טיפולים אסתטיים: בזכות המתינות

(0)
לדרג

רבים סבורים שיש לצאת למלחמת חורמה בקמטים. האמנם? הסכנה היא מראה נטול הבעה של "בובת חרסינה". אז מה עושים? לא מגזימים, מטשטשים ולא מוחקים

מאת: מערכת zap doctors

טכנולוגיות חדשות מזמנות לנו דרכים מגוונות לטפל בעור הפנים, ולשוות לו מראה צעיר ורענן יותר. כלים אלו יכולים לשרת אותנו נאמנה, אך לעתים עלולים להפוך לחרב פיפיות.

לדברי ד"ר דפנה מנספלד, מומחית ברפואה פנימית ועוסקת ברפואה אסתטית "לא כל אשה חייבת ליישר קו עם צו האופנה ו'לגהץ' את כל הקמטים בפניה. אני מאמינה כי ניתן וכדאי לשקול גישה טיפולית ייחודית לנשים המקבלות בהשלמה את השינויים שנושא עמו הזמן".

מה גורם להזדקנות עור הפנים?

"קיימים מגוון טיפולים שמטרתם לשפר את מראה עור הפנים המתבגר עם השנים. תהליך ההזדקנות הטבעי גורם למספר תהליכים המתרחשים במקביל: עור הפנים נעשה דק ויבש, מתכסה קמטוטים וכתמי שמש, וכריות השומן התת עורי הולכות ומצטמקות. כתוצאה מכך הפנים הופכות למקומטות ונפולות. תהליך זה מואץ על ידי עישון, ירידה דרסטית במשקל, נטייה גנטית וחשיפה לשמש.

הטיפול בהזדקנות עור הפנים יכול להתבצע באופן שאינו פולשני על ידי טיפולים אסתטיים, ובמקרים קשים יותר בעזרת טיפולים כירורגיים".

איך להתמודד עם תהליכי ההזדקנות אלו בעור הפנים?

"הטיפולים הלא פולשניים מסייעים להתמודד עם מגוון רחב של תהליכי הזדקנות העור. פילינג או קילוף כימי פועלים לטשטוש כתמי שמש וכתמי פיגמנטציה, ומסייעים לחידוש העור ולקבלת מראה חלק, זוהר ורענן יותר. הזרקות של בוטוקס, בדרך כלל בין הגבות ובצדי העיניים, משמשות לטשטוש קמטי הבעה הנובעים משימוש בשרירי הפנים. הזרקה של חומצה היאלורונית משמשת להתמודדות עם מצבים של איבוד נפח בפנים, לטשטוש קמטי ההבעה בצדי השפתיים, למילוי אזורים שעברו הידלדלות של עצם ושומן, לעיצוב עצמות הלחיים, עיצוב השפתיים ועוד.

אחד הטיפולים החדשים והמוצלחים ביותר כיום הוא טיפול מתיחת פנים בעזרת חוטים. בניגוד לטיפולי עבר, קיימים היום חוטים מאיכות טובה שנספגים בעור ונעלמים באופן מלא ולא יוצרים תגובה דלקתית או דחייה. לחוטים אלו גם אפקט "ליפטינג" (הרמה) האפקט עדין מאוד ביחס למתיחת פנים כירורגית. החוטים מוחדרים באמצעות מחט דקה אל השכבה העמוקה של העור ומעודדים תהליך של יצירת קולגן - חומר טבעי הקיים ברקמת העור ורקמות החיבור, האחראי על ההתמצקות והאלסטיות של העור, ונוכחותו תורמת למראה עור מוצק ולהתחדשות עור הפנים. התהליך כולו אורך כעשרים דקות וניתן לחזור מיד לפעילות, עם אי נוחות מינימלית בלבד".

האם בעזרת הטיפולים האלו אפשר "למחוק" את כל הקמטים?

"ישנם טיפולים היכולים להפוך את העור לחלק לחלוטין, אבל אני מתנגדת לגישה זו. כל אשה בוחרת לעצמה בהתאם לצורך ולרצון אילו טיפולים לעבור, אך שכעומדת מולי מטופלת שמבקשת פנים חלקות ומתוחות אני מפנה אותה למטפל אחר. אני מתנגדת לטיפולים שהופכים את פני האשה למתוחות וללא הבעות, בעלות מראה מלאכותי של בובת חרסינה.

לי באופן אישי חשוב להבהיר למטופלות, עוד לפני הטיפול, שהמטרה היא לא לשנות לגמרי את המראה שלהן, אלא לשפר את מראה עור הפנים. לא "למחוק" קמטים, אלא רק לטשטש אותם. לא להעלים לגמרי סימני פנים חשובים כמו הקפלים שתוחמים את האף והפה, אלא רק לעדן אותם ולטשטש את נזקי הזמן. כלומר, לבצע את הטיפול בצורה מושכלת וחכמה.

בגישה זו, המטופלת ואני מציבות יחד מטרות, והטיפול הופך ממוקד, תוך הימנעות מטיפול יתר, על מנת לשמור על קו טבעי ונקי. הטיפול נעשה בהתמקדות בפגמים שמפריעים בפנים, תוך מאמץ לשמר את יכולות ההבעה הטבעיות ואת שלמות תווי הפנים. כל זאת ללא שימוש בכמויות גדולות של חומרים, ללא שילוב של טיפולים שונים ורבים, וללא הפניה לניתוחים גדולים. התוצאה מותירה חלק קטן מהקמטים, שכן עור מתוח לחלוטין הוא אינו טבעי".

באיזה גיל חשוב להתחיל עם טיפולים להצערת עור הפנים?

"כל אשה שחושבת להתחיל סדרת טיפולים אסתטיים צריכה לשאול את עצמה: למה היא צריכה את זה? ולמה היא עושה את זה?

כיום, האופנה מכתיבה קודים נוקשים של מראה חיצוני, תוך העדפת המראה הצעיר, השדוף והחלק, אך האם זה מתאים לי באופן אישי? נשים רבות חשות שהן חייבות ליישר קו עם הדרישות הללו מבלי להקדיש מחשבה למשמעות העניין. לפני הכל, על האישה להפנים שטיפולים להצערת עור הפנים אינם בגדר חובה, אלא הם רשות בלבד, ולא כל אחת חייבת לרתום את עצמה לעניין. טיפולים אלה גם לא מתאימים לכולן.

אם הוחלט לבצע טיפולים, הרי שיש משמעות לעיתוי התחלת התהליך. ככלל, ככל שמתחילים בטיפולים מוקדם יותר, כך מושגת תוצאה טובה יותר. אשה שמתחילה בטיפולים, לאחר שתהליכי ההזדקנות החלו לצבור תאוצה, תיהנה פחות מתוצאות הטיפול. תהליכים טיפוליים בשלב מתקדם זה נועדו בעיקר לתקן פגמים שכבר נוצרו. לעומת זאת, אשה שהחלה את הטיפולים "בזמן" תיהנה ממניעת הזדקנות עור הפנים ועיכוב תהליכי הזדקנות העור. תהליכים טיפוליים בשלב מוקדם מתמקדים במניעת נזקים שטרם נוצרו, ולא בטיפול בנזקים קיימים".

מה זה אומר להתחיל "בזמן"?

"זה אינדיבידואלי מאוד ותלוי במצב עור הפנים של האשה ובגורמים נוספים כגון חשיפה לשמש ועישון. ישנן מטופלות שמתחילות כבר בגיל 20. אבל באופן עקרוני, ניתן לומר שמומלץ להתחיל בראשית ועד אמצע שנות ה-30, אלא אם מתעוררת בעיה קודם לכן, שהאישה מרגישה צורך לפתור, ואז אין טעם להמתין לגיל מבוגר יותר.

בשלב שבו הנזק טרם נוצר, או שהוא בראשיתו, עין לא מקצועית לא תזהה אותם. אבל אשה שתגיע לטיפול אצל מטפל בעל ידע, כלים, ניסיון ומומחיות תהנה מכך שהמטפל יזהה מיד את נקודות התורפה בעורה וייתן להן מענה, שימנע את הפיכתן לבעיות בולטות לעין.

בתחילת שנות ה-30 לחיים עלולים להתחיל תהליכי התרופפות העור, איבוד נפח ותחילת התקמטות. מטפל שמזהה תהליכים אלו, ונותן להן מענה מבעוד מועד, יכול למנוע את התפתחותם למצב לא רצוי.

לסיכום, טיפולים אסתטיים לשיפור מראה עור הפנים והחלקת קמטים הם בגדר רשות ולא חובה. אין חוק מתי "מוכרחים" להתחיל לטפל, אך אם החלטת לעבור טיפולים אלו, כדאי להתחיל מוקדם. חשוב להקפיד על תיאום ציפיות מלא בין הרופא המטפל לבין המטופלת. באופן אישי, אני דוגלת בגישה ש"פחות זה יותר" כלומר, יש להימנע מטיפול בכמויות מופרזות של חומר שמחליק את הפנים לחלוטין ויוצר מראה מזויף".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום