אי ספיקת לב: שיטה חדשה לאבחון

(0)
לדרג

בבית חולים כרמל פיתחו שיטה חדשה להערכת הלב, המאפשרת לזהות פגיעה בשריר הלב העלולה לגרום לאי ספיקת לב ולהגיע גם למוות. מומחה: "פריצת דרך". צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

אחרי שלוש שנות מחקר, פותחה שיטה חדשה להערכת תפקוד הלב בבית חולים כרמל. באמצעות השיטה החדשה ניתן לזהות פגיעה בשריר הלב העלולה לגרום לאי ספיקת לב ואף למוות. "נראה שמדובר בפריצת דרך בינלאומית שתיכנס כמדד קבוע בכל בדיקות האקו בעולם", אומר פרופ' אבינועם שירן מנהל יחידת האקו בבית החולים.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, אי ספיקת לב היא אחת מהמחלות הקטלניות של המאה ה-21. זוהי מחלה קשה, כשכ-50% מהחולים בה מתים ממנה תוך ארבע שנים. רק בשנת 2004 היא גבתה יותר קורבנות סרטן הריאה, סרטן השד, סרטן הערמונית ואיידס גם יחד.

השיטה החדשה נועדה להעריך תפקוד החדר הימני של הלב. פגיעה בתפקוד החדר הימני עלולה לגרום לאי ספיקת לב ואף למוות. את השיטה חדשה, שכפר סוקרה בכתב העת European Heart Journal Cardiovascular Imaging, פיתח הטכנולוג הרפואי האחראי ביחידת האקו בכרמל איהאב אסמיר, בשיתוף עם צוות היחידה. השיטה מבוססת על מדידה של תנועתיות הקיר הקדמי באזור המוצא של החדר הימני, ויתרונה הגדול אומר איהאב הוא כי היא יכולה להתבצע כמעט על ידי כל מכשירי האקו הקיימים כיום בשוק.

בעבודת המחקר שהתבצעה בבית החולים נבדקו 90 חולים, והמדד החדש הבדיל באופן מוחלט בין חולים עם תפקוד ירוד של חדר ימין לנבדקים עם תפקוד תקין של חדר ימין. בנוסף אומר איהאב כי המדד החדש נמצא עדיף על חלק מהמדדים הידועים והמקובלים עד כה של תפקוד חדר ימין.

"האקו היא בדיקת אולטראסאונד של שריר הלב. מדובר בבדיקה לא פולשנית זמינה, והיא משמשת כאחת מבדיקות היסוד בעולם הקרדיולוגי", מסביר איהב. " עד היום חיפשה והשקיעה הקרדיולוגיה בעיקר בחדר השמאלי של הלב שהוא החדר הדומיננטי יותר וזה שמעביר את הדם לאבי העורקים ומשם לכל הגוף, אבל היום אט אט חודרת ההכרה כי יש להשקיע גם במחקרים ופיתוח בנושא החדר הימני של הלב ואני שמח על הצלחת המחקר".

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום