דיקור לא עוזר לכאב ברכיים

(0)
לדרג

מחקר חדש: לטיפול אקונפונקטורה, בין אם באמצעות מחטים או בלייזר, אין תועלת מובהקת בטיפול לכאבי ברכיים. תיתכן הקלה מתונה, אך לא לאורך זמן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

טיפול אקונפונקטורה (דיקור), בגישה מסורתית באמצעות מחטים או באמצעות לייזר, אינו מביא לשיפור בכאב או בתפקוד לאחר 12 שבועות, בהשוואה לטיפול דמה, בחולים מבוגרים עם כאבי ברכיים כרוניים. כך לפי תוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA.

מדגם המחקר כלל 282 חולים, בני 50 שנים ומעלה, שסבלו מכאבי ברכיים במשך למעלה משלושה חודשים ובמרבית ימות השבוע, שסבלו גם מנוקשות בוקר במשך פחות מ-30 דקות. במסגרת המחקר חולקו באקראי לארבע קבוצות זהות: באחת מהן החולים עברו טיפול אקופונקטורה עם מחטים, בשנייה אקופונקטורה באמצעות לייזר, בשלישית טיפול המדמה לייזר, והרביעית שימשה כביקורת וחבריה לא קיבלו טיפול כלל.

המשתתפים השלימו שאלונים בתחילת המחקר, לאחר 12 שבועות ושנה אחת לאחר הטיפול במסגרת המחקר. החוקרים מצדם בדקו מדדי כאב ותפקוד על רקע אוסטיאוארתריטיס. מהתוצאות עולה כי אקופונקטורה באמצעות לייזר או באמצעות מחטים לא הביאה לשיפור משמעותי במדדי הכאב או התפקוד בהשוואה לטיפול דמה לאחר 12 שבועות. בהשוואה לקבוצת הביקורת, דיקור באמצעות מחטים ולייזר הביא לשיפור מתון בכאב לאחר 12 שבועות, אך לא לאחר שנה אחת. אקופונקטורה באמצעות מחטים הובילה לשיפור מתון בתפקוד, בהשוואה לקבוצת הביקורת, לאחר 12 שבועות, אך ללא הבדל מובהק סטטיסטית בהשוואה לקבוצת טיפול דמה ולא נותר הבדל לאחר שנה אחת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים מעל גיל 50 שנים עם כאבי ברכיים כרוניים בדרגה בינונית עד חמורה, אין תועלת לטיפולי אקופונקטורה באמצעות לייזר או מחטים, להקלה על כאב או שיפור התפקוד. ממצאי המחקר אינם תומכים בביצוע טיפולים אלו באוכלוסיית חולים זו.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום פיזיותרפיה בשילוב דיקור סיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום