זכויות החולה: מודעות משנה מציאות

(0)
לדרג

חוק זכויות החולה קובע כללים חשובים רבים, אך למרבה הצער, נראה כי מעטים מהחולים ומבני משפחותיהם מודעים לזכויותיהם בבתיה"ח ובקופות. חשוב לפעול לתיקון המצב

מאת: שירלי זילבר

לפני מספר חודשים, פרסם משרד הבריאות נתונים לפיהם גדל חלקו של הציבור בהוצאה על שרותי בריאות. מעיון בדו"ח עולה כי הרוב המכריע של הציבור משלם מכיסו על שירותים רפואיים באמצעות השב"ן. מי שאין באפשרותו לרכוש ביטוח רפואי נוסף, נאלץ להסתפק בשירותיה של מערכת הבריאות הציבורית. כידוע, קופות החולים סובלות מגרעון תקציבי מתמשך, הבא לידי ביטוי ביכולת הקופות לשלם לספקים, וכפועל יוצא מכך, הקטנת זמינות השירותים לחולים והארכת תורי ההמתנה לטיפול רפואי. גם התוספת לסל הבריאות איננה מצליחה להדביק את הביקוש, וכך נפגעת היכולת לתוספת של תרופות וטכנולוגיות חדשות.

יום זכויות החולה הראשון בישראל, אשר מצוין החודש (נובמבר), הוא זמן מתאים לבדק בית בכל הנוגע לשמירה על בריאות החולים וזכויותיהם בישראל בשנת 2014. יום זה נוצר מתוך צורך משמעותי, בעקבות מפגש יום יומי עם אנשים שאינם יודעים מהן הזכויות המגיעות להם במערכת הבריאות - ולא יודעים למי לפנות, על מנת לדרוש ולממש את הזכויות.

זכויות החולה (אילוסטרציה)
זכויות החולה (אילוסטרציה)

מה קובע חוק זכויות החולה?

חוק זכויות החולה קובע כללים לשמירה על זכויות החולה, אך גם כיום נראה כי חולים כלל אינם מודעים לחוק ולזכויותיהם המעוגנות בו. לא פעם, דווקא ברגעים הקשים שלנו, רגעים בהם אנו זקוקים יותר מכל לשירותים ממערכת הבריאות, אנו נקלעים למבוך בירוקרטי, או נתקלים במערכת סבוכה, שנראה כי היא איננה מאפשרת נגישות לטיפול הטוב ביותר המגיע לנו. הבסיס לכל הקשיים נובע, כאמור, מחוסר מודעות שלנו, האזרחים, לזכויותינו במערכת הבריאות. ההתמודדות עם בעיות רפואיות דורשת מהחולים לדעת איך לפנות למערכת, ולשם כך - בראש ובראשונה - עליהם להכיר את זכויותיהם.

מה היחס בין חוק ביטוח בריאות ממלכתי לבין חוק זכויות החולה?

חוק ביטוח בריאות ממלכתי וחוק זכויות החולה הם שני חוקים המהווים יסודות סוציאליים לשמירה על בריאות וטובת כלל הציבור בישראל. חוק זכויות החולה נוגע לכולנו, ובא לידי ביטוי בכל מגע שלנו עם מערכת הבריאות, אצל רופא המשפחה ובעת קבלת שירותים רפואיים וטיפולים מקופות החולים ובתי החולים.

מה המצב בנוגע למודעות לזכויות?

כיום קיים עדיין חוסר מודעות גדול באשר לזכויותינו במערכת הבריאות. פערים אלה במידע פוגעים בחולים, שלא פעם כלל אינם ערים לכך שזכויותיהם מופרות. כיצד יכול אדם להתלונן על עוול שנעשה לו, או לפעול למיצוי זכויותיו, כאשר הוא איננו יודע מהן זכויותיו? פעמים רבות אנו נתקלים בחולים שאף שהם מכירים את זכויותיהם, הם אינם יודעים למי עליהם לפנות וכיצד עליהם לפעול על מנת לממשן.

כל הגורמים המהווים חלק ממערכת הבריאות בישראל אמונים על בריאותם של אזרחי המדינה, קטנים וגדולים כאחד. קופות החולים, בתי החולים, מרכזים רפואיים ומשרד הבריאות, כולם בעלי אחריות לשמירה על בריאותו של הפרט במדינת ישראל. מתוקף כך, זוהי האחריות של אותם הגופים לפעול להנגשת המידע על זכויותינו במערכת.

כיום, המצב רחוק מלהיות אידיאלי. כך, קופות החולים אינן פועלות בהתאם להנחיות ואינן מפרסמות את כל המידע כנדרש על זכויות המבוטחים. גם אלה המפרסמים את המידע באתרים עושים זאת באופן חלקי, ולעתים המידע כתוב בשפה "רפואית", כאשר האדם הפשוט אינו מבין את תוכן הדברים. לבסוף, הוא פונה לחיפוש ברשת, שם לא ניתן לדעת אם המידע מהימן או שגוי.

מהמקרים שאנו פוגשים בשטח, האמון של האזרחים במערכת הבריאות כיום נמצא בשפל. אנו לא בטוחים שבעת מחלה או צורך, המערכת תדאג לצרכינו, מערכת הבריאות הציבורית נחלשת ומתוכה עולה קרנה של המערכת הפרטית.
הכוח טמון בשיתוף פעולה בין האזרחים, ארגוני החברה האזרחית ומקבלי ההחלטות. בדיוק לשם כך, נרקם לו "יום זכויות החולה": יום בעל ערך עליון, לטובת איחוד כוחות של כל בעלי העניין בתחום הבריאות, ללא אינטרסים וללא פוליטיקה, אלא למען כולנו. ההשפעה של כל אחת ואחד מאיתנו היא אדירה. אל תמעיטו בערככם, תביעו דעה, תשאלו, אל תוותרו, תחפשו, תדייקו, תגידו, תעשו. כל דבר קטן וכל אמירה הופכת לצעד ועוד צעד לטובת הכלל - ולשם כך עלינו לפעול יחדיו.

שירלי זילבר היא מנכ"לית האגודה לזכויות החולה

ה-11.11.14 הוא יום זכויות החולה הראשון בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום