הקשר בין עישון לסוכרת

(0)
לדרג

לא רק השמנה, גם עישון משפיע על התפתחות סוכרת; עישון מעלה את הסיכון לחלות בכ-40% אצל גברים, ובכ-20% אצל נשים. החדשות הטובות: להפסיק לעשן - עוזר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עישון בהווה ובעבר מעלים את הסיכון לחלות בסוכרת, בהשוואה לגברים ונשים שמעולם לא עישנו, ללא תלות ברמת ההשכלה, פעילות גופנית, צריכת אלכוהול ודיאטה; כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Diabetes Care.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין הרגלי עישון ותחלואה בסוכרת מסוג 2, תוך התחשבות במספר גורמים נוספים היכולים להשפיע על הקשר.

מדובר במחקר גדול שנערך בשמונה מדינות באירופה וכלל כ-120 אלף חולים חדשים בסוכרת מסוג 2 ותת-מדגם של כ-16,800 משתתפים. החוקרים בחנו את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2 בהתאם להרגלי העישון של המשתתפים (מעשנים, מעשנים לשעבר, בהווה, עישון בעבר, או לא עישנו מעולם).

מהתוצאות עולה כי בגברים, הסיכון להתפתחות סוכרת עלה ב-40% בקרב מי שעישנו בעבר וב-43% אצל מעשנים, ללא תלות בגיל, רמת השכלה, פעילות גופנית, או צריכת אלכוהול, קפה או בשר. אצל נשים, הקשר היה חלש יותר, עם עלייה של 18% ו-13% בסיכון, במעשנות ובמעשנות לשעבר, בהתאמה. זוהתה השפעה מסוימת של מדד מסת הגוף, כאשר הקשר נטה להיות מעט בולט יותר בגברים בעלי משקל תקין, בהשוואה לאלו עם עודף רקמת שומן.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מעידים כי עישון הוא גורם סיכון הפיך לסוכרת מסוג 2, ויש לעודד הפסקת עישון למניעת סוכרת.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום