האם שום מוריד לחץ דם?

(1)
לדרג

סקירה חדשה עשויה לרמוז כי שום עשוי לסייע באיזון לחץ הדם. נוכח תוצאות לא חד משמעיות, והיעדר עדויות קודמות קוראים החוקרים לערוך מחקרים נוספים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שום כלום או תועלת אמיתית? שום עשוי לסייע בהפחתת לחץ הדם בחולים עם יתר לחץ דם, אם כי התוצאות אינן חד-משמעיות. כך לפי סקירה שפורסמה לאחרונה בכתב העת American Journal of Hypertension.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים רבים מעדיפים עשבי מרפא על פני תרופות קונבנציונאליות, אך יש עדויות מעטות התומכות בתועלת של תכשירי שום להפחתת לחץ דם גבוה.

כעת הם ערכו סקירה מקיפה, לאחר חיפוש במאגרי נתונים אלקטרוניים לזיהוי מחקרים להשוואת תכשירי שום אל מול פלסבו, בחולים עם יתר לחץ דם. כל המחקרים דיווחו על מדדי לחץ הדם בתחילת המחקר ולאחר מעקב של לפחות חודש ימים. תשעה מחקרים עם 482 חולים ענו על הקריטריונים להכללה בסקירה. המחקרים שנכללו בסקירה היו יחסית קטנים, כאשר האיכות של מרבית המחקרים הוגדרה כבינונית. משך המעקב נע בין 8-26 שבועות. כל המחקרים כללו מדידות לחץ דם מדויקות במרפאה.

מהנתונים עולה כי בחולים שטופלו בתכשירי שום, בהשוואה לאלו שטופלו בפלסבו, תועדה ירידה גדולה יותר במדדי לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי. עם זאת, ההטרוגניות בין המחקרים הייתה גדולה.

כאשר החוקרים הגבילו את הסקירה למחקרים באיכות גבוהה, היקף ההשפעה על לחץ הדם הסיסטולי, אך לא על לחץ הדם הדיאסטולי, היה קטן יותר, עם היעלמות ההטרוגניות. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים לאישור ממצאי המחקר הנוכחי.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום