובה ביותר.

אך לא כאן מסתיימת תרומתו של מד הסוכר הביתי. עקומת הסוכר המתקבלת באמצעות השימוש במד הסוכר מסייעת רבות לדיאטנית המתמחה בסוכרת, להסיק מהו ההרכב המיטבי של ארוחות היום. לדוגמא, במידה ומדידה שהתקיימה שעתיים לאחר ארוחת הצהריים הצביעה על מדדי סוכר גבוהים, נוכל להסיק מכך שהרכב הארוחה לא היה אידיאלי ולשנותה בהתאם.

מהם המאכלים העלולים להביא לזינוק בערכי הסוכר?

לאחר ארוחה עתירת פחמימות כמו צלחת פסטה גדולה או פיתה עם פלאפל, חומוס וצ'יפס, לעיתים נוכל לראות ערכי סוכר גבוהים. זאת, בהשוואה לארוחה הדלה יותר בפחמימות, כגון דג צלוי עם סלט ירקות. מיותר לציין שלאחר צריכת מזונות עתירים בסוכר או שתיית מיצים, נוכל גם לצפות לערכי סוכר גבוהים מהרצוי.

כמו כן, ערכי סוכר גבוהים בצום יכולים להעיד על ארוחת לילה עתירת פחמימות, כמו קערת פופקורן גדולה שנאכלה מול הטלוויזיה או אכילה לילית של פירות.

באמצעות מד הסוכר נוכל לפענח מגמות סוכר ולתרגם אותן להמלצות תזונתיות שיובילו לערכי הסוכר האופטימליים. באופן זה, המטופל לא יגיע למצבי קיצון של היפר והיפוגליקמיה (יתר ותת רמות סוכר בדם - בהתאמה), רמות סוכר שיש בכוחן לשבש את סדר היום ולהביא לחולשה, כאבים, התעלפויות ואף למוות.

מדריך לשימוש במד סוכר

מדי הסוכר היום מתקדמים יותר, מהירים יותר ודורשים כמות קטנה יותר של דם על מנת לתת מדידה. מדידת הסוכר, אם כך, אורכת זמן קצר יותר ומספקת תוצאה מידית, תוך מספר שניות. ניתן לרכוש את מד הסוכר במחיר מסובסד עם מרשם מרופא או מאחות. מד הסוכר מיועד לכל מי שאובחן כסוכרתי או במצב של סוכרת הריון ולאנשים המצויים במצב של קדם סוכרת (טרום סוכרת) או שידועה להם היסטוריה של סוכרת במשפחה.

נקודות שכדאי לדעת אודות מד הסוכר

בעת רכישת מד הסוכר יש לזכור לבקש מרשמים לציוד הנלווה: דוקרנים, מקלוני בדיקה וסוללות.
מד הסוכר והציוד הנלווה הם אישיים ואין להעבירם מאדם לאדם, בעיקר משיקולי היגיינה וגם בשל השוני בין המכשירים בשוק.
יש לשאת את מד הסוכר בכל עת בתיק או בהישג יד - וזאת על מנת לאפשר מדידה במידת הצורך.

ביצוע המדידה - כך תעשו זאת נכון

את המדידה יש לערוך עם ידיים נקיות ויבשות, ללא חיטוי באלכוהול. חיטוי הידיים עלול לפגום בתוצאות הבדיקה.
במידה והמדידה נראית מוטעית או לא נכונה, מומלץ לשטוף ידיים במים חמימים וסבון ולנגבם היטב, ולאחר מכן לבצע מדידה נוספת, על מנת לשלול טעות טכנית במדידה.
לא מומלץ לבצע מספר רב של מדידות עוקבות, אחת אחרי השנייה, בשל הסיכוי לסטייה בערכים.

סדר הפעולות בעת מדידת הסוכר

1. שטיפת ידיים וניגובן.
2. הכנסת מקלון הבדיקה למד הסוכר.
3. החלפת המחט בדוקרן.
4. כיוון הדוקרן לעצמת הדקירה הרצויה.
5. הנחת מקלון הבדיקה מצד הטיפה, עד למתן חיווי של סיום המדידה.
6. הנחת המד על השולחן.
7. המתנה לתוצאה.

מה מיוחד במד הסוכר?

מד הסוכר מכיל בתוכו זיכרון, המציג את מדידות הסוכר. מומלץ לכוון את השעון והתאריך במד בסיוע הצוות הרפואי במרפאה, כדי לראות תוצאות מהימנות, שנוכל להסיק מהן מסקנות על התנהגות הסוכר בדם במהלך היום.

המדידות מופיעות כממוצע של 7 ימים אחרונים, 14 ימים, 30 ואף 90 ימים אחרונים. הנתונים ניתנים להעברה למחשב, דרך תוכנה מיוחדת. בנוסף, מד הסוכר מכיל חיוויים וצלילים שונים המאפשרים להבדיל בין מדידות לאחר ארוחה ותכנון תזכורות.

השימוש בדוקרן

השימוש בדוקרן הינו אישי; ניתן לנקותו, אך מומלץ להחליף מחט לפני כל מדידה.

עצמת הדקירה

ככל שהמספר המצוין על חוגת הדוקרן יהיה גבוה יותר, כך תהיה עצמת הדקירה חזקה יותר. מומלץ לנסות לבצע דקירה על העוצמה הנמוכה ביותר שמפיקה כמות מספקת של דם למדידה. במידה ולא נוצרת טיפה, יש להגביר את עוצמת הדקירה, עד להפקת טיפה מספקת.

מיקום הדקירה

המקום המועדף לביצוע הדקירה הוא האצבע. ניתן להשתמש בכל אצבע לסירוגין, לשם ביצוע המדידה - ועדיף לא לבצע מספר מדידות סמוכות באותה נקודה.

בחלק מהדוקרנים ישנם שני סוגי מכסים לדוקרן, אחד המשמש לבדיקה באצבע; והשני (יהיה בדרך כלל בצבע שונה) עם פתח רחב יותר. סוגר זה יכול לשמש למדידה במקומות חלופיים.

המדידה באצבע לרוב תהיה מדויקת יותר ותאפשר מעקב מהיר יותר אחר השינויים ברמות הדם - ולכן היא המומלצת ביותר. יחד עם זאת, באזור האצבעות ישנו ריכוז גדול של עצבים ולכן הדקירה עלולה להכאיב יותר.

במדי סוכר שונים ישנה לעיתים האפשרות לבצע מדידות סוכר באזורים חלופיים, כגון זרוע, כרית כף היד, ירך או שוק. בדיקות אלה יכולות להיות פחות מדויקות, בשל הקרבה לוורידים, שיער גוף ועצמות. כמו כן, מדידה במקומות חלופיים אינה מתאימים במקרים שרמות הסוכר אינן יציבות - ובמקרים נוספים רבים. בשל כך, מומלץ ועדיף לבצע מדידת סוכר מהאצבעות.

השימוש במקלון בדיקה (סטיק)

המקלון הינו חד פעמי ומיועד למדידה אחת בלבד. יש לוודא שהסטיקים מתאימים למד הסוכר (אין להחליף בין סטיקים של מכשירים שונים). כמו כן, יש לשים לב לתאריך התפוגה של המקלונים, מאחר שסטיקים שעבר תאריך התפוגה שלהם עלולים להראות תוצאות שגויות.

לא מומלץ לשמור את המקלונים במקרר או חשופים לשמש ישירה, ויש להשליכם עם הדוקרנים לפח אשפה מתאים לאחר השימוש.

על מנת לבצע מדידה, יש להניח את הסטיק מצידה של הטיפה ולתת לה להישאב בעדינות לתוכו. אין לגרד את הטיפה או להציף את הדוקרן בדם. מצבים אלה עלולים לגרום להטייה במדידת הסוכר ולחיווי של טעות (E).

מדידת הסוכר היא האמצעי הטוב ביותר שיכול לסייע לכם להבין את הסוכרת שלכם: השתמשו בו בחוכמה.

בתיה אלימלך היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, יועצת האגודה הישראלית לסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת נעורים (סוג 1) טיפול והתמודדות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום