מריחואנה - נזק למבנה המוח

(0)
לדרג

מחקר חדש ממחיש כי שינוי מבנה המוח תלוי בגיל בעת השימוש הראשון בסם ובמשך השימוש; לפי הממצאים, הנזק מקנאביס בולט יותר עם שימוש בסם מגיל צעיר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

דופקים את הראש. שימוש ארוך טווח במריחואנה, בייחוד מגיל צעיר, משפיע על מבנה המוח, ולא לטובה. כך עולה ממאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America.

המחקר כלל 110 מבוגרים, ונמצא כי בקרב מי שהשתמשו במריחואנה לאורך זמן ארוך נפח החומר הלבן היה קטן יותר, לצד עלייה בקישוריות התפקודית והמבנית בקורטקס אורביטו-פרונטאלי, אזור במוח האחראי לקבלת החלטות, בהשוואה לאלו שלא השתמשו בסם. מהממצאים עולה עוד כי שימוש סדיר בסם מגיל צעיר מלווה בעלייה בקישוריות התפקודית בחומר הלבן, בעוד ששימוש ארוך במריחואנה מלווה בירידה בקישוריות המבנית.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות המוחיות של THC (Delta-9-Tetrahydrocannabinol), המרכיב הפעיל בקנאביס, באמצעות שלוש טכניקות הדמיה בתהודה מגנטית (MRI).

הם השתמשו בבדיקת MRI של המוח למדידת נפח החומר הלבן ב-48 מבוגרים שהשתמשו במריחואנה (גיל ממוצע של 28.3 שנים) ו-62 נבדקים שלא השתמשו בסם (גיל ממוצע של 30 שנים) מאלבקרקי, ניו-מקסיקו.

משתמשים בקנאביס דיווחו כי השתמשו בקנאביס לפחות ארבע פעמים בשבוע במהלך ששת החודשים האחרונים. השימוש נוכחי במריחואנה אושר באמצעות בדיקות שתן.

בדיקת Functional MRI בזמן מנוחה שימשה למדידת הקישוריות התפקודית של המוח, ובדיקת DTI (Diffusion Tensor Imaging) שימש להערכת קישוריות מבנית בין אזורים מוחיים דרך מסילות בחומר הלבן. בדיקת FA (Fractional Anisotropy) שימשה כקנה מידה לתיאור עיבודי DTI.

מסלול הקנאביס במוח

מהתוצאות עולה כי בקרב משתמשים במריחואנה נפח החומר האפור היה קטן משמעותית באזור האורביטו-פרונטאלי המרכזי מימין ובאזור אורביטו-פרונטאלי עליון משמאל, בהשוואה לאלו שלא השתמשו בסם, והקישוריות התפקודית במנוחה הייתה גבוהה יותר בקורטקס האורביטו-פרונטאלי משמאל ומימין ובאזור הטמפוראלי משמאל ומימין.

העלייה בקישוריות התפקודית בקרב משתמשים במריחואנה מעידה על מנגנונים מפצים, עם גיוס החומר האפור לפיצוי על השינויים בקורטקס האורביטו-פרונטאלי.בקרב משתמשים בקנאביס תועדה קישוריות מבנית גבוהה יותר בבדיקת FA באזור ה-Forceps Minor, המקשר בין אזורים אורביטו-פרונטאלים. ייתכן כי לקנאביס השפעות שונות על מסילות ספציפות.

חשיפה לראשונה למריחואנה בגיל צעיר יותר לוותה בקישוריות תפקודית גבוהה יותר בקורטקס האורביטו-פרונטאלי. החוקרים זיהו מגמה לפיה חלה עלייה ראשונית ב-FA ו-RD (Radial Diffusivity) באזור ה-Forceps Minor עם התחלת שימוש כבד במריחואנה, אך בהמשך חלה ירידה עם שימוש רגיל וארוך טווח.

ב-27 משתמשי במריחואנה, שלא השתמשו בסמים אחרים, ניתוח נוסף של הנתונים הדגים מתאם משמעותי בין משך השימוש ובין FA ו-RD באזור Forceps Minor.

לסיום, תואר קשר הפוך ומשמעותי בין נפח החומר האפור בקורטקס האורביטו-פרונטאלי ובין בעיות פסיכולוגיות וסוציאליות באלו שהשתמשו רק במריחואנה. נפחים נמוכים יותר לווה במדדים גבוהה יותר בשאלוני Marijuana Problem Survey.

מהנתונים עולות השפעות שונות של שימוש ראשוני ושימוש כרוני במריחואנה, העשויות להעיד על התהליכים מורכבים במערכת העצבים בעקבות חשיפה למריחאונה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום