בגיל 40: כל ישראלי שלישי סוכרתי

(0)
לדרג

לפי ההערכות, 1 מכל 3 תלמידים בכיתה א' עתיד לחלות בסוכרת עד גיל 40; מה עושים? לוקחים את עצמנו בידיים ומאמצים אורח חיים בריא למעננו ולמען ילדינו

מאת: מערכת zap doctors

לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסוכרת מציגה עמותת "מהיום" נתונים מדאיגים על התחלואה בישראל - בין היתר הערכה, לפיה כל ילד שלישי בכיתה א', יחלה בסוכרת עד יום הולדתו ה-40. מגפת הסוכרת מתפשטת, ובישראל כחצי מיליון חולים מאובחנים ו-200 אלף נוספים שאינם מודעים למחלתם. עם זאת, יש גם אור בקצה המנהרה: הדרך הבריאה והבטוחה למניעת סוכרת היא אימוץ אורח חיים בריא המשלב פעילות גופנית ותזונה נכונה.

סוכרת היא הסיבה הרביעית במעלה למוות בישראל, אחר סרטן, מחלות לב ומחלות כלי דם במוח. מדי שנה מתים מהמחלה כ-2,500 ישראלים, שהם בחישוב מהיר 7 בני אדם ביום. 82% מקטיעות האיברים המתבצעות בארץ מדי שנה הן כתוצאה מסוכרת. על אף שרבים נוהגים לחשוב כי רוב החולים בסוכרת הינם ילדים ונערים הסובלים מ"סוכרת נעורים" (סוכרת סוג 1), הרי שדווקא 95% מכלל חולי הסוכרת בעולם חולים בסוכרת סוג 2 (הידועה גם כ"סוכרת מבוגרים"). מחלת הסוכרת התפשטה עד כדי כך שאחד מכל 3 תלמידים בכיתה א' עתיד לחלות בה כאמור עד גיל 40. הטיפול במחלת הסוכרת מהווה היום 20% מהוצאות הבריאות הלאומיות של ישראל. בין 7-10% מאוכלוסיית העולם הם סוכרתיים או קדם-סוכרתיים. ארגון הבריאות העולמי חוזה כי עד 2030 סוכרת תהפוך לגורם המוות מספר 7 בעולם וההוצאה העולמית הישירה והעקיפה על מחלת הסוכרת תגיע לכ-500 מיליארד דולר.

פרופ' איתמר רז, יו"ר ומייסד עמותת "מהיום", הפורום הישראלי לאורח חיים בריא; נתוני התפשטות הסוכרת הם מפחידים. משנה לשנה הנתונים עולים ויחד איתם הנטל הכלכלי בטיפול במחלה. לכן, חשוב שהציבור יבין שהדרך למנוע סוכרת או לפחות לצמצם את הסיכון לה הוא באימוץ אורח חיים פעיל ותזונה נכונה ובריאה המושתת על אבות המזון. באמצעים פשוטים אלה די כדי למנוע את התפשטות המחלה. לצערי אנחנו לא רואים זאת מספיק וישראל פשוט משמינה". מנכ"ל העמותה, איילת מייזנר, מוסיפה כי "נדרש מאמץ קהילתי לבנות סביבה תומכת לאורח חיים בריא, תקציבים לא גדולים מאפשרים להגיע להישגים גדולים ולחסוך תחלואה קשה וכסף למשק הישראלי".

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום